201812071055251.jpg

Zowel Audi als Volvo heeft het getroffen met de vorige generatie van zijn middelgrote SUV. De XC60 en Q5 verkochten als zoete broodjes. Beide merken willen maar wat graag op dat elan voortgaan. Hun carrière trapten deze nieuwe modellen af met topmotoren, vierwielaandrijving en automaten, maar beide SUV’s hebben nu ook instapversies voor fleet- en particuliere klanten die niet (te)veel willen betalen. De Q5 35 TDI en XC60 D3 lijnrecht tegenover elkaar dus. Met andere woorden: allebei een 2.0 turbodiesel van 150 pk met voorwielaandrijving en manuele zesbak.

201812071055192.jpg

Afwerking en uitrusting: punt voor Volvo

Als goede Volvo heeft de XC60 standaard een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Naast specifieke rijhulp met moeilijke namen (‘Oncoming Lane Mitigation’, ‘Run-Off Mitigation’ enzovoort) noteren we een noodremhulp, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning. De basisversie van de Q5 krijgt al die zaken wel optioneel, maar houdt het standaard zowat alleen bij een noodremhulp. De XC60 heeft trouwens ook knieairbags die de Q5 niet heeft.

Binnenin biedt Volvo standaard het 9 duim grote verticale Sensus-scherm, dat op een smartphone gebaseerd is en aangenaam is in gebruik. Opnieuw biedt de Audi optioneel een groot infotainmentscherm, maar het standaardscherm is kleiner. De ergonomie van het systeem is dan weer uitstekend, met sneltoetsen rond de centrale draaiknop. Qua afwerking is het een nek-aan-nekrace, waarbij de Audi ‘zakelijker’ oogt en de Volvo iets warmer.

201812071055216.jpg
201812071055237.jpg

Comfort: punt voor Audi

Zowel op de Q5 als op de XC60 kun je uiterst efficiënte adaptieve dempers bestellen, maar onze testauto’s stonden op de klassieke stalen exemplaren. Wat dat in die basisconfiguratie geeft? Een licht voordeel voor de Audi Q5: zijn passieve demping is uitstekend. Iets beter dan die van de Volvo XC60, waarvan de basisafstelling steviger is (maar niet oncomfortabel).

Het punt gaat uiteindelijk naar de Duitser door zijn geslaagde geluiddemping. Hij is uitermate stil, terwijl de Zweed nog wat wind- en rolgeluiden doorlaat op de snelweg. In beide gevallen is de ruimte aan boord op niveau. Maar in de Volvo zit je achteraan op betere zetels. De kofferruimte in de Audi is dan weer beter. Vooral met de verschuifbare achterbank, die de Volvo niet heeft. Daarmee schommelt het koffervolume in de Q5 tussen 550 en 610 liter, tegenover 505 liter voor de XC60.

201812071055238.jpg
201812071055249.jpg

Motor: punt voor Audi

De instapdiesels met manuele versnellingsbak leveren in deze zware SUV’s natuurlijk geen knalprestaties. Dat ligt vooral aan de lange verhoudingen van de versnellingsbakken. Die laten zich niet volledig vrij van kritiek bedienen: de Q5 heeft lange slagen maar een prima geleiding, de XC60 kortere slagen maar een moeilijkere geleiding tussen derde, vierde en vijfde versnelling.

De prestaties van deze ‘basis’-SUV’s zijn dan weer voldoende voor dagelijks gebruik. Hun dieselmotoren leveren steeds discreet en soepel werk. De 35 TDI doet het iets beter dan de D3, ondanks zijn mindere koppel in lage toeren (320 tegenover 350 Nm).

201812071055214.jpg

Weggedrag: gelijkspel

In hun gespierdere en sportievere uitvoeringen zijn beide SUV’s een plezier om mee te rijden. In hun basisuitvoeringen blinken ze niet bepaald uit in levendigheid. De Duitser en Zweed blijven voldoende efficiënt, maar worden nooit snedig. De koetswerkbewegingen bij een dynamische rijstijl zijn duidelijk merkbaar, en het sterk ontdubbelde stuur vlakken de sensaties bij beide kemphanen weg. Gelijkspel dus.

201812071055215.jpg

Prijs: punt voor Volvo

Fiscaal gezien is de Audi Q5 35 TDI in Vlaanderen iets gunstiger door zijn CO2-uitstoot, die schommelt (afhankelijk van de uitvoering) tussen 117 en 127 g/km, tegenover 131 tot 136 g/km voor de Volvo XC60 D3. In Wallonië en Brussel vallen beide tweeliters van 150 pk onder hetzelfde fiscale regime.

Toch gaat het punt naar de Volvo: zijn standaarduitrusting is uitgebreider, terwijl zijn catalogusprijs amper hoger ligt: € 42.400 tegenover € 41.490 voor de Audi. Je betaalt trouwens ook meer voor optiepacks en losse opties bij de Duitsers. Ondanks de catalogusprijs moet je in beide gevallen nog wel enkele duizenden euro’s opleggen voor een ‘correct’ uitgeruste auto.

2018120710552410.jpg
2018120711024911.jpg

Besluit: gelijkspel

Het opzet van dit duel was de knoop helpen doorhakken tussen deze twee SUV’s voor je de bestelbon ondertekent. Maar helaas: tellen we de punten op, dan komen we uit op een gelijkspel. Maar onthoud vooral dat de Q5 comfortabeler en praktischer is, en de XC60 meer uitrusting voor je geld biedt. Aan jou om te kiezen waar je voorkeur ligt.

201812071055203.jpg