Met zijn Model 3 heeft Tesla een groter publiek bereikt dan de nichesector waar het voordien in verkeerde. In de eerste helft van 2019 stelde analysebureau Jato Dynamics al vast dat Tesla meer dan 45.000 auto’s aan de man had gebracht. Amper drie jaar eerder verkocht het Californische merk nog geen 7.000 auto’s. Die spectaculaire vooruitgang is vooral toe te schrijven aan de Model 3, die meer dan 80 procent van de verkoop uitmaakt.
Tesla regs in H1-19 totaled 45,400 units in Europe, a record for a brand that barely sold 6,800 vehicles 3 years ago. #TeslaModel3 counted for 83% of total. Its popularity puts it top of premium midsize sedan sales in June, outselling the popular Germans: https://t.co/RUeUitjJU1 pic.twitter.com/5U7xbnYsCO
— JATO Dynamics (@JATO_Dynamics) 30 juillet 2019
Analyst Matthias Schmidt keek op zijn beurt naar de verkoopcijfers van elektrische auto’s in Europa, inclusief de resultaten van de maand juli. Tesla zou in de eerste zeven maanden van dit jaar bijna 50.000 auto’s verkocht hebben op het Oude Continent. Dat is een marktaandeel van 27 procent bij de elektrische auto’s in Europa. Renault, lange tijd elektrische marktleider in Europa, wacht de lancering van de nieuwe Zoé af en moet met 28.000 auto’s genoegen nemen met de tweede plaats. Het Franse merk wordt gevolgd door Hyundai-Kia, de Volkswagen-groep en Nissan. Dat merk sluit de top 5 af, vlak voor de BMW-groep.
#Tesla's W-European registrations during the opening 7-months of the year, a whisker under 50k units (49.2k) - close on double as high as next manufacturer Renault 28k
— Matthias Schmidt (@auto_schmidt) 19 août 2019
Significantly @VWGroup's BEVs came to within just 200 units of equaling Tesla in July.https://t.co/JrJPrLdAAN pic.twitter.com/QzkcHHIfgc