Het Aprilia-team wil twee aspecten van de Caponord benadrukken: z’n sportieve inborst en zijn touring-capaciteiten. Daarvoor kunnen ze terug vallen op hun semi-active ADD-vering en hun rijke ervaring met het afstemmen van de electronica op de bestuurder. Weet immers dat in 2007 Aprilia al de Shiver uitbracht: de eerste motor met ride-by-wire, een systeem dat tot dan toe voorbehouden was voor de motorsport.
Op de Caponord resulteert dat in de keuzemogelijkheid uit drie soorten mappings (regen, toerisme en sport), een anti-slipsysteem ATC (Aprilia Traction Control) en ABS. De versie met “Travel Pack” doet daar naast een handige middenbok en zijkoffers ook nog ACC (Aprilia Cruise Control) en de fameuze actieve vering ADD (Aprilia Dynamic Damping) bij.
Deze gesofistikeerde vering houdt continu rekening met verschillende parameters zoals het tempo van versnellen, de stand van het gashendel, de uitgeoefende remkrachten, de bewegingsnelheid van de voorvork en de achtervering. Op die manier berekent de motor de beste afstelling van de vering terwijl je rijdt. Je hoeft dus niet eerst voor een bepaalde modus te kiezen zoals de Comfort of Sport-instelling bij BMW’s ESA. Op de Aprilia zorgt de technologie dat je steeds je beste veringafstelling hebt en past die in real time aan.
Nog straffer is dat de instelbare veervoorspanning die in 4 standen gezet kan worden (bestuurder, bestuurder en duo, bestuurder met bagage en bestuurder met duo en bagage) zich ook automatisch kan aanpassen. Er zijn verschillende sensoren die het gewicht controleren en daar de veervoorspanning op afstemmen.
Voor de volledigheid geven we nog mee dat het tractiecontrolesysteem instelbaar is op 3 niveau’s, maar zich ook laat uitschakelen indien gewenst. Net zoals het ABS. Bij de verschillende mappings voor het blok, zorgt de regenmodus dat het vermogen beperkt blijft tot 100 pk. De andere mappings laten de 125 pk’s los, maar de ene laat die wat zorgvuldiger en bedeesder los, terwijl de andere mapping de paardenstal directer en enthousiast de vrije teugels geeft.
Aan de slag
We wandelen de parking van ons hotel in Saint Paul de Vence op en kunnen kiezen uit een rode, zwarte of witte Caponord. De voorrijders krijgen een grijze, maar die kleur is in 2015 niet meer beschikbaar. Onze testmotoren verschillen ook door de speciale uitlaat die er op zit: Arrow produceerde voor deze Caponords een speciale einddemper. Het zadel staat 840 mm boven de grond, maar door het zadel tussen je benen voldoende slank te houden, kun je toch eenvoudig met je voeten aan de grond. Het zadel zelf voelt meteen zacht maar ook voldoende ‘gevuld’ aan wat een plezierige zit geeft. Maar goed ook, want we gaan een hele dag achter het stuur van de Italiaan zitten.
Napoleon
Het traject ziet er veelbelovend uit. We starten vanuit Saint-Paul en rijden via de D7 en D2085 naar Grasse. En dat is een prima stuk om eens te kijken wat voor vlees we in de kuip hebben. De zithouding is comfortabel en proactief. Het bedienen van de knoppen op de stuurhelften gaat intuïtief, maar het blok voelt zich niet goed in z’n vel in lage toerentallen. Maar het tekent wel met gretigheid present wanneer je hoger in toerentallen klimt.
We vervolgen onze weg en vallen met veel plezier de Route Napoleon (D6085) aan. Een mooie haarspeldbocht na Saint-Vaillier dient als eerste locatie voor de fotoshoot. En dat verloopt prima. Op het diepste punt in de bocht (letterlijk en figuurlijk) raakte de einddemper wel het asfalt, maar het was tijdens de hele testsessie de enige keer dat dat voorkwam. We verlaten gezwind de D21 en rijden richting de drukke Gorges du Verdon.
Daarna wenden we de steven naar de D71 om via de D19 het meer van Saint-Croix te begroeten. Lang blijven we er niet, want de D957 en D952 wenken ons en brengen ons naar Castellane. Het blijkt een perfect traject om de sportieve capaciteiten van de Caponord te verkennen. We schieten goed op en da’s vooral dankzij de 125 pk in het vooronder. Een paardenstal met temperament, bovendien. Doordat de Italiaan lange versnellingen heeft en je best boven de 4.000 tr/min blijft om er de schwung in te houden, moeten we echter ook vaak naar eerste versnelling terugschakelen vooraleer we een haarspeldbocht indraaien.
Groottoerist- of killer-modus
Aan de vering zijn we niet geweest. We hadden het gelukje dat onze Caponord was uitgerust met de vering die de veervoorspanning automatisch regelt en het moet gezegd: die doet verbluffend goed z’n werk. Je mag je rijtempo aanpassen zoveel je wil, het compromis dat de vering biedt tussen comfort en strak rijgedrag is uitzonderlijk. Je mag je rijgedrag wisselen tussen groottoerist of ‘killer modus voor de bochten’ de Caponord serveertje je vier-sterren-comfort, maar behoudt het mes tussen z’n tanden. Het accelereren en remmen varen er bovendien ook wel bij.
Van de N202 gaat het naar de D2202 en die brengt ons bij de Gorges de Daluis. Het uitzicht is grandioos en de verschillende Caponords door het landschap zien rijden, is manna voor de motorziel. Daar hoort echter ook een stevige soundtrack bij… In z’n standaarduitvoering heeft de Italiaan al een aardige brul, maar met de Arrow-einddemper doet daar nog een schep bovenop. Bij Aprilia verzekeren ze ons dat deze Arrow-uitlaat ook voor extra power in de middelste toerentallen zorgt, maar daar hebben de bewoners van de verschillende gorges niets aan want die moeten ons al van erg ver hebben horen aankomen. Dit zou wel eens vermoeiend kunnen worden voor wie elke dag woon-werk-verkeer gaat doen met de Caponord.
Ten aanval
We zetten met plezier de aanval in op een nieuwe sectie bochten. We maken ons bovendien weinig zorgen want het anti-slipsysteem zorgt er voor dat je als een gek kunt terugschakelen en zwaar in de remmen gaan zonder dat de achterkant te ver uitbreekt. Op stand 2 liet het systeem prima toe om wat zwarte strepen op het asfalt achter te laten.
Na de speeltijd leiden een aantal departementales ons naar Bonnette, met op 2.802 meter hoogte de hoogst gelegen route van Europa. Daarboven komt onze regenkledij van pas en kan ook de Caponord laten zien hoe hij zijn bestuurder uit de regen weet te zetten. We kiezen meteen voor de regen-modus. Doordat het slechts 6° is, vervolgen we onze route snel en dalen weer af naar het station van Sauze.
Balans
De nieuwe Caponord is eerder toeristisch dan wel sportief. De motor zorgt ervoor dat je je ten volle op het rijden kunt concentreren, want je hoeft je hoofd niet te breken over wat nu weer de juiste instelling is. Het ABS en het ATC zijn bovendien uitstekend afgesteld.
Door de adaptieve vering biedt de Caponord een buitengewoon comfortgehalte. Het rijden wordt er ook minder vermoeiend door. Dat neemt niet weg dat het blok bruist van temperament. Dat je daarvoor de zone onder de 3.000 tr/min moet vermijden is vooral voor de beginnende groot-toerist een punt om rekening mee te houden.