Suzuki heeft zijn GSX versies voor 2011 grondig herzien en dat levert een gewichtsverlies op van acht à negen kilo. Zo weegt de 600 met volle tank 187 kg en 190 voor de 750. Een dergelijk resultaat bekom je niet zomaar en dus werd de hele machine aangepakt.

Jacht op overtollige kilo's

Het nieuwe chassis, met een 15 mm kortere wielbasis, zorgt voor 1350 gram minder op de weegschaal. De draagarm doet daar nog eens 900 gram bij. Dankzij de Showa-voorvork van het BPF (Big Piston Front-fork) type gaat er nog eens 1040 grammen af op de 750 en 860 grammen op de 600. De wielen werden 550 gram  terwijl de remmen vooraan nog eens 405 gram besparen en 325 gram voor de achterrem. De nieuwe uitlaat in titaan weegt 1100 gram minder op de 750 en 1700 gram op de 600. Het aangepaste koetswerk en toebehoren leverden nog eens 3400 gram op.

Electronisch beheer

Met een druk op de knop links op het stuur kan de piloot de motor op twee manieren instellingen. Beide instellingen verschillen wat betreft de injectie, de tweede gasklep en de ontsteking. De instellingen worden eenvoudigweg A en B genoemd. In de instelling 'A' levert de motor zijn volledige vermogen en kan de piloot genieten van sterke acceleraties. In de 'B'-instelling wordt het vermogen beperkt waardoor de machien minder moeilijk is bij nat weer of gladde wegen. Het dashboard van de nieuwe versie is voorzien van een toerenteller en een chronometer die je met de rechterhand bedient en een sequentiële weergave van het motorregime.

De GSX-R600 2011 staat in december 2010 bij de dealers terwijl de 750 er in februari aankomt.