Het gebouw, dat terecht “Gigafactory” werd genoemd, is na twee jaar werken deels geopend. Momenteel wordt er slechts 14% van de totale oppervlakte gebruikt, maar op termijn zou de fabriek een oppervlakte moeten hebben van bijna een miljoen vierkante meter. Het gaat dus om een van de grootste gebouwen ter wereld.
De fabriek is enorm belangrijk voor het bedrijf uit Palo Alto, Californië. De fabrikant van elektrische auto’s, die al 13 jaar bestaat en nog nooit winst heeft gemaakt, wil veranderen van constructeur gespecialiseerd in luxewagens naar constructeur van elektrische en betaalbare auto’s, vrachtwagens en zelfs opleggers. De nieuwe fabriek zou volgens Tesla de kosten van de lithium-ionbatterijen met meer dan een derde verlagen.
Tesla heeft die “huisgemaakte” batterijen namelijk nodig voor zijn nieuwe model, de Model 3, die vanaf eind volgend jaar moet worden verkocht. Met een vanafprijs van ongeveer $ 35.000 zou de Model 3 de meest betaalbare auto uit de Tesla-catalogus zijn, onder meer door de lagere kost van de batterijen. Die worden momenteel geproduceerd door Panasonic.