De vergelijking met de R8 trek je trouwens best niet te ver door: in tegenstelling tot de supercar heeft deze TT RS zijn motor nog steeds gewoon voorin, geeft zijn vierwielaandrijving de voorkeur aan de voorwielen en deelt de kleinere Audi zijn MQB-platform met… de A3 en de Volkswagen Golf.

Welke motor zit er onder de kap?

Een juweeltje: een volledig nieuwe aluminium vijfcilinder van 2,5 liter groot, die is gekoppeld aan een S-Tronic-zevenbak met dubbele koppeling. Audi heeft natuurlijk een lange geschiedenis van vijfcilindermotoren – 40 jaar dit jaar om precies te zijn – en haalt uit dit exemplaar heel wat paarden: 400 pk om precies te zijn. Het maximumkoppel bedraagt 480 Nm. Daardoor sprint deze TT RS naar 100 km/u in 3,7 seconden, en raast hij door tot een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Tenzij je bijbetaalt, dan leggen de Duitse ingenieurs de begrenzer op 280 km/u.

Wat paste Audi aan het chassis aan?

Audi voorzag de TT RS niet alleen van grotere velgen (standaard 19-duimers, optioneel 20-duims), maar nam ook de dempers onder handen. Optioneel is er een aanpasbare Magnetic Ride-demping, die het koetswerk niet alleen nog eens 10 millimeter dichter bij het asfalt legt, maar die zijn instellingen koppelt aan de rijparameters van het Drive Select-systeem. Ten slotte kan je optioneel kiezen voor koolstofkeramische remschijven vooraan.

Hoeveel vuurwerk geeft dat?

Genoeg, zoveel is zeker. Tegenwoordig slagen zowat alle ingenieurs erin om een drukgevoede viercilinder goed te doen klinken, maar een cilinder meer maakt een wereld van verschil. De klank zwelt van een rauwe bariton onderin de toeren aan richting een krijsend metalig crescendo. Een optionele sportuitlaat geeft desgewenst nog wat extra decibels. De vijfcilinder duwt je stevig in de zetel en gaat onafgebroken door richting begrenzer, terwijl je de S-Tronic het best in manuele modus bedient met de schakelpeddels achter het stuur.

En de rijdynamiek?

Daar krijgt vooral brutale efficiëntie de bovenhand. De Audi stuurt direct en precies, en spreidt een degelijke balans tentoon die richting limiet lichtjes onderstuurd blijkt. De TT RS is het soort auto dat je meteen bij zijn nekvel kunt grijpen en de richting kunt uitsturen die jij wilt zonder dat hij je daarbij in je hand bijt. Geen listige reacties, geen armvol overstuur, maar een weggedrag dat nog het meest doet denken aan dat van een moderne hot hatch. Geen toeval dus dat Audi dezelfde 2.5 TFSI aanbiedt in de nieuwe RS3, die we binnenkort aan de tand voelen. Het enige minpunt? De (stalen) remmen op ons testexemplaar, die de tol leken te voelen van meer dan 10.000 intensieve testkilometers en bij gewone remmanoeuvres de uitlaat overstemden…

Rijdt deze TT RS ook comfortabel?

Dat valt verrassend goed mee. De optionele Magnetic Ride-dempers die op ons testexemplaar waren aangevinkt bieden een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek: ze houden het koetswerk stevig onder controle maar vijlen tegelijk de scherpe kanten van oneffenheden in het wegdek. Het plaatsaanbod is royaal voor twee: de Audi TT RS is een klassieke 2+2-zitter, waarbij de plaatsen op de achterbank voorbehouden blijven voor kleine kinderen of voor extra bagage die niet in de kleine kofferruimte achteraan past.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze TT RS een echte aandachtstrekker is. Niet alleen door zijn sound, maar ook door zijn looks: de uitgewerkte voorspoiler, 20-duimsvelgen, diffusor met dubbele uitlaat en vaste achtervleugel doen heel wat hoofden van voorbijgangers omdraaien. De visuele uitstraling is daardoor voor sommigen misschien iets te agressief. Ten slotte moet je wat wennen aan de ergonomie van het dashboard: de bediening van navigatie en radio verloopt volledig via de Virtual Cockpit op het instrumentenpaneel, en het ventilatiesysteem bedien je met knoppen die zijn ingewerkt in de ventilatiemonden. Starten doe je net als bij de R8 via een startknop op het stuur.

Hoeveel kost hij?

Audi zet zijn TT RS Coupé in de catalogus vanaf € 69.700. Een tweezitscabriolet is er ook, die kost € 72.000. Daarmee is hij net iets duurder dan de 350 pk sterke Porsche 718 Cayman S (€ 67.977,80). De 370 pk sterke BMW M2 Coupé met manuele versnellingsbak kost € 61.200, met automaat kost hij € 65.170. De Mercedes-AMG CLA 45, met 381 pk, kost ten slotte € 58.564. En de RS3, die dezelfde vijfcilinder deelt? Die begint vanaf € 56.000…

Besluit?

De Audi TT RS heeft heel wat weg van een pocket-R8: de punch van de vijfcilinder is indrukwekkend, zijn sound geeft je kippenvel. Toch is dit onderhuids een veel normalere auto, met de motor voorin en “klassieke” vierwielaandrijving. Zijn prijskaartje is aan de hoge kant, maar je krijgt er een duivels efficiënte auto voor in de plaats die tonnen rijplezier biedt en daarnaast dagelijks bruikbaar is. Die conclusie geldt ook voor zijn concurrenten, maar die hebben geen vijfcilinder onder de motorkap…