Geen grote verrassingen, dus, want deze cabrioversie neemt logischerwijze alle evoluties over die op de A5 Coupé en Sportback verschenen. Daarmee schrijft hij een nieuw hoofdstuk van een saga die begon in 1991, met de eerste, naoorlogse Audi cabrio. Die was destijds afgeleid van de Audi 80 Coupé (B3) en werd zuinigjes Audi Cabriolet gedoopt. Van dit model, dat van 1991 tot 2000 werd gebouwd, zijn meer dan 70.000 exemplaren gebouwd.
Onder zijn motorkap verwelkomde hij een vijfcilinder in lijn (2.3) en een V6 (2.8). In 2001 ruimde hij baan voor de Audi A4 Cabriolet (B6). Dat model zou tot 2006 verkrijgbaar zijn in heel wat versies, waaronder V6’en van 2,4 en 3,0 liter, die al snel het gezelschap kregen van een 1.8-turbo en een TDI-zescilinder, maar ook van een tweeliter met 130 pk. Deze generatie zag ook de S4-variant geboren worden, die werd aangedreven door een V8, en dat in 2004! Alle versies samen liepen er van deze generatie 100.000 van de band.
Vierde generatie
In 2009 verandert hij van naam met de flamboyante Audi A5, van de getalenteerde hand van Walter de’Silva, die op dat moment designbaas is bij Audi. Er werden heel wat schitterende motoren aangeboden, zowel op benzine als op diesel, van de meest bescheiden 1.8-benzineviercilinder tot de krachtigste 3.0-V6, of zelfs een 4.2-V8 in de 450 pk sterke RS5!
Het motto “never change a winning team” is bij de constructeur met de vier ringen welbekend en wordt systematisch toegepast. Nochtans is de nieuweling helemaal hertekend. Op deze nieuwe generatie zien we een lange motorkap, kortere overhangen en een oplopende schouderlijn. Daardoor oogt die mannelijker, meer uitgesproken, dankzij de motorkap met zijn duidelijker welving of de zijdelingse schouderlijn met 3D-reliëf, die van het ene eind van de auto naar het andere loopt en die zijn eigen vloeiende karakter versterkt door de heupen te benadrukken. De bredere wielkasten laten de grotere wielen beter tot hun recht komen en het radiatorrooster is nog meer aanwezig, want het is platter maar breder.
Het geheel wordt nog verfijnd en de kwaliteitsindruk versterkt met mooie details, zoals het derde stoplicht dat is geïntegreerd in de sierstrip die de kap afboordt, of de ledkoplampen of optionele Matrix Ledlichten. De A5 Cabriolet is zo’n 5 centimeter langer dan zijn voorganger en verleidt schaamteloos met zijn gespierde, bijna provocerende lijnen.
De soepele kap bleef uiteraard behouden zodat hij zich mooi onderscheidt van een zekere 4-Reeks met een blauw-wit logo, maar is nog verbeterd qua thermische en akoestische isolatie. Het dak laat zich voortaan met één korte druk op een knop openen in 15 seconden in sluiten in 18 seconden, en dat kan ook rijdend, tot 50 km/h.
Nieuw MLB-platform
Het nieuwe platform maakt de A5 40 kilo lichter, maar tegelijk 40 procent stijver. Toch legt de A5 Cabriolet 2.0 TDI 190 met voorwielaandrijving een forse 1.690 kilo op de weegschaal… De achterwielophanging met vijf armen vervangt de driehoeken van zijn voorganger en je kan als optie adaptieve schokdempers bestellen met het Audi Drive Select, dat de bestuurder uit verschillende rijmodi laat kiezen, van sportief tot comfortabel.
De motorversies die je op het moment kan bestellen, zijn de 2.0 TDI S-tronic met 190 pk, de 2.0 TFSI S-Tronic Quattro met 252 pk, de 3.0 TDI S-Tronic Quattro met 218 pk en de 3.0 TFSI Tiptronic Quattro met 354 pk uit de S5. In de komende maanden worden daar nog een 2.0 TFSI met 190 pk en een 3.0 TDI met 286 pk aan toegevoegd, ongetwijfeld in afwachting van een meer explosieve RS5…
Het nieuwe platform draagt discreet bij aan het comfort van de passagiers, met een paar millimeters extra, zowel qua beenruimte als qua plek voor de schouders. De bagageruimte biedt 320 tot 380 liter naargelang het dak open of dicht is.
De afwerking blijft erg Audi, wat zoveel wil zeggen als uitzonderlijk maar fantasieloos. Bepaalde ergonomische details zijn verbeterd, zoals de halsverwarming die rechtstreeks van op het dashboard kan worden bediend of de in de veiligheidsgordels geïntegreerde micro’s. Uiteraard genieten infotainment en connectiviteit de jongste vooruitgang ter zake en zouden ze op zichzelf al een aparte test rechtvaardigen, maar ze vereisen uiteraard een dure uitstap naar de lange optielijst, iets wat trouwens ook voor heel wat rijhulpsystemen geldt (er zijn er wel 30 verkrijgbaar!).
Gekend terrein
Aan het stuur komen we nauwelijks meer verrassingen tegen dan wanneer we de cabriolet op de parking omschrijven. We bevinden ons hier op gekend terrein. Hij is doorwrocht, ernstig en efficiënt, maar ongetwijfeld iets minder amusant: van een voertuig van bijna twee ton mag je niet de lichtvoetigheid van een ballerina verwachten zoals je die in een Lotus Elise of een Caterham krijgt, want dat is ook niet de bedoeling. We genieten hier van een bijzonder uitgekiende en comfortabele auto, met krachtige motoren waardoor je je in de meeste gevallen nooit zorgen hoeft te maken.
Het zal niemand verbazen dat de S5 de meest speelse van het stel blijkt, dankzij de meer enthousiasmerende chassisafstelling en een motor met flinke reserves. Maar net zoals in de andere versies blijft het gewicht een rem op bandeloze buien.
Kies dus beter voor een minder dure of ambitieuze versie en geniet ten volle van het uitzonderlijke plezier bij een rustige rijstijl terwijl je met geopend dak van de zon en de omgeving geniet… Als je er de middelen voor hebt, want de A5 Cabrio zal ongetwijfeld niet voor ieders budget zijn weggelegd, met een instapprijs van 47.790 euro voor de 2.0 TDI S-Tronic van 190 pk, de minst dure van het gamma, tot 69.900 euro voor de S5… De eerste exemplaren worden eind maart geleverd.