Opties onder abonnement zijn op zich niet nieuw. Zo kiest bijvoorbeeld Mercedes op zijn meest luxe modellen deze formule voor bepaalde functies zoals de meesturende achterwielen. Het systeem zit dus standaard in de auto, maar de klant bepaalt of hij er gebruik van wil maken tegen betaling. Ook BMW slaat nu deze weg in, maar dan met veel eenvoudiger opties zoals bijvoorbeeld de verwarmde stoelen.

Waarom niet?

Je gebruikt je stoelverwarming namelijk geen 365 dagen per jaar, dus waarom zou je ze dan niet enkel activeren in de winter, wanneer je ze echt nodig hebt? Het abonnement is op de Zuid-Koreaanse markt geïntroduceerd voor 24.000 won per maand, of zo’n 18 euro per maand tegen de huidige wisselkoers. Een volledig jaar kost je 176 euro, 283 euro geeft je drie jaar lang een warme bips. Het permanent inschakelen van de optie vereist een investering van 406 euro.

Dichter en dichter

De Koreaanse invoerder van het merk biedt nog een resem andere ‘abonnementen’ aan, van draadloze smartphone-duplicatie op het infotainmentscherm over automatische grootlichten tot een verwarmd stuurwiel, de lijst is lang. En deze ‘digitale winkel’ beperkt zich niet tot één land aan de andere kant van de planeet, want BMW gaat ook op deze manier werken in Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Voor België weten we nog niets, maar we verwachten dat het concept hier ook de ene of de andere dag zal opduiken.