Na de Toyota bZ4X is het nu de beurt aan zijn Subaru-tweelingbroer om te profiteren van een facelift halverwege zijn carrière, die wordt voorgesteld op het autosalon van New York. Een facelift die logischerwijs zowel technisch als esthetisch sterk gelijkloopt, of toch vanbinnen...
Ter gelegenheid van zijn midlife-update krijgt de Subaru Solterra een nieuw uiterlijk aangemeten. Of toch zeker een heel ander gezicht. De valse grille aan de voorkant verdwijnt en maakt plaats voor een (zeer) brede, gesloten bumper met nieuwe koplampen die een herwerkte lichtsignatuur dragen. Ook de contrasterende zwarte wielkastomlijstingen verdwijnen: de hele carrosserie is voortaan in één egale kleur afgewerkt. Achteraan zijn de wijzigingen beperkt, om niet te zeggen volledig afwezig.



Nieuwe look buiten én binnenin
Binnenin vinden we nagenoeg hetzelfde dashboard terug als in de recent gefacelifte bZ4X. Bovenop prijkt nog steeds het compacte digitale instrumentenpaneel, waarvan het design werd aangepast. Ook is er een nieuw centraal scherm van 14 inch, vergezeld van draaiknoppen voor de klimaatregeling. De middenconsole werd eveneens hertekend en biedt voortaan niet één, maar twee draadloze opladers voor smartphones.

Tot 249 kW (338 pk) en van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden!
Technisch gezien, en in tegenstelling tot zijn tweelingbroer, is de Subaru Solterra enkel beschikbaar met vierwielaandrijving en twee elektromotoren. Beide motoren kregen meer vermogen, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 171 kW (233 pk). Er is ook een nieuwe, krachtigere aandrijflijn met eveneens twee motoren, goed voor maar liefst 249 kW (338 pk)! Daarmee sprint de Solterra van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden.
25% meer rijbereik voor de nieuwe Subaru Solterra
Beide versies worden gevoed door dezelfde nieuwe batterij van 74,7 kWh. Voorlopig is enkel de Amerikaanse versie van deze Japanse SUV officieel voorgesteld, waardoor de WLTP-cijfers van de Europese modellen nog niet bekend zijn. Subaru meldt wel dat het rijbereik met meer dan 25% toeneemt ten opzichte van het huidige model. Aangezien de huidige Subaru Solterra een maximaal WLTP-rijbereik van 465 km claimt, zou deze facelift theoretisch tot 581 km ver moeten geraken op één lading, of zo’n 573 km zoals de Toyota bZ4X.

Zelfde veranderingen voor Europese Solterra?
Helaas blijft het snelladen van de Subaru Solterra op gelijkstroom beperkt tot 150 kW. Door de iets grotere batterij duurt het nu 5 minuten langer om van 10 tot 80% op te laden: in totaal zo’n 35 minuten. Hoewel het design vermoedelijk niet zal veranderen bij zijn Europese lancering, zouden de technische fiche en vooral de WLTP-rijbereiken wel licht kunnen afwijken. We wachten nu op de bekendmaking van de beschikbaarheid en vooral de prijzen van deze nieuwe Subaru Solterra in Europa, en meer bepaald in België.