Het recept is simpel maar aantrekkelijk. Tussen de extreme GSX-R en een Bandit zonder greintje fantasie, is er heus wel wat plaats voor een Bandit met integrale carrosserie. Hij ziet er beeldig uit en werd rechtstreeks door de sportievelingen binnen het merk geïnspireerd. Het herwerkte zadel bezorgtt hem een fijnere lijn en een licht gewijzigde driehoek, pols – zadel – voeten. Om het sportieve nog wat acentueren wordt het dashboard van de voorgaande GSX-R overgenomen en met enkele aangename pluspunten zoals de aanduiding van de schakeling of de regelbare "shift light" aangevuld.

Bandit

De GSX neemt  de architectuur over die op de Bandit anno 2007 verscheen. Ter herinnering geven we even mee dat het hier om klassiek dubbele stalen frame met een conventionele vork van 41mm gaat. De watergekoelde motor met injectie levert 79pk ontwikkelt. De sportievere, wat naar voor gekantelde rijpositie is uiteraard minder comfortabel als die van de Bandit. Ongetwijfeld ook vermoeiender, behalve dan op de autosnelweg. De hang naar "sportiviteit" wordt cash betaald qua comfort. De ophanging krijgt nieuwe afstellingen qua demping en veren en van dat merk je van zodra het wegdek oneffen wordt. De comfort-kloof in vergelijking met de Bandit wordt dan heelwat dieper.

Bewaarde kwaliteiten

Het weggedrag van de Bandit blijft echter behouden. Er bestaan natuurlijk scherper sturende of efficiënter rijdende motoren, maar de Bandit en de GSX-F halen met hun klassieke oplossingen toch erg goede resultaten. Op de autosnelweg lijkt de GSX-F wel op de baan vastgenageld en tijdens het rijden kan je maximaal genieten van de uitstekende carrosserie. Jammergenoeg zorgt het windscherm voor wat turbulenties op onze helm en dat voel en hoor je. Mechanisch gezien behoudt de GSX-F zijn moderne architectuur. De 4 cilinder van 656cc werkt opmerkelijk rechtlijnig van 1.000 tot 12.000 rpm. Het koppel blijft over haast het hele toerentalgebied constant! De motor herneemt in 6de vanaf de traagloop en klimt haast onopvallend, maar zonder te verzwakken, tot aan de rode zone.  We missen wel de emoties, de huivering. We zouden haast zeggen dat het braafjes efficiënt maar volmaakt vervelend is.

Easy

Misschien wel volmaakt vervelend, maar toch niet onaangenaam. Binnen de bebouwde kom is de Suz zelfs erg handig. De motor voelt op elke regime voldoende vol aan en speelt meer dan een figurantenrol, maar  verwacht niet teveel karakter. Je staat hier ver van de betoverende 'Triple' van Triumph. Met een dergelijk soepele motor is het niet echt nodig om met de versnellingsbak te gaan spelen. Temeer daar die ons qua hardheid nogal ontgoochelde . Wanneer je in 6de aan lage snelheid rijdt, wat  dankzij de elastische motor geen probleem is, moet je echt met de koppeling vechten om 4 of 5 versnellingen terug te kunnen schakelen. Misschien (hopelijk) is het exemplarisch en enkel te wijten aan de weinige kilometers van ons testmodel...

ABS?

Geen opmerkingen overremmen. Ze zijn krachtig, makkelijk te doseren en goed op één lijn met de rest van de motor en de manier waarop je ermee rijdt. Jammer dat er geen ABS  beschikbaar is, zelfs niet in optie. Natuurlijk is het belangrijk dat een motorrijder weet hoe zich zonder dit technologische snufje erdoor te slagen want remmen is een vaardigheid die jemoet leren beheersen. Maar  voor diegenen die dagdagelijks in alle omstandigheid de motor gebruiken, heeft de hulp van het ABS geen prijs. Onder zijn braaf sportief omhulsel blijft de GSX-F vooral een Bandit, met al kwaliteiten van dien. Hij is betaalbaar, handig, spaarzaam en dus de ideale machine om heel wat motorrijders gelukkig te maken. Een dergelijk motor kunnen we natuurlijk niet afwijzen en voor 6.930€ zorgt de GSX-650F voor een sportieve upgrading en voor een exclusiev tintje voor een reeds attractieve gamma.