Greenpeace vroeg het Duitse Wuppertal Institut om de stedelijke mobiliteit in 13 grote Europese steden te analyseren: Berlijn, Londen, Wenen, Brussel, Moskou, Rome, Zurich, Parijs, Amsterdam, Kopenhagen, Oslo, Boedapest en Madrid. “Het rapport moet steden een referentiepunt geven om hun prestaties en vooruitgang tegen af te toetsen”, zegt Greenpeace. Onze hoofdstad komt er niet goed uit.
Alomtegenwoordige auto
Het Duitse onderzoeksinstituut gebruikte 21 indicatoren verdeeld over 5 grote categorieën: openbaar vervoer, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, mobiliteitsbeheer en actieve mobiliteit. In vier van die vijf categorieën behoorde Brussel tot de vijf slechtste leerlingen van de klas. Greenpeace wijst vooral op de overmatige aanwezigheid van auto’s in het centrum van Brussel. Volgens de cijfers van het rapport gebeurt 43 procent van de verplaatsingen in onze hoofdstad per auto, tegenover slechts 15 procent in Parijs.
8 op 13
Brussel behaalt uiteindelijk de achtste plaats in de studie. Alleen Boedapest, Berlijn, Londen, Moskou en Rome doen slechter. Bovenaan het klassement staan vooral steden in Noord-Europa: Kopenhagen, Amsterdam en Oslo.