Dit is het soort vraag dat we ons af en toe stellen bij Vroom: wat zouden we doen met ongeveer 80.000 euro op zak als we onszelf willen trakteren op een sportieve premiumcoupé? Is het dan beter om te kiezen voor een sportwagen met de motor vooraan die zijn vermogen stuurt naar de achterwielen? Of toch eerder een coupeetje met een middenmotor? Wel, voor een keer kunnen we die vraag beantwoorden!
Bij toeval zijn we erin geslaagd om de nieuwe BMW M2 en de Porsche 718 Cayman als nieuwe Style Edition op hetzelfde moment op de redactie te krijgen! Een blik op de prijslijsten van beide bolides maakt de vergelijking nog beter: ze hebben een quasi identieke basisprijs. De kers op de taart is dat het Jules Tacheny-circuit in Mettet ons met open armen heeft verwelkomd voor onze kleine vriendschappelijke match! Beide modellen zijn trouwens uitgerust met peddels aan het stuur (een automatische versnellingsbak, dus), wat betekent dat er daar geen oneerlijk voordeel te behalen valt. Maar ondanks alles hebben deze twee beestjes een heel verschillende look...
Lichtgewicht tegen zwaargewicht?
Het is bijna niet te geloven dat deze twee sportievelingen in dezelfde categorie vechten. De Cayman staat zeer laag op zijn pootjes en is een compact sportwagentje van amper 4,38 m lang, 1,8 m breed en 1,3 m hoog. Naast de Porsche lijkt de BMW een pak forser met zijn imposante muil en zijn extra dikke spoor en wielkasten achteraan. De M2 is dan ook 20 cm langer met zijn 4,58 m in de lengte, 1,89 m breed en 1,4 m hoog. En de BMW is niet alleen imposanter langs de buitenkant...
Onder de motorkap heeft de M2 namelijk een dikke 3-liter zescilinder-in-lijn turbo! In dit geval stuurt hij zijn 338 kW (460 pk) en 550 Nm naar de achteras via een 8-trapsautomaat, waarmee hij in 4,1 s de 100 km/u bereikt en een topsnelheid haalt van 250 km/u. De Porsche moet het helaas, voor dezelfde prijs als de BMW, doen met een kleine 2 liter-viercilinder turbo. Een motor die toch nog 220 kW (300 pk) en 380 Nm opwekt in het geval van deze Style Edition. Ook deze cavalerie wordt exclusief naar de achterwielen gestuurd, in dit geval via een PDK-robotbak met 7 versnellingen voor een sprint van 0-100 km/u in 4,7 seconden en een topsnelheid van 275 km/u. De motor van de M2 is ongetwijfeld aantrekkelijker. En dat is niet het enige vlak waarop de Cayman klappen incasseert.
Het gewicht der jaren
Eenmaal aan boord kan de Porsche maar moeilijk verbergen dat hij al 7 lange jaren in productie is. Hoewel hij een praktisch digitaal display van 4,6 inch tussen zijn tellers heeft, is het infotainmentsysteem van zijn centrale aanraakscherm van 7 inch niet meer mee met zijn tijd. Een systeem dat bijvoorbeeld uitsluitend compatibel is met Apple CarPlay, en dat enkel met behulp van een kabel. Je geniet daarentegen wel nog van echte knoppen, onder meer om de airco te regelen. De Cayman is ook nog steeds erg goed afgewerkt, misschien zelfs beter dan de BMW...
Veel moderner wordt het echter niet dan in het interieur van die laatste. De BMW geniet van een dubbel gebogen schermpaneel van 12,3 en 14,9 inch met een modern en gemakkelijk te gebruiken software. En dat is maar best ook, want alle instellingen, inclusief de klimaatcontrole, verlopen via het aanraakscherm. Maar als je je smartphone moet verbinden, heb je zelfs geen kabel nodig om te kunnen genieten van Android Auto of Apple CarPlay. Nog een voordeel van de M2: hij heeft twee zitplaatsen meer en een koffer van 390 liter, tegenover amper 272 liter in de Porsche. Al heeft die laatste ook nog een tweede koffer van 150 liter aan de voorzijde. Goed, genoeg over praktische zaken, het is tijd om te rijden!
Liever fun of efficiëntie?
Eenmaal in beweging zijn onze twee Duitse sportwagens opnieuw erg verschillend. De M2 is een pak krachtiger, maar ook veel nerveuzer en speelser, ook al legt het model 1.800 kg op de weegschaal. Hij heeft een precies en voldoende communicatief stuur, ondanks zijn elektrische stuurbekrachtiging. En er zijn diverse instellingen en rijmodi beschikbaar die het rijgedrag van de BMW vrij ingrijpend wijzigen. Hij kan (min of meer) braaf blijven of net zeer exuberant worden. Zeggen dat het een plezier is om ermee te rijden, is dus zeker niet overdreven. Hoewel hij ook een beetje té uitbundig kan zijn... Als alle rijhulpmiddelen uitgeschakeld zijn en zijn achteras tractie verliest, neemt de M2 al snel een flinke stuurhoek aan.
Voor de puristen bestaat de M2 ook met een manuele versnellingsbak, maar weet dat de automaat een referentie is binnen zijn segment. Hij reageert zo snel dat je bijna zou denken dat hij over een dubbele koppeling beschikt. Dat gezegd zijnde, is hij nog steeds niet zo indrukwekkend als de PDK-bak van de Cayman.
Al moet je ondanks de uitstekende en snelle PDK-bak nooit vaak schakelen in de Cayman, want zijn versnellingen zijn enorm lang! Vermoedelijk zal dat zijn steentje bijdragen om de CO2-uitstoot te beperken of om zijn 0-100-tijd te optimaliseren, maar in de praktijk betekent het vooral dat zijn 2-liter uitgeblazen is bij hoge toerentallen. Jammer, vooral omdat hij qua vermogen al niet kan tippen aan de M2... En des te meer omdat de Cayman ongelooflijk wendbaar, perfect in balans en duivels efficiënt is. Je zit ook erg laag en je bent nog beter verbonden met zijn chassis en zijn besturing. Die is namelijk zeer precies en communicatief. Vergeleken met de BMW is de Porsche dan ook een pluimgewicht met zijn 1.365 kg. Had deze uitvoering ook maar een flat-6... Die kan je wel krijgen, maar je moet er zo’n 20.000 euro voor opleggen, terwijl de Cayman standaard al niet erg goedkoop is.
Hoeveel kosten de BMW M2 en Porsche Cayman?
In de basis liggen de prijzen van onze twee concurrenten zeer dicht bij elkaar, zoals we al aanhaalden. De BMW M2 heeft een Belgische vanafprijs van 76.100 euro, terwijl de Porsche een minimum vraagt van 75.522,15 euro, of een voordeel van slechts 577,85 euro voor de Cayman. Helaas verliest hij dat voordeel al snel zodra je enkele opties aanvinkt, en geen klein beetje. De totale factuur van onze M2 nam toe tot 87.645 euro, maar onze Porsche Cayman Style Edition met zijn sublieme gouden velgen kost 93.817,35 euro! Daarmee neemt de BMW een voorsprong van 6.172,35 euro met de opties inbegrepen.
En ook de minder dure taksen van zijn kleine viercilinder zullen de Porsche niet redden. Ondanks zijn kleinere cilinderinhoud is zijn jaarlijkse wegenbelasting maar 500 euro goedkoper dan die van de BMW, of je nu in het noorden of in het zuiden van het land woont. Qua BIV is hij wel 2.000 euro voordeliger in Vlaanderen, tegenover slechts 400 euro verschil in Brussel en Wallonië.
Ons verdict
Hij is goedkoper, moderner, praktischer dankzij zijn twee achterzetels en hij is vooral leuker om mee te rijden: het spreekt dus voor zich dat de BMW deze confrontatie wint. Hoewel hij net zo plezierig kan zijn, lijdt de Cayman onder zijn kleinere motor. Een viercilinder die bij hoge toerentallen leegloopt door de lange verhoudingen van zijn PDK-versnellingsbak. Met een zescilinder-boxer had deze confrontatie helemaal anders kunnen aflopen... Maar om daarvan te kunnen genieten, moet je meer dan 100.000 euro op tafel leggen als je een paar opties wil! En dat is dan weer een zeer hoge prijs voor een kleine sportcoupé...
Bedankt aan het Circuit Jules Tacheny en aan Speed4Fun voor de toegang tot de piste.
De nieuwste autotests op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je de nieuwste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: