Tesla heeft zijn eigen snellaadnetwerk, de zogenaamde “Superchargers”. Daarvoor heeft je elektrische auto een specifieke aansluiting nodig. Maar in Europa wordt er een ander snellaadnetwerk ontwikkeld, Ionity. Daar zitten onder meer de Duitse merken BMW, Daimler en Volkswagen achter.
Europese standaard
Om aan dat netwerk op te kunnen laden, heeft je auto een zogenaamde “CCS Combo 2”-aansluiting nodig. Dat is de Europese standaard (er is ook nog de Japanse standaard CHAdeMO, die nog anders is dan die van Tesla). Het gerucht gaat al een paar maanden de ronde dat de Europese versies van de Model 3 worden aangepast aan die standaard.
Af fabriek
De eerste exemplaren van de Tesla Model 3 voor Europa worden verwacht voor februari/maart 2019, en zullen volgens Tesla standaard een CCS Combo 2-aansluiting hebben. Goed nieuws voor de klanten: zij zullen zowel aan Tesla’s Superchargers kunnen laden als aan de snelladers van de “Europese concurrentie”.
En de Model S en X?
Maar de Europese klanten van de Model S en X worden evenmin vergeten: binnenkort biedt Tesla een adapter aan (die zo’n € 500 zou gaan kosten) waarmee de Model S en X ook kunnen laden aan de Europese snelladers.