Met zo’n spierballen aan z’n lijf heeft de M3 nog weinig te maken met de elegante sportieve discretie van de BMW 3-reeks. Met z’n brede spatborden, zijn sportieve grille, z’n vier kanonnen van uitlaten en zijn XXL velgen… In deze wagen rij je niet onopgemerkt voorbij. Mooi? Niet echt, zeker niet door die extra bult op de motorkap. Indrukwekkend? Des te meer.
Laten we meteen naar het hart van de M3 gaan…
Verrassing: BMW verwees de V8 van de vorige generatie naar de prullenmand en kiest nu voor een zescilinder-in-lijn. Terug naar de roots? Niet meteen, want dit blok hangt continu aan een adrenaline baxter… Met name de twee turbo’s. Daardoor piekt het blok met zijn 431 pk van 5.390 tot 7.000 tr/min en met zijn maximale koppel van 550 Nm van 1.800 tot 5.390 tr/min. Het piekerige karakter dat je in hoge toerentallen moest gaan zoeken, da’s wel voorbij.
Wat de versnellingsbak betreft: de M3 blijft standaard uitgerust met een manuele zesversnellingsbak. Wanneer je financiën het toelaten kun je optioneel kiezen voor een automaat met dubbele ontkoppeling en zeven versnellingen. Ons testexemplaar was uitgerust met de manuele zesbak en dat vonden we prima.
Aan de binnenkant kun je moeilijk het M-logo niét zien, want dat is ongeveer overal aangebracht. Verder blijft het een erg herkenbaar interieur, met stijlelementen die vertrouwd zijn met de BMW’s van afgelopen decennium. Maar ook de technologie is volop aanwezig met knoppen om het sturen te regelen, het karakter van het motorblok en de vering aan te passen. Ik moet bekennen dat het wat mij betreft, gerust wat minder mocht zijn.
Met volle teugen
De zescilinder-in-lijn komt tot leven en ademt begeesterend en met volle teugen. Het geluid van de uitlaatroffel zorgt meteen voor kippenvel, ten minste als je buiten staat. Voor het interieur hebben de ingenieurs ervoor gezorgd dat het motorgeluid via de luidsprekers wordt weergegeven. Allicht omdat de motor stationair van nature stiller is, mede door de twee turbo’s. Het resultaat komt echter net te kunstmatig over. Maar kom, tijd om ‘m de sporen te geven.
Wie met de M3 door de stad rijdt, die wordt gezién. Het gespierde koetswerk en de oorstrelende lage tonen van het blok toveren de BMW om tot een magneet die alle blikken naar zich toezuigt en weet vast te houden. Zelf zet je de settings op de meest comfortabele stand. Dat rijdt prettig, maar ook door de hoeveelheid koppel die de M3 heeft, hoeft je zelden te schakelen.
Power house
Duw je het gaspedaal in, dan pakt de M3 meteen uit met een stevige portie spierballengerol. Door z’n 'traktoriaanse' hoeveelheid koppel moet je helemaal niet hoog in toeren klimmen om deze power house tot leven te wekken. Wie op het gaspedaal gaat staan, die voelt zich meteen een golfballetje dat een rake lel krijgt van Tiger Woods. Je zocht sensaties? De M3 overdondert je 'r mee. Containerladingen vol. De turbo’s trekken de koppelcurve vlak en zorgen voor punch over het hele toerentalbereik.
De kracht die het blok quasi letterlijk ten toon spreidt, blijft ook met het herwerkte geluid, erg verslavend. Schakelen is een ware lust. De versnellingen worden met precisie en souplesse gekozen (het ontkoppelen gaat erg gemakkelijk) en bij het terugschakelen wordt er automatisch een klein dotje gas toegevoegd om het net wat soepeler te maken. Heerlijk. Rest er ons alleen nog de kunst van het bochten nemen…
De remmen staan boven elke verdenking verheven: ze presteren puik, snel en krachtig. Op naar het bochtenwerk en dat wordt het beste aangesneden met de stuurinstelling op “Sport Plus”. Toegegeven, die laatste mist nog een beetje de consistentie, maar achter het stuur is het een waar feest: daar zorgt de chirurgische precisie van de voortrein voor, het erg uitgekiende evenwicht van het geheel en de uitstekend afgestelde vering.
Opgelet bij weer op het gas gaan: door de hoeveelheid koppel kun je de achterbanden eenvoudig uit koers brengen en dat is voor heel wat rijders met veel ambities en onvoldoende ervaring gevaarlijk. Het ESP blijft voor hen dus een prima bondgenoot.
Maar laten we terug gaan naar een meer politiek correct tempo: op de autosnelweg lijkt de M3 zijn sportieve ambities weg te cijferen. Alleen de volle grom van de motor herinnert je aan de kracht die je onder je rechtervoet hebt. De M3 maalt moeiteloos z’n kilometers. Het verbruik zakt wat, en we moeten meegeven dat voor onze - bij momenten erg pittige - test we aan een gemiddeld verbruik van 11 l/100 km kwamen. En da’s erg redelijk. Kilometers vreten is geen opgave, want als je je even verveelt, dan is er nog altijd het multimediasysteem waar elke gadgetfreak helemaal in ‘los’ kan gaan.
Prijs
Met een basisprijs van 77.350 euro is de M3 erg correct neergezet: hij is net iets minder duur dan de prestigieuze coupés met een vergelijkbaar vermogen, maar de M3 biedt daar tegenover twee deuren, een echte koffer en drie extra plaatsen. De basisuitrusting had voor deze prijs best wat rijkelijker mogen zijn, maar da’s nauwelijks een verwijt want de concurrenten zijn in hetzelfde bedje ziek. Goed om weten, onze testwagen was voorzien van 10.000 euro aan opties.
Conclusie
De puristen zullen het jammer vinden dat de power curve is vlak gestreken en dat je een “press button” rijgedrag krijgt… Maar dat is nu eenmaal eigen aan deze tijd en het valt ‘m niet aan te wrijven. Deze generatie blijft een haast betoverend en, voor wie het wil, uitdagend rijgedrag bieden en gekoppeld aan bakken vol temperament.