Presentatie
De vorige versie stond al bekend om zijn ruime interieur, waarin je een half basketballteam in kwijt kon. Ook het nieuwe model wijkt niet van deze regel af en bied royaal plaats aan zijn passagiers. Ook de bagageruimte is met 565 tot 1670 liter meer dan ruim genoeg! En de nieuwigheid ligt bij de toegang tot die koffer. Net als zijn rivalen is de  Superb wel degelijk een drievolumer, maar bij de Tsjech kan je de koffer openen via een kofferdeksel…en via een heuse achterklep. Je kan dus ofwel gewoon de kofferdeksel oplichten of het geheel inclusief achterruit openen. En bij deze laatste operatie krijg je een voor deze klasse een uitzonderlijk grote toegang tot de kofferruimte.

Adaptieve verlichting

Bij de bijzondere technologische spitsvondigheden bemerken we het AFS of het Adaptive Frontlight System. Het systeem past de verlichting aan in functie van de omstandigheden. Bij lage snelheid is de stadsverlichting en de draairichtingsafhankelijke verlichting in werking. Tussen 15 en 50 kmh wordt de lichtstraal breder gemaakt om beter de boorden van de weg te kunnen zien. Bij snelheden tussen 50en 90 kmh wordt de verlichting weer in dezelfde modus als tussen 0 en 15 kmh geschakeld en als je sneller rijdt dan 90 kmh worden ook de markeringen links van de wagen, dus het midden van de weg, extra verlicht.

Een klassiek chassis en gekende motoren.

De basis waarop dit alles gebouwd werd is een goede bekende in de VAG-galaxie. Op een platform dat voor voorwielaandrijving werd ontworpen, maar in serie voor de 3,6 V6 met integrale aandrijving wordt gebouwd, herneemt de Superb ook gekende motoren uit de groep. Bij de diesels starten we bij de 1.9 TDI van 105 pk, die ook bij de GreenLine-versie ingebouwd wordt. Daarna komen de TDI’s met 140 en 170 pk. Deze worden trouwens met een common rail uitgerust. Bij de benzinemotoren is de kleinste de al behoorlijk potente 1.4 TSI van 125 pk en klimmen we via een 1.8 TSI van 180 pk naar de “dikke” 3.6 V6 van 260 pk.

1.4 TSI : een verbazende mengeling

Skoda Superb 1.4 benzine…Als je de auto ziet en dan de cilinderinhoud bemerkt, bekruipt je spontaan een schildpad-gevoel. Niet vooruit te branden dus. En toch… Het resultaat is gewoonweg spectaculair. Ik heb de technische fiche een paar keer doorgelezen om er zeker van te zijn dat er geen twee-liter onder de kap zat, maar het was wel degelijk “de kleine”. Hij is ongelooflijk soepel en ongelooflijk bereidwillig en stuwt de 1.4 ton zware koets verbazend goed vooruit. De manuele 6-bak werkt uitstekend en is goed aangepast aan de motor. Als je de prestaties bekijkt die Skoda opgeeft, merk je dat de Superb met deze motor behoorlijk dynamisch onderweg is. Met een top van 201 kmh en een sprint van 0 tot 100 in 10,5 sec hoeft deze Superb zich nergens voor te schamen. Goede prestaties die door het koppel van 200 Nm tussen 1500 en 4000 toeren nog eens bevestigd worden. En voor al dat moois vraagt de 1.4 gemiddeld 8,5 liter benzine terug.

1.9 TDI, economisch en voldoende

De 1.9 TDI van 105 pk en 250 Nm bij 1.900 toeren is eveneens voldoende gespierd om de Superb enigszins vlot voort te bewegen. De 5-bak laat zich vlot schakelen en de vlotte hernemingen van de 1.9 TDI laten je toe om zonder enige moeite met de verkeersstroom mee te vloeien. Hij voelt zich goed in zijn sas in deze wagen en overtuigd met zijn gekende kwaliteiten. Gelukkig wist Skoda zijn karakteristieke geklepper perfect  te smoren en verloopt alles in volle rust. Het verbruik ligt rond de 7 liter per honderd.

Comfort en wegligging

We zitten hier ver van de erg soepele ophangingen van de vorige Superb en begeven ons op pad met het typisch Duitse ophangingscomfort. Ietsje droog, zeker droger dan de franse concurrentie, maar absoluut niet hard. Ook de wegligging ging er stappen op vooruit en de Superb gaat nu ook helemaal niet meer hangen, maar reageert behoorlijk levendig en precies op bochtige wegjes.  

Soldenprijzen

De Superb 1.4 TSI is al verkrijgbaar vanaf 22.590 € (Classic versie) of 400 € meer als voor de 1.9 TDI. Met de kortingen afgetrokken zal de uiteindelijke prijs zo rond de 20.000 € draaien. Onklopbaar dus, werkelijk onklopbaar.