In het gamma van de Audi A5 zit de coupé en de cabrio, maar ook deze Sportback, een vierdeurscoupé (met 5 deuren...) die de concurrentie aangaat met de BMW 4 Reeks Gran Coupé, maar ook met de Mercedes CLA (hoewel die bijna 10 cm kleiner is). Ze hebben een minder premium badge, maar ook de Peugeot 508 en Volkswagen Arteon zijn stijlvolle berlines met een coupélijn.
Nog steeds een klassebak
Deze tweede generatie A5 Sportback is op technisch vlak afgeleid van de A4 berline en werd gelanceerd in 2017, met een kleine facelift in 2019. Het is dus niet meer het jongste model en zit dan ook aan het einde van zijn levensduur. Maar de A5 Sportback ziet er nog steeds stijlvol uit, met zijn elegante lijn zonder franjes. Het optionele S-Line-pakket geeft een sportievere toets aan het model, met onder meer een grille in honingraatmotief. Eveneens op de optielijst staat een scherpere blik voor deze Audi, dankzij LED-matrixkoplampen die ook dynamische knipperlichten geven aan de voor- en achterkant.
Switch naar touch
De indeling van het interieur is vrij klassiek: geen enorm digitaal display zoals in de BMW 4 Reeks Gran Coupé te vinden. Maar de facelift van 2019 heeft wel een nieuw multimediasysteem (MMI Touch) met zich meegebracht. Dat bedien je voortaan met een groter scherm (10,1 inch) dat nu ook aanraakgevoelig is, wat voordien nog via een draaiknop gebeurde. Sommigen zullen die evolutie appreciëren, anderen hadden het misschien liever bij het oude gehouden. Het scherm is echter gemakkelijk in gebruik dankzij een haptische feedback, wat de indruk geeft dat je op een knop duwt.
We appreciëren ook nog steeds de optionele Virtual Cockpit van Audi, waarbij de klassieke tellers achter het stuur worden vervangen door een multifunctioneel scherm van 12,3 inch waarop je de navigatiekaart (met Google Earth-satellietweergave) op het volledige scherm kan projecteren.
Coupé met een achterklep
Aan boord van de Audi A5 Sportback valt vooral de uitstekende afwerkingskwaliteit in de smaak: het meubilair is solide, zit perfect in elkaar en is bekleed in hoogwaardige plastics. Op dit vlak is deze Audi totaal niet verouderd: alles voelt solide aan en lijkt gemaakt om lang mee te gaan.
Vooraan is de binnenruimte zeer correct. Achteraan zit je goed op de zijdelingse plaatsen, maar het middelste zitje is niet erg comfortabel. En het wordt zelfs niet standaard meegeleverd! In de basis is de A5 Sportback namelijk een vierzitter, de centrale zitplaats achteraan en de extra veiligheidsgordel kosten je 450 euro extra.
De koffer krijgt echter een goede score, met zelfs iets meer volume dan in de A4 berline (465 liter tegenover 460). Hij is ook gemakkelijker toegankelijk dankzij de grote achterklep. Tenslotte kan de achterbank in 3 delen (40/20/40) worden neergeklapt. De A5 Sportback offert zijn praktische eigenschappen duidelijk niet op voor zijn stijlvolle look...
Van 136 tot 450 pk, maar geen hybride
Deze vierdeurscoupé is niet te krijgen als plug-inhybride of als volledig elektrisch model, maar je hebt wel de keuze tussen 2 liter-dieselmotoren (136, 163 of 204 pk) en 2 liter-benzinemotoren (150, 204 of 265 pk), met quattro-vierwielaandrijving beschikbaar op de krachtigere versies.
De A5 Sportback bestaat ook als sportievere S5 (3.0 V6 diesel van 341 pk en 700 Nm, 0-100 km/u in 4,6 seconden) of als supersportieve RS5 (2.9 V6 benzine van 450 pk/600 Nm, 0-100 km/u in 3,9 seconden). Behalve de RS5 zijn alle motoren voorzien van een milde hybridisering op 12 of 48 V, die een starter-generator en een kleine lithium-ionbatterij omvat.
Merk op dat de A5 Sportback niet meer te krijgen is met een manuele versnellingsbak: alle versies schakelen automatisch. De S5 en RS5 beschikken over de uitstekende 8-trapsautomaat met koppelomvormer, de rest van het gamma is uitgerust met een robotbak met dubbele koppeling en 7 verzetten. Die voldoet ook aan de wensen, maar kan soms een beetje twijfelachtig overkomen (vooral bij het vertrekken).
Efficiënt en geruststellend
Of hij nu is uitgerust met voorwielaandrijving of quattro-vierwielaandrijving, de A5 Sportback heeft altijd een efficiënte en geruststellende wegligging, zonder erg plezierig te zijn (de RS5 heeft een veel opwindender karakter). Een solide en over het algemeen comfortabele auto, dus. Om het compromis comfort/dynamiek nog wat te verbeteren, kan je optioneel kiezen voor gestuurde dempers. En voor een nog snediger bochtengedrag is er nog een optie die we aanbevelen: de besturing met een variabele inrichting (hoe meer je aan het stuur draait, hoe directer het wordt). Deze Audi is natuurlijk ook uitgerust met quasi alle moderne rijhulpmiddelen.
Prijs Audi A5 Sportback
Met een equivalente motor is de Audi A5 Sportback zo’n 5.000 euro duurder dan de A4 berline. De knappe look van deze vierdeurscoupé is dus niet gratis... Maar het blijft een scherpe prijs ten opzichte van de rechtstreekse concurrentie: de A5 Sportback is ouder dan de BMW 4 Reeks Gran Coupé, maar ook minder duur, vooral omdat je hem ook kan krijgen met minder krachtige instapmotoren. De prijzen beginnen bij 41.300 euro op benzine (35 TFSI van 150 pk) en bij 45.260 euro op diesel (30 TDI van 136 pk). Ter vergelijking: de minst dure BMW 4 Reeks Gran Coupé heeft een vanafprijs van 50.000 euro (420i met 184 pk sterke benzinemotor).
Ons verdict
Hoewel hij al wat op leeftijd is, is de Audi A5 Sportback duidelijk nog niet verouderd. Hij heeft dezelfde technische kwaliteiten als de A4, maar dan in een meer stijlvolle verpakking. En hij onderscheidt zich nog steeds met zijn uitstekende afwerkingskwaliteit. De A5 Sportback kan ook rekenen op een minder gepeperde rekening (hoewel hij niet goedkoop is) dan die van zijn rechtstreekse concurrent, de BMW 4 Reeks Gran Coupé, die echter ook wat nieuwer is.