Op het moment dat Daihatsu zijn nieuwe Cuore voorstelt en bovendien de Sirion voorziet van een 1,5 liter motor, geniet Subaru om zijn allerlaatste nieuwe model te onthullen.
Waar ligt hier het verband ? Wel, u weet het waarschijnlijk niet, maar met een gekruiste financiële bijdrage van Fuji Heavy Industries, hoofdzetel van Subaru, stelt deze nieuwe Justy een gemeenschappelijk raamwerk voor tussen Toyota en Daihatsu. Men kan zelfs beweren, zonder er teveel naast te zitten, dat de Justy de kloon is van de Sirion, of omgekeerd, naargelang.
Hiermee dus de stamboom van de nieuwe Subaru baby. Een baby die ongetwijfeld de kaarten zal spelen van de prijs en van de ecologie om met zijn 3,61 meters op de markt erkend te worden. En om zich te onderscheiden van zijn broer, de Sirion, beperkt hij zich tot één enkele motor, een benzine van 1.0 liter, tegenover de kleine Daihatsu, die een 1,5 liter inwijdde. Aan de andere kant, wordt de Justy door Subaru in drie versies verbogen : Base, Comfort en Comfort S. U zult het begrepen hebben, het is de basisversie die voorgesteld wordt aan minder dan 10.000 euro’s (exact 9.990 euro’s), de twee andere worden geprijsd aan respectievelijk 10.990 en 12.990 euro’s.
Rijke grondslag
En, wat krijgt men werkelijk voor deze prijs? Al moet de basisversie zich tevreden stellen met 13-duimse wielen en door ook de airconditioning ter zijde te schuiven, slaagt hij er toch in om goed uitgerust te zijn. Schuifbare achterbank, dubbele airbag (ontkoppelbare passagiersairbag), spiegels, vaten en bumpers in koetswerkkleur, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ruiten vooraan en achteraan, elektrische buitenspiegels, stuur regelbaar in de hoogte, ISOFIX hechtingen achteraan, radio-CD, toerenteller, stuurbekrachtiging, achterdeuren met een kinderslot, staan allen standaard ter beschikking. Geef toe dat het toch niet mis is, en waarom is het gegrond dat men duurder zou moeten betalen? Voor wat meer comfort (standaard airco op de Comfort versie, of standaard de bestuurderszetel in de hoogte regelbaar op de Comfort S versie), veiligheid (gordijnairbags vooraan en achteraan op de Comfort S), design (metaalvelgen en verchroomde afwerkingen op de Comfort S) of rijplezier (sportvering op de Comfort S). Het is waar, maar om de werkelijke mogelijkheden te beseffen van deze kleine Subaru, moet men deze gaan testen, om te zien wat hij beliefd en waar hij minder van houd. En dit is natuurlijk wat men hier deed, tijdens een kleine ronde in het Vlaamse Brabant.
Tweelingzusters
Van buiten uit gezien, en indien u niet echt een kei bent, is het onmogelijk om een Subaru Justy van een Daihatsu Sirion te onderscheiden (met uitzondering van het logo natuurlijk!). Men heeft reeds gelijke analogieën gezien bij andere constructeurs, maar dit tekort aan verpersoonlijkheid is ronduit moeilijk te verteren. Het is bovendien jammer dat de Justy, net zoals de Sirion, nogal een leuk uitzicht hebben : met hun wielen aan de vier uitersten van de wagen, een bovenmatige grote wielbasis (evenredig met de totale lengte van de wagen, dit spreekt vanzelf) en hun kubiek en modern voorkomen.
Leefbaar
Binnenin merkt men onmiddellijk het scherpe design op : de verhouding binnenruimte/buitenafmeting is verbluffend. En de opening van de deuren, praktisch in rechte hoek, beklemtoont nog meer deze indruk. Idem voor de kofferklep. Hij opent zich tot een hoogte van 1,91 meters, wat aan grote mensen toelaat zich niet onmiddellijk tegen deze duivelse wagen geweldig aan te stoten. Dankzij de schuifbare achterbank, en aan de asymmetrische neerklapbare rugsteunen (1/3-2/3), is het met gemak mogelijk om de kofferruimte te veranderen.
Maar wees niet gefopt : u zult niet op reis kunnen gaan met vier volwassenen en hun bagage. Wonderen bestaan niet en de Justy werd hier trouwens ook niet voor gebouwd. Zijn dinges is de bebouwde kom, de boodschappen, de kinderen naar school, enz... En pech indien de kwaliteit van de plastieken niet volledig op de hoogte is of indien het stuur niet in de diepte regelbaar is voor de grootste onder ons. Hij is in de hoogte aanpasbaar, wat al niet slecht is, en de besturingsconsole (toeren & kilometerteller) is solidaire met de bestuurskolom, wat de instrumentatie leesbaar maakt, welke stuurhoogte er ook gekozen wordt.
Driepoot
Zoals in de inleiding vermeld, is de Justy enkele beschikbaar in één motorisering : de driecilinder benzine met 998 cc gekoppeld aan een manuele 5-doos. Deze motor werd reeds vorige week door mezelf getest in de buik van de nieuwe Cuore, en ik stond er toen al versteld van. Maar de Justy weegt een goede honderd kilo’s meer (880 kg), wat mij deed schrikken. Maar ik werd vlug verzekerd door de goede gezondheid van deze motorblok met dubbele hoofdnokkenas en de vier kleppen per cilinder. De 69 pk’s zijn dapper, de maximale snelheid ligt op 160 km/u , wat meer dan genoeg is voor het type voertuig, en het gemengd verbruik van 5 liters per 100 km is meer dan redelijk.
Dus, zijn er redenen om duurder te gaan betalen? Neen, op voorwaarde dat men de Justy goed en doelgericht gebruikt, zoals een praktisch stadswagentje. Maar zelfs aan deze prijs, is de concurrentie ruw, en sommige modellen van het hoger gelegen segment geven te denken (Skoda Fabia, Dacia Logan).