François Piette

1 JUL 2016

Video: daarom is deze Cobra de belangrijkste van allemaal

Dit is niet zomaar de eerste de beste Cobra. Dit exemplaar is dé Cobra! Degene waar journalisten nog steeds over praten en die Carroll Shelby, de geniale maker ervan, heel zijn leven lang heeft bewaard.

Aan zijn verfijnde stijl en velgen te zien, is makkelijk af te leiden dat het om een van de eerste modellen gaat, die niet zo extravagant zijn als de latere exemplaren. Meer nog: het gaat om… het allereerste exemplaar. Het chassisnummer “CSX 2000” is wereldwijd bekend bij liefhebbers.

Geniaal geknutsel

De auto werd geassembleerd in 1962, in een kleine garage in Santa Fe, Californië. Carroll Shelby had het lumineuze idee om het Engelse chassis van een AC Bristol te paren aan een krachtige Amerikaanse motor, namelijk een Ford-V8 van 4,3 liter en 260 pk. Het doel? Sneller zijn dan de enige echte Amerikaanse sportwagen van die tijd, de Chevrolet Corvette. En dat was hem ruimschoots gelukt.

Een valsspeler, die Carroll

Na de voorstelling van zijn auto werd Carroll Shelby bedolven onder telefoontjes van journalisten die koste wat het kost het nieuwe Amerikaanse juweel wilden proberen dat de Europese concurrentie zelfs deed beven. Carroll, die slechts één exemplaar van de auto had, besloot om de auto elke keer in een andere kleur te laten verven. Zo toonden de kleurenfoto’s in de magazines een blauwe auto, een gele, rode of witte, maar ging het in feite steeds om hetzelfde exemplaar! Een trucje om het grote publiek te doen geloven dat de fabriek op volle toeren draaide…

De Chiron van die tijd

Het loonde de moeite: journalisten uit die tijd klokten af op 4,2 seconden voor de 0 tot 60 mijl per uur (96 km/u), de kwartmijl in 13,8 seconden en een topsnelheid tegen de 250 km/u. Voor 1962 waren dat spectaculaire resultaten, die vergelijkbaar waren met een Bugatti Chiron nu!

Meerdere levens

Persauto, ontwikkelingsauto, prototype, demowagen, salonvoertuig, en zelfs… testauto voor werknemers van het bedrijf: “CSX 2000” kende een bewogen carrière. Carroll Shelby bewaarde hem zorgvuldig tot aan zijn dood, en waarschuwde zijn medewerkers zelfs dat het verboden was om op de zwaar beschadigde bestuurderszetel plaats te nemen. Deze uitzonderlijk authentieke Cobra is dus een uniek exemplaar, dat op 19 en 20 augustus wordt geveild door RM Sotheby’s in Monterey, Californië.
Advertentie
Advertentie
Advertentie