Vroeger viel de Subaru WRX STI op door zijn waanzinnige motorgeluid en zijn traditionele koetswerk met drie volumes. Maar die twee kenmerken gingen bij het huidige model verloren: de nog altijd erg efficiënte mechaniek werd het zwijgen opgelegd en de snelle Impreza was alleen nog verkrijgbaar met twee volumes, met een achterklep dus. Een nieuw model moet de traditie in ere herstellen.

Onderstel

De Impreza WRX STI heeft opnieuw een rugzak (lees: kofferbak), maar hij geniet ook van een aantal verbeteringen aan het onderstel. Met een 5 mm lager koetswerk, zou de Japanner nog beter op de weg moeten liggen.

Een vrijere uitlaat zet het typische geluid van de viercilinder boxer extra in de verf zet. Aan de motor en transmissie verandert er voor de rest niets. De motor levert nog altijd 307 pk en 407 Nm koppel. Naargelang de uitrusting, kost de berline 500 tot 1.000 euro meer dan de vijfdeurs.

En de stijl?

Deze Impreza is alleen beschikbaar in Sport-versie en krijgt dus de beruchte picknicktafel op de koffer. De bodem van de auto is nu volledig vlak, wat de aerodynamica ten goede komt. Bovendien is de uitlaat nu een stuk groter, werden de bumpers sportiever en ronden nieuwe 18-duimsvelgen en bredere wielkasten het geheel af.

Topafwerking

Binnenin vinden we een nieuwe stereo met bediening aan het stuur en is de Impeza nu ook van Bluetooth voorzien. Er staan twee versies ter beschikking: de Sport (43.995 euro) en de Sport Executive (48.495 euro). Bij die laatste wordt de uitrusting uitgebreid met BBS-velgen, sleutelloze toegang, een startknop, een geïntegreerd gps-systeem, kuipzetels, getinte ruiten, verwarmde buitenspiegels en ontdooiing van de ruitensproeiers.