Nog een merk dat herrijst! In de jaren ’70 verschenen de eerste SWM (Speedy Working Motorcycles) in het straatbeeld. Dat waren motorfietsen met Sachs-motorblokken die op korte tijd een aardig palmares bij elkaar reden in internationale competities. Het merk wist een stevige allroad reputatie te vestigen, maar dat was niet voldoende om het failliet in 1984 af te wenden.
Maar dertig jaar later is SWM er weer. Op het salon van Milaan zagen we een bescheiden gamma van modellen, gaande van allroad tot ‘gewone’ motoren, variërend van 300 tot 650cc. Al werd er al een 125 cc en zowel een enduro- als een cross model aangekondigd.
Italiaans-Chinees
De Italiaanse firma uit Lombardië weet te herrijzen dankzij de samenwerking tussen Ampelio Macchi - een getalenteerde ingenieur die voor Cagiva, Aprilia en Husqvarna werkte - en Daing Gong, een Chinese investeerder die aan het hoofd staat van de Shineray Group en actief is in de wereld van twee- en vierwielers, industriële producten voor de landbouw ontwikkelt en elektrische generatoren vervaardigt.
Gamma
Het enduro gamma bestaat uit twee modellen: een 300 en 500 cc. Van deze motoren is er ook een 450 cc supermotard afgeleid.
Ons hart gaat pas echt sneller slaan bij het zien van de vier retro-modellen die allemaal een blok van 440 cc hebben. De Silver Vase is een kleine scrambler, de Gran Milano een café racer, net zoals de Gran Milano Special en de Gran Turismo trekt dan weer de roadster-kaart.
De productie van de motorfietsen staat geland aan het einde van de lente van 2015.
Als nu het prijskaartje nog wat mee wil - er wordt gesproken van 6.000 euro voor de enduro en de supermotard en van 5.000 euro voor de ‘vintage’ - en er een dealership wordt neergezet, dan kunnen deze SWM modellen een zeker succes tegemoet gaan. Kijk maar naar de manier waarop Ducati de Scrambler neerzet. SWM, een aangename verrassing van het salon van Milaan!