Vooraan zijn de aanpassingen duidelijk. Audi presenteert een nieuwe, hoekige voorkant. Een duidelijke maar geen radicale evolutie. Ook de koplampen vallen op. Voortaan hebben ze altijd xenons. Of, als je bijbetaalt, full leds met dynamische richtingaanwijzers. Tot zover de aanpassingen aan de buitenkant, die beperkt zijn. Audi verandert nooit een winnend team.
En vanbinnen?
De afmetingen en zetels bleven hetzelfde: de Q3 werd dus logischerwijze niet ruimer. Je moet er rekening mee houden wanneer je grote adolescenten hebt die achterin moeten zitten: daar is niet veel plaats. De koffer is ook niet bijzonder, maar de bagage wordt nu afgedekt met een handigere rolscherm.
De afwerking, materialen en assemblage zijn van het beste niveau, maar we betreuren de lichtjes gedateerde sfeer tegenover de nieuwste modellen van het merk. De bediening komt uit de vorige A3 en het multimediasysteem biedt geen touchpad of draaiknop. De ergonomie is dus verouderd. De infotainment ging er wel op vooruit met een internetverbinding, navigatie via Google Earth en apps (weer, nieuws, …).
Motor van hoger segment
Onze testwagen was uitgerust met een topdiesel: de 2.0 TDI met 184 pk met Quattro-transmissie en S-Tronic-versnellingsbak. Met 340 Nm koppel en een razendsnelle zeventrapsautomaat zet hij zeer sportieve prestaties neer. Bovendien blijft de TDI van Audi discreet klinken.
Let op het schoeisel
Met zijn grote 19-duimsvelgen had onze testwagen te lijden onder een hard comfort. Die grote wielen dragen bij tot de sportieve look van de Q3, maar dat gaat ten koste van het comfort. Ook het verbruik lijdt eronder, met een gemiddelde van ongeveer 7,8 l/100 km. Dat lijkt veel voor deze doorgaans zuinige motor. Bij stadsgebruik klimt het zelfs boven 8 l/100 km. Door de kleine tank heb je dus geen comfortabele autonomie.
Nauwkeurig
Qua weggedrag is de Q3 onverstoorbaar. Hij is goed opgehangen waardoor het koetswerk weinig beweegt en neemt bochten zoals een berline. Of toch bijna. De vierwielaandrijving stelt gerust en biedt heel veel grip in alle omstandigheden.
38.400 euro is de basisprijs voor een Q3 2.0 TDI Quattro S Tronic 184 pk. Een stevige prijs voor een kleine auto. Zeker als je kiest voor de S-Line-afwerking en enkele leuke opties wordt de rekening torenhoog: 66.000 euro voor onze testwagen, alles inbegrepen.
Conclusie
Het uiterlijk van de Q3 blijft sexy, maar zijn ruimte en comfort zijn wat verouderd. Problematisch is dat niet voor de meest verkochte compacte premium-SUV, want hij verleidt nog altijd stadsmensen op zoek naar status met zijn wegprestaties en goede afwerking. Let wel op voor de rekening als je veel opties aankruist.