Twee concepts, één seriemodel

Deze SUV blijft nog net onder de grens van 4,2 meter en onderscheidt zich met een viriele lijn. De XIV-AIR is gericht op de stad, de XIV-Adventure geschikt voor het avontuur daarbuiten. In elk geval stellen we met plezier vast dat de vreemde stijlkenmerken tot het SsangYong-verleden behoren. Geen originele neuzen meer, maar een consensueel, sexyer gezicht.

110 g CO2/km

De commercialisatie is gepland voor begin 2015. De officiële presentatie laat dus niet lang meer op zich wachten. SsangYong geeft alvast mee dat 1.6 benzine- en dieselmotoren met twee- of vierwielaandrijving beschikbaar zullen zijn. De klant kan ook kiezen (of twijfelen) tussen een handgeschakelde en automatische versnellingsbak. De toekomstige SsangYong zou 110/120 g CO2/km uitstoten als diesel en 140/150 g CO2/km als benzine.

De uitrusting is modern, met onder meer vertrekhulp op hellingen, een noodremsignaal en een audiosysteem dat je kunt synchroniseren met jouw smartphone.