We hebben er lang op moeten wachten en geloofden er bijna niet meer in. Maar eindelijk heeft Lexus de commercialisering van zijn laatste pronkstuk aangekondigd: de LFA. De auto zit boordevol toptechnologie en mikt resoluut op de top van de sportwagenhiërarchie. Volgens Lexus is dit de niet te kloppen sportwagen van het moment. Hij legt niet alleen Ferrari, Aston Martin of Lamborghini het vuur aan de schenen, zelfs op het vlak van de prijs doet hij beter.

Inspiratie uit de Formule 1

De deelname van Toyota aan de Formule 1 heeft de ingenieurs blijkbaar geïnspireerd. De 4,8-liter V10-motor levert 580 pk bij 8.700 omwentelingen per minuut en 480 Nm koppel. Het geluid werd speciaal bestudeerd en als de motor de 9.000 toeren nadert, huilt hij als een echte Formule 1-motor. Het koppelingspedaal werd overboord gegooid en de sequentiële versnellingsbak wordt bediend met schakellepels achter het stuur. Je kunt bovendien de schakelsnelheid instellen. Zijn topsnelheid bedraagt 325 km/uur en in 3,7 seconden spurt de LFA van 0 naar 100 km/uur. Cijfers die voor zichzelf spreken.

Hightech

Door zijn koetswerk in koolstofvezel en versterkte kunststof blijft zijn gewicht laag. In zijn categorie wordt een leeggewicht van minder dan 1,5 ton als vederlicht beschouwd. Met een gewichtsverdeling van 48/52 is het evenwicht bijna perfect. Om al dat geweld te kunnen beheersen, voorziet Lexus keramische en erg grote remmen.

Crisis?

De prijs van een Ferrari 599 Fiorano, Aston Martin DBS of Lamborghini LP640 schommelt rond de 250.000 euro. Met wat opties erbij kan de prijs zelfs oplopen tot 300.000 euro. Lexus ziet het echter nog groter: de LFA kost 375.000 euro. Met enkele extra’s en alle belastingen inbegrepen kom je snel aan een waanzinnige 400.000 euro. Toch staan de klanten al in de rij. Lexus produceert immers maar 500 exemplaren van dit kleinood. Exclusiviteit kost geld.