De Audi Q5, de eerste SUV van het merk met de vier ringen, maakte zijn opwachting in 2008, drie jaar na de geboorte van zijn grote broer, de Q7. Het model werd in 2017 vernieuwd en kreeg al een beperkte facelift in 2020, terwijl de coupéversie, die bij Audi luistert naar de naam Sportback, nog maar pas in de catalogus staat. Met zijn koetswerk dat uitpakt met een sterk aflopende daklijn, is de Q5 Sportback beter gewapend om het op te nemen tegen zijn rivalen, zoals de BMW X4 en de Mercedes GLC Coupé, ook al omdat zijn concurrent uit Beieren geen plug-in hybride optie biedt...
Quasi ongewijzigde afmetingen
De afmetingen van de Sportback blijven vrijwel gelijk aan die van de klassieke Q5. Het model is 4,69 meter lang en 1,89 meter breed (spiegels niet meegerekend). Vergeleken met de basic Q5 verliest deze coupéversie een paar millimeter aan hoofdruimte (20 om precies te zijn, met dank aan de aflopende daklijn), terwijl de bagageruimte 40 liter aan nuttig volume moet inleveren (als je voor het plug-in hybride aandrijving kiest, bij de conventionele Sportback gaat het om slechts 10 liter).
Toptechnologie
Zoals het een Audi betaamt, geeft de Q5 Sportback zowel van binnen als van buiten een uitzonderlijk goede kwaliteitsindruk, vooral in de S Line uitvoering, zoals ons testmodel. Hij erft alle updates die de autobouwer in 2020 op zijn 'gewone' Q5 introduceerde, waaronder gewijzigde bumpers en iets strakkere achterlichten die nu met OLED-technologie uitgerust kunnen worden. In het interieur zijn er geen revolutionaire aanpassingen, behalve een groter (10,1 duim) multimediascherm met de nieuwste versie van het eigen infotainmentsysteem (MIB3). Dat laatste is in staat om op nieuwe spraakcommando's te reageren, terwijl sommige bedieningselementen van de middenconsole vervangen zijn door aanraakgevoelige exemplaren.
SUV met kabel
De Q5 Sportback 55 TFSIe erft een plug-in hybride aandrijving met een systeemvermogen van niet minder dan 367 pk en 500 Nm koppel. Op technisch vlak is het een 2-liter turbobenzinemotor die gecombineerd wordt met een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor. Ondanks het gewicht van meer dan twee ton accelereert de SUV van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden en haalt hij een top van 240 km/u.
Dit nieuwste model heeft een accucapaciteit die vergroot is van 14,1 kWh naar 17,9 kWh. Daarmee kan hij in volledig elektrische modus de 50 km-grens halen (volgens de WLTP cyclus). Tijdens onze testrit slaagden we er met een volledig opgeladen batterij in om 52 km te rijden (voornamelijk in de stad) zonder de benzinemotor aan te spreken. Om de batterij op te laden kan de Q5 TFSIe rekenen op een 7,2 kW boordlader die de klus klaart in slechts 2,5 uur, mits een oplaadpunt van hetzelfde vermogen beschikbaar is. Aan een 220V stopcontact (16A) moet je rekenen op 8 uur.
Vier rijmodi
De update van de Q5 brengt ook een nieuwe rijmodus met zich mee, waarmee het totale aantal rijmodi op vier komt. Naast de EV, Hybrid en Hold modi is er nu ook een Charge modus, waarmee de batterij tijdens het rijden kan worden opgeladen door middel van de benzinemotor. Dit betekent dat je een paar kilowatt kan winnen tijdens de momenten die je op de snelweg doorbrengt en die dan in de stad kan gebruiken, zonder lokale uitstoot.
Een opmerking over het brandstofverbruik, aangekondigd op 2 l/100 km en een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Deze cijfers zijn haalbaar bij een gemengd traject, als de batterij opgeladen is en met een ei onder het rechterpedaal, maar is ingewikkelder te verwezenlijken als je er een sportieve rijstijl op nahoudt of als je vooral op de snelweg rijdt. In ons geval, door een combinatie van stad en snelweg, rustig en sportiever rijden, bedroeg ons verbruik ongeveer 7,5 liter, wat nog redelijk is gezien de prestaties die het model biedt. Het enige nadeel is dat de brandstoftank in deze plug-in hybride versie slechts 54 liter is, tegenover 70 liter voor de Q5 TDI.
De 367 pk worden verdeeld over alle vier de wielen van het model, zowel in hybride als in volledig elektrische stand. Wintersportliefhebbers zullen dit op prijs stellen!
Aan het stuur
Vanuit de uitstekende zetels waarmee het model is uitgerust, geniet je van een een gezond en sereen weggedrag, dat uitnodigt om op 'zen' te rijden. De taakverdeling tussen de benzinemotor en de elektromotor verloopt naadloos, wat je op een natuurlijke manier aanmoedigt om de Hybrid stand te gebruiken. Eenmaal onderweg levert de Q5 prima prestaties, met een duizelingwekkende acceleratie die inhalen op de snelweg makkelijk maakt. Dit is vooral het geval als je van de Comfort stand overschakelt op de Dynamic stand, waardoor je kan genieten van het volle vermogen van dit potente duo, dat wordt bijgestaan door een S Tronic versnellingsbak die meteen ook vlotter schakelt.
Maar het is in de bochten dat het model zich het indrukwekkendst toont, dankzij de vierwielaandrijving, maar ook dankzij de dynamische besturing en de luchtvering (optioneel). Op deze manier uitgerust, is de Q5 niet langer een SUV, dankzij een rijgedrag dat dichter aanleunt bij dat van een berline of zelfs van een sportieve coupé!
Ons verdict
Laten we er geen doekjes om winden: de nieuwe Audi Q5 55 TFSIe Sportback is een uitstekende auto. Efficiënt, comfortabel en dynamisch wanneer je hem de sporen geeft, wordt dit model niet geplaagd door grote gebreken. De aflopende daklijn neemt een stukje weg van de koffer en de hoofdruimte op de tweede zetelrij, maar dat zal niet veel mensen storen. De prijs van deze 4x4 is ook hoog, met een catalogusprijs die opklom tot 89.320 € in het geval van ons testmodel (zonder opties wordt de Q5 55 TFSIe Sportback aangeboden voor 60.010 € inclusief BTW). Maar los van deze overwegingen zit deze Audi dicht bij perfectie met een uitzonderlijke afwerking, een eersteklas comfort en een weggedrag dat dynamiek en veiligheid vakkundig combineert. Ook deze plug-in hybride variant is erg overtuigend, want de aandrijving onderscheidt zich door zijn soepele werking, discretie en intelligent energiebeheer.