Elk commercieel bedrijf wil winst maken, dat is in de autosector niet anders. Helaas heeft niet elke onderneming dat geluk. Kijk maar naar Tesla, dat sinds zijn oprichting nog geen dag winst heeft gemaakt.

In de loop van het eerste semester van 2018 verkocht Tesla bijna 71.000 auto’s, maar op elk van die auto’s verliest de constructeur nogsteeds geld, en geen klein beetje. Volgens het Center of Automotive Research van de Universiteit van Duisburg-Essen in Duitsland verloor de Californische autobouwer bijna 11.000 euro voor elke verkochte auto.

Bentley doet trouwens nog veel slechter, met 17.425 verloren euro per auto die de deur uitgaat. Maar er zijn ook een paar kerngezonde constructeurs, zoals bijvoorbeeld Ferrari, dat op elke auto gemiddeld 68.987 euro incasseert, of Porsche, dat voor elke verkochte wagen 16.890 euro aan winst mag inschrijven. Toegegeven, die autobouwers moeten niet de kolossale investeringen betalen die Tesla op dit moment doet, zoals om bijvoorbeeld de Gigafactory te bouwen of zelfs gewoon de productie van de Model 3 op tempo te houden.