Eind 2019 bevestigde de Chinese startup Aiways van plan te zijn om de Europese markt te betreden via een model met rechtstreekse verkoop aan klanten. Dat moet compenseren voor het gebrek aan een klassiek verdeelnetwerk aan deze kant van de wereld. Verrassend genoeg is sinds januari 2021 in België Cardoen de exclusieve verdeler van het Chinese merk.
Wat voor een auto is dit?
Wij konden een week lang het stuur nemen van deze Aiways U5, die we in Wilrijk mochten oppikken bij Cardoen. We moeten niet aanstippen dat dit model, met een logo dat de meerderheid van de mensen die we kruisten niet kennen, de nodige aandacht heeft getrokken en tot vele vragen heeft geleid.
Kleine grote
Bij het eerste contact maakt de vrij monolithisch ogende Aiways indruk door zijn proporties. In de praktijk is hij met zijn lengte van 4,68 meter even lang als een Jaguar I-Pace. Daarmee is hij dus beduidend compacter dan bijvoorbeeld een Audi e-tron, die naar de 4,90 meter gaat.
Vorstelijke ruimte
Desondanks wordt het ruimtegevoel bevestigd wanneer je de deuren opent. De plaats die beschikbaar is voor de knieën van de passagiers achterin is ronduit vorstelijk en de hoofdruimte is genereus. Dankzij de lange wielbasis (2,8 meter) en het hoge dak (1,7 meter) biedt de Aiways U5 een echt aantrekkelijke verhouding buitenmaten-binnenruimte.
Voldoende grote koffer
De praktische demonstratie gaat verder met een koffer van 432 liter. In vergelijking met de 300 liter van de ongeveer even dure Hyundai Kona EV is dat behoorlijk interessant. Wanneer de achterbank wordt neergeklapt, kan je tot 1.555 liter laden. En er is nog een bergvak in de neus. Dat is weliswaar vrij klein, maar voldoende om een laadkabel op te bergen.
Verzorgde afwerking
Het goede nieuws gaat verder wanneer we de afwerking onder de loep nemen. De assemblage is zeer correct en de gebruikte materialen zijn doorgaans van goede kwaliteit, al merkten we wel op dat de zwartglanzende kunststof op de middenconsole van onze nagenoeg nieuwe auto al krassen vertoonde. Natuurlijk staat hij nog niet op het niveau van de traditionele premiummerken, maar de uitstraling van deze Aiways U5 zal toch veel mensen hun mening over “Chinese rommel” doen herzien.
Digitaal
Het pure dashboard zet sterk in op grote schermen. De bestuurder kijkt op een instelbaar hoofdscherm met daarnaast twee kleinere displays. Het linkse dient als boordcomputer, het rechtse om de radio te regelen.
Het centrale scherm van 12,3 duim brengt de hele bediening van de wagen bijeen (zoals de klimaatregeling, die niet altijd even eenvoudig te regelen is). Het reageert vrij vlot en de vrij eenvoudige structuur ervan doet aan die van Tesla denken. Apple CarPlay is verkrijgbaar, net zoals een Carbit-app voor andere smartphones. In onze testwagen kon het systeem enkel in het Engels, het Frans en het Duits worden ingesteld.
Aiways bevestigt echter dat de nieuwe modellen voor 2021, die vanaf maart worden geleverd, ook Nederlands zullen kennen. Bovendien zou DAB-radio worden toegevoegd, iets wat nog niet het geval was in onze testwagen.
Big Brother
De Chinezen rusten hun U5 uit met moderne rijhulpsystemen die op talrijke sensoren gebaseerd zijn. Daarbij horen ook camera’s die het interieur in de gaten houden met een gezichtsherkenning “om te begrijpen wie de wagen bestuurt”. De auto heeft ook een systeem voor “biologisch toezicht”, om “kinderen op de achterbank in de gaten te houden”. Euh… De ene zal al gevoeliger zijn voor deze ‘toezichthouders’ dan de andere…
Rijhulpsystemen mogen verfijnder
In de praktijk lijkt dit technologische arsenaal echter niet helemaal te overtuigen. Het rij-ondersteunende systeem bijvoorbeeld mist wat verfijning in zijn reacties. We moesten ook de automatische grootlichten uitschakelen omdat ze steeds te traag reageerden en zo tegenliggers verblindden.
Normale prestaties
Op technisch vlak gebruikt de Aiways U5 een elektromotor van 125 kW (op de website van Aiways staat 150 kW, maar op het gelijkvormigheidsattest in onze auto stond toch 125 kW). In de praktijk biedt hij deze SUV met zijn officiële gewicht van 1.765 kilo in elk geval voldoende prestaties. Hij haalt niet de soms supersonische (maar daarom niet zinvolle…) acceleraties van sommige elektrische premiummodellen. Maar met een 0 naar 100 km/u in minder dan 8 seconden en een topsnelheid van 160 km/u heeft hij voldoende in huis om de verkeersstroom te volgen.
Vredig rijgedrag
De U5 staat op een klassieke ophanging (McPherson vooraan, meerarmige as achteraan) en vertoont een efficiënt dynamisch rijgedrag zolang je een ‘redelijk’ tempo aanhoudt. Maar zoals verwacht is deze auto niet gebouwd om de pees erop te leggen op achterafbaantjes. Hij profileert zich eerder als een comfortabele en behoorlijk stille reisgezel. Het winterse temperatuurcomfort leek daarentegen niet optimaal in onze testwagen. Zelfs wanneer we de thermostaat altijd maar warmer instelden bleef het interieur ‘frisjes’.
63 kWh
We moeten natuurlijk nog het hart van dit monster onder de loep nemen: de batterij. Aiways bouwt ze met CATL-modules en ze kan 63 kWh aan stroom opslaan. Dat geeft de U5 een WLTP-rijbereik van 400 tot 410 kilometer, afhankelijk van de uitrusting. In de praktijk noteerden wij een winters rijbereik van zo’n 300 kilometer, of rond de 230 kilometer “in het slechtste geval”. Een rondje van 180 kilometer met nagenoeg enkel snelwegtrajecten en een lage buitentemperatuur legden we af met nog 50 kilometer overschot. In het algemeen hebben we volgens de boordcomputer gemiddeld een 26 kWh/100 km verstookt door hoofdzakelijk op de snelweg te rijden. In de stad, met meer mogelijkheid om energie te regenereren en met een milder klimaat moet het verbruik vrij eenvoudig omlaag kunnen.
6,6 kW of 90 kW
Voor het opladen breekt de Aiways U5 geen records – tenzij dan voor het verbergen van zijn laadpoort. Hij aanvaardt gelijkstroom tot 90 kW. Daarmee gaat de batterij van 20 naar 80 procent in 35 minuten, zo zegt Aiways. De interne lader slikt wisselstroom van tot 6,6 kW. Aan een wallbox moet je dus rekenen op een tiental uur opladen. Merk wel op dat het model niet compatibel is met driefasenstroom, zoals we aan onze eigen wallbox (11 kW in drie fasen) konden vaststellen. Daar kostte het bijna 15 uur om van 10 naar 100 procent te gaan.
Hoeveel kost hij?
Cardoen biedt de U5 aan in twee uitrustingsniveaus: Standard en Premium. De eerste is verkrijgbaar vanaf 39.627 euro. De tweede, die als extra een leren interieur, een panoramadak, stoelverwarming en dergelijke meer krijgt, wordt aangeboden aan 42.756 euro.
Daarnaast biedt Cardoen ook ‘bijna nieuwe’ modellen aan met minder dan 5.000 kilometer voor een prijs van 32.000 euro.
Ons verdict
De verhouding prijs-kwaliteit-ruimte van de Aiways is absoluut interessant. Het is natuurlijk wel de vraag of klanten niet liever zullen kiezen voor een meer gevestigd merk, zelfs al moeten ze daar meer betalen voor een even grote auto… of even veel betalen voor een kleiner elektrisch model.Op zoek naar een elektrische wagen?
Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier: