Als je bij een BMW onmiddellijk denkt aan een lange motorkap en een hoge gordellijn, dan moet je je mening herzien. Deze nieuwe BMW valt namelijk op door een zeer korte motorkap en een bolvormig koetswerk. Heel elegant kunnen we het niet noemen, maar liefhebbers van het merk worden gerustgesteld door de aanwezigheid van de twee nieren in de grille. Hij mag dan helemaal nieuw zijn, deze 2-Serie Active Tourer rijdt discreet door het verkeer.
Welk type?
De Active Tourer mengt verschillende genres. Je kunt er een break, een cross-over, een vijfdeurs berline of een monovolume in zien. Volgens ons past vooral die laatste omschrijving bij het koetswerk. Welk etiket je er ook op kleeft, deze gezinswagen wil vooral praktisch en ruim zijn voor een gezin met één of twee kinderen, op zoek naar een geschikte compacte auto met status.
Vanbinnen
We hebben vaak geklaagd over het gebrek aan ruimte in de 1- en 3-Serie, maar de 2-Serie Active Tourer ontvangt met plezier vier volwassenen. Je hoeft geen acrobaat te zijn om in te stappen of je in allerlei bochten te wringen om te gaan zitten. Zowel voorin als achterin is er genoeg plaats en het grote ruitoppervlak zorgt voor veel licht.
Kenners van het merk zullen meteen vertrouwd zijn met de boordplank: de instrumenten, de klimaatregeling en het multimediascherm werden zo uit andere modellen geplukt. Zo is er een duidelijke band, maar eerlijk gezegd is de presentatie bij BMW aan opfrissing toe. De connectiviteit staat wel aan de top.
Praktisch
BMW is geen gewoon merk en doet het graag op zijn manier. Gezien de roeping van dit model, beginnen we met een inspectie van de opbergvakken en kofferruimte. BMW heeft zijn les geleerd en zowel het aantal vakken als hun grootte zijn in orde. We waarderen ook de dubbele vloer van de koffer, de elektrische kofferklep en de achterbank die in drie delen neerklapt en een vlakke vloer vormt.
Onder de motorkap
Na deze presentatie is het tijd om een (volgens sommigen) heikel punt te bekijken: de technische details. De 216d beschikt over de driecilinder turbodiesel van de Mini Cooper D, maar onze 218d heeft een tweeliter viercilinder, weggeplukt uit zijn grotere broers en goed voor 136 of 150 pk en een koppel van 330 Nm. Deze modellen worden alleen op de voorwielen aangedreven (de 220d en 225i zijn ook beschikbaar met vierwielaandrijving) en laten de keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automaat met acht versnellingen.
Hoe rijdt hij?
En dan nu het verdict op de weg. Laten we niet rond de pot draaien: we beleefden wel plezier achter het stuur van deze BMW. De laatste berlines van het merk stelden ons wat teleur qua dynamische kwaliteiten door een te zachte ophanging, maar deze voorwielaandrijver overtuigt. Het is de wereld op zijn kop.
Het stuur mist wat terugkeerneiging maar je plaatst de wielen met sprekend gemak precies waar je wilt. De 218d Active Tourer is één van de aangenaamste compacte monovolumes om te besturen. Daar draagt de motor sterk toe bij: goed gedempt (beter dan in andere modellen zelfs) levert hij zijn spierkracht vanaf de laagste toeren. Dat is heel aangenaam in de stad. Alleen de stroeve eerste versnelling verstoort het plaatje.
Geruststellend
De Active Tourer is een beschaafde BMW die elke goede huisvader met de ogen dicht kan kopen. Zeker omdat er veel comfort is binnenin, dankzij de ruimte, de goede schokdemping en de nauwkeurig uitgekiende geluiddemping.
Prijs
Omdat een dronken kamikazepiloot zich in de kont van de BMW boorde, werd de test ingekort en konden we niet genoeg kilometers rijden om het verbruik te meten. Op het eerste gezicht lijkt het gemakkelijk om maar 6 l/100 km te verbruiken. Dat is goed nieuws.
Slecht nieuws is dat deze BMW, zelfs met voorwielaandrijving, helemaal geen koopje is. Voor minder dan 26.850 euro krijg je niets. De basisprijs van de 218d bedraagt 29.750 euro. De prijs ligt dus ongeveer 1.500 euro hoger dan bij de VW Golf Sportsvan 2.0 TDI Highline met identiek vermogen maar betere uitrusting.
Conclusie
Stilstaan is achteruitgaan. BMW zet een stap voorwaarts door te breken met tradities. Dit is zeker niet de BMW met de hoogste status, maar zijn presentatie, wegkwaliteiten en ruimte zijn sterke troeven die een rationeel publiek zullen aantrekken. Aangezien de meeste bestuurders van een 1-Serie nu al denken dat ze met voorwielaandrijving rijden, lijkt dit een logische keuze. De 2-Serie Active Tourer is echter een duur product.