Met een SUV-markt die een constante groei kent en een basis bij de hand (de Nissan Qashqai) heeft Renault niet lang gewacht om zich ook in het SUV-avontuur te storten. Dat doet het met de Kadjar, een model met specifieke lijnen, maar die technisch veel te danken heeft aan de neef van Nissan. Bij Volkswagen loopt het iets anders: de Duitse constructeur speelde veel sneller in op het modefenomeen, met de eerste Tiguan die in 2007 onthuld werd. Maar het duurde lang eer die vernieuwd werd: negen jaar, een eeuwigheid in autoland.
Opwarming
Qua stijl kan je deze twee niet met elkaar verwarren! Naar goede Volkswagen-gewoonte doet de Tiguan zijn land van herkomst eer aan met rechte lijnen, die de kwaliteit van zijn aanpassingen in de verf zetten. Bij Renault gebruikten ze iets meer fantasie, met stevigere rondingen in de Kadjar, duidelijke en eerder vrouwelijke welvingen. Ieder zijn smaak uiteraard!
Afwerking: punt voor Volkswagen
Bij Renault is de link met de Nissan Qashqai duidelijk: heel wat bedieningsorganen zijn dezelfde. De algemene afwerking is goed, maar enkele plastics en een gedateerde presentatie gooien roet in het eten.
Bij Volkswagen is de hogere positionering meer dan duidelijk. Niet alleen door de luxueuze uitrusting (we komen er meteen op terug) maar ook door de aanpassingen en de presentatie. De sfeer is moeilijk “warm” te noemen, maar de kwaliteit dwingt respect af. Laatste belangrijke detail: de zetels zijn in beide gevallen uitstekend, met iets steviger comfort bij de Duitser.
Interieurruimte: punt voor Volkswagen
Hoewel de afmetingen min of meer gelijk zijn (4,49 m voor de Tiguan, 4,45 m voor de Kadjar), lijkt de Duitser zijn ruimte creatiever te gebruiken dan de Fransman. Zo profiteert de Tiguan van een over 18 cm verschuifbare achterbank om het punt binnen te halen.
Maar het verschil wordt groter in de koffer: 472 liter voor de Renault, 520 liter voor de VW! En als je de achterbank naar voren schuift, neemt dat laatste zelfs toe tot 615 liter. Het verschil wordt nog groter wanneer je maximaal gebruik maakt van de laadruimte (achterbank neergeklapt): 1.478 liter voor de Kadjar en… 1.655 liter voor zijn concurrent. De overwinning is niet betwistbaar, temeer omdat de Fransman een te hoge laaddrempel heeft.
Motor, prestaties: punt voor Volkswagen
Op papier lijkt de zaak op voorhand al uitgemaakt: de topdiesel van de Kadjar is de 1.6 dCi met 131 pk. Om een min of meer faire wedstrijd te krijgen, moesten we bij VW gaan voor de 2.0 TDI van… 150 pk! Twintig pk verschil lijkt niet echt fair, maar het verschil neemt af bij het koppel: 320 Nm voor de Fransman, 340 Nm voor zijn concurrent. In beide gevallen is een manuele zesbak standaard, maar alleen de Volkswagen biedt een automaat aan, in de vorm van een DSG.
Onderweg is het vermogensverschil nauwelijks merkbaar. Niet alleen omdat de Tiguan enkele kilo’s meer op de weegschaal zet, maar ook omdat zijn 2.0 TDI ons nauwelijks in vorm leek. Bij de hernemingen is het verschil merkbaar: de Duitse TDI is steeds romig, terwijl de Franse dCi 130 onder de 1.500 tpm niet echt soepel is.
Weggedrag: punt voor Renault
Hier haalt de Fransman zijn achterstand in. Een dynamisch chassis is de specialiteit van onze zuiderburen. De Kadjar vormt daar geen uitzondering op: een snedige voortrein en een levendig en dynamisch geheel zorgen voor een SUV die aangenaam stuurt op bochtige wegen!
De Tiguan biedt dan weer een gezond en geruststellend weggedrag, maar hinkt op bochtige wegen achterop vergeleken met de Kadjar. De aandrijving is uitstekend en het 4Motion-systeem efficiënt, en het slaagt erin om onderstuur te onderdrukken bij het uitrijden van een bocht.
Comfort: punt voor Renault
“Frans comfort”, maar verwacht niet dat de Kadjar op oneffenheden gaat deinen, want hij filtert zoveel mogelijk oneffenheden en houdt koetswerkbewegingen onder controle. Bovendien hoor je door de verzorgde geluiddemping zijn motor nauwelijks.
De Tiguan kan dan weer niet verstoppen dat hij diesel drinkt: van buitenaf is het kenmerkende geluid hoorbaar! In het interieur is het geluid gelukkig beter gedempt, maar nooit echt discreet. Het stevigere comfort blijft goed op peil.
Uitrusting: punt voor Volkswagen
Bij VW is de beschikbare uitrusting op premiumniveau en het multimediasysteem kan via MirrorLink met je smartphone worden verbonden. Bovendien heeft de VW een volledig digitaal instrumentenpaneel, rijhulp in files, een head-updisplay,… Uitrusting die we in de optielijst terugvinden, maar niet bij de Kadjar!
Die heeft op zijn beurt een volledig en indrukwekkend groot multimediasysteem, R-Link 2, maar dat is niet voldoende intuïtief en de ergonomie ervan laat te wensen over. Het is op het eerste gezicht niet altijd makkelijk om je weg te vinden in alle menu’s en submenu’s.
Budget: punt voor Renault
Als je een Kadjar met vierwielaandrijving wilt, is de keuze eerder beperkt. Je kunt namelijk kiezen uit één uitrustingsversie: die heet “Bose” en kost € 32.500. Voeg € 3.000 aan opties toe en je hebt alles: van een lederen interieur tot Park Assist via een panoramisch glazen dak.
Bij VW doet de hogere positionering in het gamma pijn aan de portefeuille: onze testwagen kostte bijna € 50.000, of zowat € 15.000 meer dan de concurrent van vandaag. De uitrusting is uiteraard royaler en de afwerking verzorgder, maar desondanks: voor dat geld koop je een leuke MGB!
Aan de pomp is de Fransman ook vriendelijker voor de portefeuille, maar niet veel: ons gemiddelde verbruik bedroeg 6,9 l/100 km, tegenover 7,3 l/100 km voor zijn rivaal.
Besluit: winst voor Renault
Vier punten voor de VW en drie voor zijn concurrent, maar toch zetten we de Kadjar op de bovenste plank? Jazeker. De Tiguan is misschien een geslaagdere SUV, beter afgewerkt en waardevaster, maar zijn meerprijs poetst het blazoen van de Kadjar weer op. Vergeleken met zijn concurrent leek die het moeilijk te hebben. Hij leek zelfs bijna een generatie achter te lopen. Maar uiteindelijk zijn zijn dynamischere rijgedrag en vooral zijn uitgekiende prijs overtuigend genoeg om hem als winnaar uit te roepen.