Het begin van de jaren tachtig. Nog niet eens zo lang geleden, maar deze tijd lijkt vandaag vervlogen. Audi nam deel aan de bekende Groep B van het wereldkampioenschap rally, een categorie waar bijna alles toegelaten is. Monsters met meer dan 500 pk die zich een weg banen tussen een ontketend publiek. Een wild kampioenschap dat vereiste dat 200 GT-wagens ook echt gebouwd werden. Dit is ongetwijfeld één van de bekendste.
Legendarische namen
Michèle Mouton, Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Walter Röhrl, … Al deze grote namen beroerden de liefhebbers met de sensationele Audi Quattro A1 en A2. Witte en gele bolides met onnavolgbare stem, een vermogen rond 600 pk en een Duitse doeltreffendheid. Er was een equivalent in productie, zodat de rijke liefhebber in de huid van één van zijn helden kon kruipen.
Stress
Het FIA-reglement eiste een minimale productie van 200 exemplaren om een auto te homologeren voor Groep B. Deze Audi Quattro Sport is er één van. Beter nog, het is de allereerste! Mijn hart klopt dus wat sneller, zeker aangezien de huidige waarde rond 350.000 euro schommelt. Bovendien zal de test worden uitgevoerd … op een piste vol ijs.
217 exemplaren
200 seriewagens en 17 racewagens, een beperkt aantal dat ik zeker niet wil verminderen. Naast zijn racebroer lijkt deze ‘opa’ ingetogen. De lijnen zijn messscherp, de banden zijn smal en de hoekige koplampen herinneren aan het productiejaar maar enkele factoren verraden zijn inborst, zoals de bult op de motorkap en de korte wielbasis, specifiek voor dit model.
Droevige sfeer
Geen twijfel mogelijk, binnenin zitten we in een Duitse auto uit de jaren tachtig. ‘Warmte’ ontbrak in het woordenboek van de ontwerpers en de plastics zijn zelfs een Koreaan van de jaren negentig niet waard. De instrumenten zijn volledig, met enkele extra metertje om de gezondheid van de motor in het oog te houden.
Wat een motor!
Laten we het even over die motor hebben. Hij heeft vijf cilinders in lijn, is 2,1 liter groot en beschikt over een enorme turbo. Zo groot dat hij het vermogen tot 306 pk bij 6.700 tr/min duwt en het koppel tot 365 Nm. Gezien de cilinderinhoud is dat fenomenaal, zelfs vandaag nog. Bovendien zette de Audi met zijn vijf versnellingen spectaculaire chrono’s neer: 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u en 249 km/u. Verbluffend voor een auto met de vorm van een schoendoos.
Zacht
Met een Audi-historicus aan mijn zijde, vertrek ik soepel en schakel ik snel door de versnellingen met een stoot gas. Met dit tempo rijdt de Audi Quattro Sport zoals om het even welke moderne berline. De motor getuigt van soepelheid, gromt discreet en lijkt wel te hernemen zoals een Polo TDI. Kortom, niet echt feestelijk. De zachte besturing en permanente vierwielaandrijving vlakken bovendien alle moeilijkheden weg.
Volbloed
Dan spoort mijn ervaren passagier me aan om te versnellen, wat ik ook doe. De vijf cilinders gaan richting 3.000 tr/min en dan volgt een explosie, een tyfoon. De brutale acceleratie katapulteert me in de zetel, de neus van de auto veert op. Ik panikeer, denk aan de kleppen en verander weer van versnelling. Maar wat is er zojuist gebeurd?
We proberen het opnieuw, om zeker te zijn dat ik niet aan het dromen ben. Opnieuw komen de paarden tot leven bij 3.000 tr/min, alle 306 tekenen present. De vijf cilinders laten hun typische, opwindende stem horen en in een fractie van een seconde heb ik de indruk dat ik Stig Blomqvist ben tijdens een special in de rally van Zweden.
Een bocht die zich aandient in de voorruit brengt me weer bij de realiteit: na een remstoot stuur ik met een delicate beweging de neus naar de koord van de bocht. De achterkant breekt geleidelijk uit, glijdt rond de voortrein en ik moet alleen nog het stuur centreren en mijn rechtervoet lichten om als een raket naar de volgende bocht te vliegen. Het is echter niet gemakkelijk om het gas te doseren met dat ongelooflijke aan/uit-temperament. Maar ik ben verliefd: lastige vrouwen schrikken me niet af.