Het enorme reservoir, dat bijna zo breed is als het stuur, werd toch lichtjes hertekend. Gelukkig is het ter hoogte van de knieën wat uitgesneden, wat hem een klassieke maar toch dynamische ergonomie bezorgt. Op het eerste zicht lijkt het niet mogelijk, maar toch lig je een klein beetje naar voren. Het stuur-dashbord is een beetje teveel chroom, met teveel schakelaars, teveel “te” en “te” plastiek. Ook de omranding van de toerenteller en enkele hier en daar verspreide chroom-accenten maken het er niet beter op. Nog klachten? Het kontje misschien! Je zou denken dat de Suzukidesigners aandelen hebben bij een uitlaatfabrikant, want dit hebben we nog nooit gezien. En die ophanging van de nummerplaat is zeker niet het model dat je op een exclusieve motor monteert. Er is dus werk aan de winkel en daar wachten we ongeduldig op, want de rest van de B-King is om duimen en vingers van af te likken. Want zo een smoel kan geen enkele concurrent voorleggen.

Onwaarschijnlijk

Een onwaarschijnlijk groot reservoir, een zadel dat alleen maar andere uitlaatdempers wil, een kolossale achterste swingarm, een voorvork van hetzelfde kaliber met een omgekeerde vork van 43 mm en remzadels met 4 zuigers en boven dat alles een klein lief koplampje. Bekijks genoeg dus, want het ding is nog eens eg groot ook. En je voelt je klein als je op deze motor stapt, en net zo klein als je bedenkt dat er onder het grote reservoir zo maar eventjes 185 pk huizen. Maar genoeg met treuzelen en nadenken, tijd om te rijden. De sleutel zit op het midden van de tank en heeft 2 standen. A betekent full power en B is voor diegene die het wat bezadigder aan willen doen. De motor die rechtstreeks van de Hayabusa 2008 komt is voorwaar geen doetje. Dat hij 185 pk levert weten jullie al, maar een koppel van 14,9 mkg kan ook tellen. Voor het verzamelen van deze cavalerie trommelt Suzuki een digitale injectie met dubbele vlinderklep en dubbele injectie op. 16 kleppen in titanium, een uitlaatvalve en een anti-dribbelkoppeling maken dat de techniek op het niveau van de look ligt en verwijst de concurrentie naar de lappenmand. Een BMW K 1200 R, toch de beste roadster tot nu toe, moet het met 20 pk minder stellen. Het chassis van de B-King mag er trouwens ook zijn. Het kader is volledig uit alu en de voorvork krijgt steun van een stuurdemper, terwijl het gewicht tot een respectabele 235 kg beperkt blijft.

Met als gevolg…

Contact ! Eindelijk gaan we rijden. Met het ietwat hoge zadel, het massieve uitzicht en de massa’s pk’s verwacht je je aan het ergste. Maar niets daarvan. Van bij de eerste meters voelt de King vertrouwd aan, geen spoor van een zware, lompe machine te bespeuren. Uiteraard is het geen 125 maar de massieve roadster weet zijn gewicht goed te verdoezelen en verrast met zijn gemak van rijden. Zelfs in de stad vloeit hij zonder problemen mee, behalve als de gaatjes wat klein worden of de bestuurder vergeet dat het gashendel maar een klein beetje mag geopend worden. De ongelooflijke soepelheid van de motor laten je toe om vanuit traagloop tot aan de rode zone bij 10.000 toeren krachtig door te trekken en je kan dus maar beter heel voorzichtig met de rechterpols overweg gaan. Of je kan maar beter tot de verlaten buitenwegen wachten, zeker als je bedenkt dat de eerste tot 130 kmh trekt.

Als je in de allerlaagste toeren blijft voelt de motor zelfs wat hol aan, maar ik geloof mijn eigen woorden niet terwijl ik ze hier neerschrijf!

Misleidind

We kunnen het niet genoeg zeggen, maar het vermogen van de B-King ontwikkelt zich zo progressief, dat je een vals gevoel van veiligheid krijgt en dus al gauw de neiging krijgt om het gas vol te openen. Deze motor rijdt echt makkelijk, misschien wel te gemakkelijk. De elasticiteit van de motor en het opmerkelijke chassis zorgen ervoor dat rijden met een B-king haast net zo evident is als rijden met een kleine 125. De uitstekende ophanging maakt dat zelfs aan topsnelheid (270 op de teller of toch haast 250 reëel) de motor erg veel vertrouwen geeft. Niets kan hem uit zijn lood slaan. En zelfs de wendbaarheid scheert hoge toppen. Dit is een motor die én je armen uit de kom kan sleuren, én je kan laten flaneren langs de terrasjes op de markt. De B-King blijft je verrassen.

Je zal dus al begrepen hebben dat het erg snel kan gaan aan het stuur van deze Suzuki en dat het soms echt nodig is om koelbloedig te blijven. Gelukkig zijn de remmen zowat van het beste dat we al hebben mogen testen. Krachtig, uithoudend, bijtend. Kortom, perfect! En dat is nodig om deze kanonbal te kunnen afstoppen.

Nodige competenties

Eén ding is klaar, de B-king is imposant. Maar hij heeft ook de capaciteiten die bij zijn look passen. Hij heeft kracht te over en ook de kwaliteiten om die te kunnen benutten. Voor ons is dit een 10 op 10. En die perfectie is net zijn grootste nadeel, of je moest hem echt lelijk vinden. De B-King rijdt zo makkelijk, zo soepel, dat hij zijn bestuurder te snel een veilig gevoel geeft. Want je kan er hard mee gaan, erg hard zelfs, harder dan het voor sommige rijders en hun omgeving goed is. Een ervaren rijder kan uit de B-King heelwat plezier halen, het genot beleven om het enorme vermogen te kunnen bedwingen. Een beginneling kan zichzelf pijn doen. Veel pijn zelfs, om niet te spreken van wat een massa van 250 kg die plots ongecontroleerd wegschiet kan aanrichten. Nee, deze motor mag niet zomaar in ieders handen gegeven worden, net zoals sommige super-sports beter uit de handen van sommige rijders blijven. Gelukkig helpt zijn prijs een beetje, want die is niet voor ieders beurs weggelegd. Voor deze Suzuki tel je 13.830 € neer en als je ABS wil kost de B-King je 14.330 €. Maar hou het veilig.