Behalve door het kleine logo op de achterklep, dat trouwens gratis verwijderd wordt, verraadt de 518d op geen enkele manier zijn bescheiden mechaniek. Hoewel het een instapversie is, profiteert hij van de uitrusting van zijn grote broers.

Niet wat het lijkt                                                   

De naam laat uitschijnen dat het om een 1,8 liter diesel gaat, maar het is in feite een tweeliter, teruggeschroefd tot 143 of 136 pk. Niet erg, want koppel blijft er in overvloed: 360 Nm. De transmissie gebeurt altijd op de achterwielen, maar BMW laat wel de keuze tussen een automaat met acht versnellingen en een standaard manuele zesbak. Iets om over na te denken, want de uitstoot is identiek in beide gevallen: 119 g CO2/km met de kleinste velgen.

Nooit heb je de indruk dat deze berline ondergemotoriseerd is of adem tekortkomt door de toegeknepen mechaniek. Integendeel, het dikke koppel is positief voor de hernemingen bij lage toeren. We verkiezen wel nog altijd de 520d, die vlotter accelereert en meer op zijn gemak is om het gewicht te verplaatsen.

Een optie die je zeker moet nemen

De automaat is een aanrader. Ons testexemplaar was uitgerust met de handgeschakelde zesbak. Die schakelt wat stroef en hakerig en past beter bij een sportieve rijstijl dan bij een comfortabele gezinswagen. De automaat zorgt voor een ongelooflijk gebruiksgemak en zachte werking.

Te zacht

BMW heeft een mooie reputatie opgebouwd inzake dynamische berlines, maar we stellen vast dat de 518d die belofte niet helemaal waarmaakt. De mechaniek doet wat ze kan, maar het weggedrag is te soepel en wordt verstoord door koetswerkbewegingen. Je moet jouw testosteron dus onder controle houden.

Elk nadeel …

Die grote soepelheid komt daarentegen het comfort ten goede. De 518d rijdt zeer aangenaam op lange trajecten, veegt oneffenheden goed weg en bolt in aangename stilte. De diesel klinkt trouwens nooit ruw en maakt het mogelijk om volop te genieten van de geluidsinstallatie.

Uitstekende connectiviteit

Het sterkste punt van deze berline is het multimediasysteem en de bijhorende connectiviteit. Voor 90 euro per jaar geniet je binnenin van een 3G-internetverbinding. We vermelden ook de vele applicaties (weer, informatie, nieuws, …), bijstand op elk moment, een app voor jouw smartphone die je helpt jouw auto terug te vinden of vanop afstand de juiste temperatuur in te stellen en een gigantisch scherm, te bedienen met een touchpad.

Prijzen

Met een prijs van 39.450 euro bespaar je op deze 518d 3.350 euro tegenover een 520d. De (erg verleidelijke) opties doen de rekening sterk oplopen: 2.290 euro voor de automaat, 365 euro voor de ConnectedDrive Services, 265 euro voor de bijstandsdienst, 165 euro voor de realtimeverkeersinfo, 450 euro voor de achteruitrijcamera, …

Het verbruik blijft een grote troef van dit model: we haalden een gemiddelde van 6 l/100 km, nagenoeg hetzelfde als in de 520d.

Conclusie

We geven nog altijd de voorkeur aan de 520d, maar de 518d heeft de verdienste dat hij de instapprijs onder de grens van 40.000 euro krijgt. Maar de prestaties van de ‘kleine’ motor lijken ons voldoende in het huidige verkeer. We zien wel een evolutie bij de 5-Serie: ooit was die in de eerste plaats krachtig en snedig, maar de huidige generatie zet een stap terug qua dynamiek en scoort beter op het vlak van comfort en connectiviteit. Aan jou om te kiezen …