Terwijl Ferrari’s met twee zitplaatsen uit de jaren 60 voor minstens € 500.000 van eigenaar wisselen, kost een Mistral meestal niet meer dan de helft. Hij werd geproduceerd van 1963 tot 1970 en er werden minder dan 1.000 exemplaren van gemaakt, zowel als coupé als cabriolet. Ze kregen allemaal dezelfde zes-in-lijn, met cilinderinhouden tussen 3,5 en 4 liter. Het vermogen lag tussen 235 en 255 pk.

Gesofistikeerd

Ondanks een motor die in de jaren 50 voor de racerij werd ontwikkeld en een antieke starre achteras, was de Mistral voor die tijd technisch up-to-date: een koetswerk uit aluminium, een motor met dubbele bovenliggende nokkenas, indirecte injectie, dubbele ontsteking, vier schijfremmen en manuele vijfversnellingsbak.

Interesse?

Geïnteresseerd in dit toppunt van verfijning? RM Sotheby’s veilt een exemplaar in perfecte staat in Londen. En niet eender welk exemplaar: een prototype, de tweede Mistral die ooit werd gebouwd. Het model wordt geschat op € 230.000.