De facelift van het A6-gamma draagt esthetisch weinig bij, want de A6 Allroad evolueert alleen op kleine punten. Audi verfijnde het uitzicht met nieuwe koplampen (standaard xenon) en lichten met diodes, net als een nieuw radiatorrooster.

Maar het beste zit vanbinnen: het interieur lijkt meer op een loungesalon dan op een traditioneel auto-interieur. De uitzonderlijke afwerking, de materialen van hoge kwaliteit en het weelderige interieur transformeren de A6 Allroad in een paleis op wielen. Maar om er echt optimaal van te genieten, moet je diep in de optielijst duiken.

Uitstekend multimediasysteem

Nu we toch het interieur aan het bewonderen zijn, kijken we even naar het multimediasysteem. Het is sneller en beter uitgerust dan vroeger en laat zich bedienen met een draaiknop en een touchpad in plaats van een aanraakscherm. Het werkt even ergonomisch en vuile vingers op het scherm blijven je bespaard. Ook een internetverbinding en allerhande apps staan trouwens op het programma.

Onder de motorkap

Laten we even onderhuids kijken. De V6 TDI is drie liter groot maar zijn twee turbo’s pushen het vermogen naar 320 pk en het koppel naar 650 Nm. Koppel dat aan een automaat met acht versnellingen en je krijgt het summum inzake dieselkracht. Maar weinig GTI’s of sportieve wagens kunnen rivaliseren met de hernemingen van deze Audi.

Ongeacht het toerental of de ingeschakelde versnelling, een druk op het gaspedaal vertaalt zich door een sterke acceleratie. Voor het geluid heeft Audi een klankversterker in de uitlaat geplaatst die je naar wens kunt uitschakelen. De V6 klinkt zijdezacht en discreet … of schreeuwt als een racemotor met indrukwekkende en vreemde intonaties.

Altijd doeltreffend

Het potentieel zou helemaal verspild worden mocht de A6 niet beschikken over een waardige Quattro-transmissie. Die verzekert absolute veiligheid, stabiliteit en, bij een ‘speelse rijstijl’, totale doeltreffendheid. Dit is natuurlijk een zware auto, maar het is mogelijk om sportievelingen ter plaatse te laten, zeker in slechtere omstandigheden. Als je bovendien zin hebt om de terreincapaciteiten te ontdekken, weet dan dat je met de verhoogbare ophanging afgelegen paden kunt verkennen. Kortom, het is perfect.  

Comfort

Dit is één van de grootste troeven van de A6 Allroad: ongeacht de verkeersomstandigheden, de sfeer blijft sereen en rustgevend. De dikke geluiddemping, de symfonische geluidsinstallatie, het schitterende comfort van de schokdempers en de goed getekende zetels maken lange ritten zonder vermoeidheid mogelijk. Bovendien werkt de klimaatregeling tochtvrij.

Prijs

Natuurlijk betaal je een stevige prijs voor dit stukje Duitse uitmuntendheid. Voor deze biturboversie factureert Audi 66.740 euro. Daar moet je nog een hele reeks opties bijtellen, erg verleidelijk en duur. Ons testmodel telde voor meer dan 20.000 euro aan opties. Je leest het goed. Het gaat hier natuurlijk wel om een auto met 320 pk en sterke veelzijdigheid.

Het kan de bittere pil wellicht niet verzachten, maar het verbruik van dit vlaggenschip blijft opmerkelijk laag: ongeveer 8 l/100 km gemiddeld (zonder ons in te houden) en zelfs, op een lange snelwegrit bij legale snelheden, 6,7 l/100 km. Voor een motor met 320 pk bijna onklopbaar. De CO2-uitstoot bedraagt 172 g/km.

Conclusie

Deze auto is zoals een Zwitsers zakmes. Een uitstapje op bospaden? De kleerkast van jouw schoonmoeder verhuizen? Sportwagens afschudden op bochtige wegen? Op de Autobahn rijden in de regen? Hij kan het allemaal. Bovendien met het comfort van een salon. Deze vorm van automobiele perfectie heeft wel een prijs.