Die prestaties zijn trouwens het grote voordeel van deze wat eigenaardige cilinderinhoud. Tussen de 250 cc’s en de maxi-scooters als de Yamaha Tmax 500, de Suzuki Burgman 650 of nog de Honda Silverwing 600 gaapt immers een grote kloof. De 400 cc’s leveren prestaties die de prestaties van de grote scooters lbenaderen. Ze zijn echter veel aantrekkelijker geprijsd. Zo ook de Burgman 400. Met ABS kost hij 7.310 euro. De versie zonder ABS moet slechts 5.730 euro kosten en de luxueuze 400 ZA komt op 7.530 euro. Voor de Burgman 650 moet je minstens 11.230 euro neertellen. De Burgman 400 ZA heeft onder andere een ruggensteun voor de passagier en verwarmde handvaten. Beweren dat de Burgman er slank en sexy uitziet zou een leugen zijn. Het vernieuwde design uit 2007 met dubbele verlichting en luchtinlaten vooraan geven hem een modern uitzicht. Maar het hoge en haast verticale achtereind komt finesse tekort. Dat is de prijs die je betaalt voor de 62 liter grote koffer. Die slikt zonder problemen twee integraalhelmen.
Uitnodigend
De bergruimtes van de Burgman beperken zich niet tot deze koffer. Vooraan bevindt zich een afsluitbaar bergvak. Het rechterdeel is wat dieper en je kunt er zelfs een fles in kwijt. Onder dit vak bevinden zich nog twee kleinere vakjes waar je kaarten of andere kleine dingen in kwijt kan. Die vakken kan je echter niet afsluiten. Het instrumentenbord lijkt wel uit een auto geplukt. Het is noch luxueus, noch origineel maar erg compleet. Je hebt een snelheidsmeter, een toerenteller, een benzinemeter,een watertemperatuurmeter, een klok en twee digitale schermpjes. Op die schermpjes kan je de kilometerstand, het verbruik of de buitentemperatuur aflezen. Een verklikkerlampje geeft aan dat de handrem aanstaat. Om door de digitale schermpjes te navigeren moet je twee piepkleine drukknoppen op de onderkant van het instrumentenbord gebruiken. Die zijn moeilijk bereikbaar. Onlogisch en erg onveilig. Verder merken we nog de gecodeerde sleutel op en het oog waarmee je je Burgman kan vastleggen.
Bescherming
De Burgman scoort met een ruggensteun die in een handomdraai en zonder gereedschap regelbaar is. De rijhouding is uitstekend dankzij die ruggensteun en de ruime voetsteun. Het lage zadel zorgt ervoor dat iedereen met de Burgman overweg kan. Het wat massieve design van de Burgman zorgt niet alleen voor een grote bagagecapaciteit. Achter het brede scherm zit je erg goed beschermd. Je hebt alleen wat last van enkele lawaaierige turbulenties rond de helm. Tijdens het rijden valt op hoe makkelijk een scooter zich laat sturen. De motor is krachtig en levert voldoende prestaties.
Van alle markten thuis
In de stad kom je met de Burgman vlot vooruit, maar zijn echte troeven spleet hij toch uit tijdens wat langere trajecten of woon-werk verkeer. Tijdens onze test reden wij geregeld afstanden van 200 km, waarbij we tijdens de spits rond Brussel moesten. De Burgman 400 houdt makkelijk kruissnelheden aan van 120 km/uur. Daarbij verbruikt hij gemiddeld 4,2 l/100km. Inhaalmanoeuvres vormen geen probleem. Zonder zich te moeten forceren bereikt hij in een korte tijdspanne 160 tot 170 km/uur. De zwaardere versie levert geen voordelen op. Het klassieke chassis met de motor aan het achterwiel is wel niet zo precies en plezierig als dat van de Yamaha Tmax.
Mobiliteit
Niet dat de Burgman niet aangenaam is om mee te rijden. Maar liefhebbers van een actieve rijstijl blijven met de Burgman toch op hun honger. Het comfort is behoorlijk. Korte oneffenheden worden echter vrij sterk doorgegeven. Oorzaak is de oscillerende motor. Bij de Suzuki Burgman 400 krijg je geen wouwgevoel. Maar hij is wel een prima oplossing voor het mobiliteitsprobleem. Zowel in de stad, op landwegen als op de autosnelweg voelt hij zich thuis. Hij is praktisch en efficiënt.