Serieus probleem voor Subaru op het moment dat ze een opvolger moeten vinden voor de Impreza. Eerst en vooral, en net zoals voor de vorige versies, is er geen diesel versie beschikbaar. Maar op dat gebied, zou er een nieuwe invalshoek komen, want het merk zou, op het salon van Genève in maart volgend jaar, zijn eerste dieselmotor moeten voorstellen. Men weet nu al dat het een 2 liter met omgekeerde platte cilinders zal zijn (een boxer dus!) die 350 Nm ontwikkelt. Geen enkel cijfer qua kracht werd tot nu nog toe aangekondigd, maar het zou rond de 155 pk’s moeten liggen. Men zal hem eerst onder de motorkap van de Legacy en de Outback vinden en dan in de Impreza. De andere zorg voor de constructeur betreft het imago van de Impreza. Voor het grote publiek, betekent Impreza = rally. En dus sportiviteit, prestatievermogen, turbo, integrale voorwielaandrijving, enz... Dit imago dat sterk aanwezig is heeft het grote nadeel om uiterst beperkend te zijn. Onmogelijk om volume te bekomen met zo’n curriculum vitae. En toch komt de diesel eraan. Ze moesten dus een opschudding veroorzaken om van de Impreza een praktische, handige familiale wagen te maken. Kortom, meer « passe-partout ». Het risico in deze ontwikkeling, die de verkopen zou moeten doen stijgen met 45% tegen 2010, is natuurlijk het verlies van zijn persoonlijkheid en van zijn specifiek karakter. Deze derde generatie beweegt zich dus op eieren : meer consensueel gericht, maar met een sterke karaktertrek. Het recept is nu al gekend : men laat de turbo vallen (in het begin toch) en men slaat over tot een structuur met twee volumes, maar men behoudt de integrale aandrijving en de boxer motor. Passe-partout Wanneer u voor het eerst de nieuwe Impreza op straat zult tegenkomen, wees maar niet verrast dat u hem amper ziet. Subaru heeft blijkbaar alles in het werk gesteld om de wagen onopgemerkt voorbij te laten rijden. Deze wagen is zeker niet aangenaam te bekijken, maar de indruk van ‘déjà vu’ is hier overduidelijk. De designers hebben blijkbaar geen risico’s willen nemen aangezien het toch zó moeilijk is om een nieuwe stijl te ontwerpen na 15 jaar (voor de eerste generatie van de Impreza moet men teruggaan naar 1992, de tweede naar het jaar 2000) van berlines met drie volumes. Op de standaard versie, zijn de resten aan sportiviteit te zoeken aan de kant van de koplampen vooraan en van de achterspoiler. De achterlichten hebben recht op LED-lichten die, bovenop hun « techno » design, het voordeel hebben zich heel wat vlugger aan te steken dan de traditionele halogeenlampen (belangrijk voor de remmen). En voor de nostalgische onder u van sportieve Impreza’s, stelt de constructeur een Sport versie voor (enkel op de 2 liter versie) voorzien van speciale bumpers, onderstel en uitlaten. Onvoldoende koffer Binnenin, moet men de sportversie aanstaren om er een lederen stuur en kuipzetels in te vinden. De andere modellen stellen zich tevreden met een klassieke sfeer, zonder enige specifieke inbreuk op de goede smaak. Met één uitzondering : het gebruik van harde plastieken die in dit segment qua kwaliteit onder de aanbieding liggen van de concurrentie. De zetels lijden onder een tekort aan ondersteuning en de regeling van de stuurkolom is onvoldoende in de hoogte. Daarentegen, heeft het leven aan boord zich ontwikkeld tegenover zijn voorganger, met onder andere, talrijke en ruime opbergruimtes. De leefbaarheid binnenin is voldoende voor vier personen, zelfs vijf volwassenen, en de koffer is gemakkelijk te gebruiken, toch heeft deze laatste een tekort aan volume (301 liters, dit is 50 liters minder dan een Golf !). De 2 liter, of niets In afwachting op de lang afgewachte aankomst van de diesel versie (waarschijnlijk tegen herfst 2008), hebben wij nu de keuze tussen twee benzine boxer motors van 1,5 en 2 liters. Deze laatste is de enige te beschouwen indien u op uw nieuwe wagen niet wilt vloeken. Naar keuze te koppelen met een manuele 5-doos of een automatische 4 (ja, ja, dat bestaat nog !), ontwikkelt hij 150 pk in een typisch kenmerkend (en aangenaam) geluid. U zult het begrepen hebben, de automatische doos is niet aan te raden indien u met volle teugen wilt genieten van de mechanica, die, zelfs zonder turbo, toelaat om plezier te hebben aan het stuur. Maar wat nog meer plezier doet is het weggedrag van deze nieuwe Impreza. Tegenover de vorige generatie werd het zwaartepunt (één van de dwanggedachten van de constructeurs van rallyvoertuigen) nog verlaagd. De achtervering is ook nieuw, met een dubbele driehoeksmeting lager onder de vloer. Op de weg zelf, en gecombineerd aan een uitstekende voorwielaandrijving, geeft dit als resultaat een precieze wagen, met weinig slingeringen en een uiterst doeltreffend rijgedrag. En the finishing touch, het weggedrag benadeelt het comfort niet aan boord aangezien de oneffenheden van de weg perfect gefilterd worden. Hieruit volgt dat de Impreza niet helemaal zijn ziel verloren heeft en behoudt een groot deel van zijn persoonlijkheid.