Terwijl de C1, Aygo en 107 van de eerste generatie nauwelijks van elkaar verschilden buiten enkele details, hebben de drie lotgenoten hun lesje geleerd en krijgen ze nu een eigen persoonlijkheid. De Aygo is het ‘mangamodel’, de Peugeot trekt de kaart van discrete, burgerlijke charme en de C1 van vrolijkheid en jeugdigheid, met een ondeugende blik door de grote ronde lichten met wenkbrauwen. De C1 gebruikt heel wat elementen van de nieuwe identiteit van het merk, bijvoorbeeld lichten vooraan in twee niveaus zoals bij de C4 Cactus. 

De C1 trekt ook de kaart van de personalisatie met een tweekleurig koetswerk met contrasterend dak. De buitenkleur keert ook terug in het interieur, een vrij geslaagd effect. De koffer van 196 liter kan ongeveer verviervoudigen door de achterbank neer te klappen. 

Onder de motorkap 

Laten we het even van dichterbij bekijken. Het kleine VTi-blok met 68 pk verbeterde zijn rendement (aangepaste verbrandingskamers, uitlaatcollector, koelcircuit, materialen met minder wrijving, EGR-klep) en zijn geluiddemping (steviger blok, carter in aluminium, bijkomende isolatie). 

Het resultaat? 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 95 g/km met de vijfversnellingsbak, 4,2 l/100 km en 97 g/km met de gerobotiseerde vijfbak. Het kleine blok kan ook uitgerust worden met start-stoptechnologie, waardoor de cijfers verder dalen tot 3,8 l/100 km en 88 g/km. 

De C1 is er ook als PureTech 82, een motor die in 2012 verscheen in de C3 en DS3. Dit moderne blok is uitgerust met een variabele distributie en belooft aantrekkelijke cijfers (4,3 l/100 km en 99 g/km). Zonder gerobotiseerde versnellingsbak of start-stopfunctie evenwel … 

Platform: niet meer helemaal hetzelfde 

Het platform werd gerecupereerd van de vorige generatie, maar in verbeterde vorm. De kleine Citroën kreeg een nieuwe achteras (4 kg lichter) met verstevigde ankerpunten voor een betere geleiding. 

De voortrein werd ook verstevigd. De veren werden anders afgesteld en de schokdemping wordt nu toevertrouwd aan nieuwe KYB-schokdempers. We eindigen de nieuwigheden aan het chassis met een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging en aangepaste remmen (hoofremcilinder, geventileerde schijven, …). 

De uitrusting evolueerde natuurlijk ook, met vertrekhulp op hellingen, een schakelindicator, een achteruitrijcamera en een snelheidsbegrenzer (opties). 

Mirror Screen 

Deze moderne tijden vragen het en dus legt Citroën het accent op connectiviteit en infotainment met een tablet waarmee je alle multimediafuncties bedient (radio, telefoon, videospeler, boordcomputer). Een grote nieuwigheid is Mirror Screen, een technologie die het scherm van jouw smartphone kopieert naar het aanraakscherm van de tablet. 

Aantrekkelijk in theorie, minder in de praktijk. Bepaalde smartphones worden niet herkend, het systeem werkt helemaal niet intuïtief en heeft onbegrijpelijke lacunes. Zo kun je niet naar de radio luisteren tijdens de navigatie. Zo snel mogelijk te herzien! 

Leuker is het grote elektrische open dak van stof, dat een oppervlak van 80 op 76 cm vrijmaakt en beschikbaar is in drie kleuren (zwart, grijs en rood). 

Speels 

We ontdekken de nieuwe C1 PureTech in Airscape-versie, een geluk want de omgeving van Amsterdam baadt in het zonlicht tijdens de test. Met deze motor is het geen probleem om buiten de stad te rijden. De prestaties zijn op de afspraak en maken de C1 geschikt voor elke omgeving. We houden van de driecilinder. De 1.2 is levendig en pittig; hij klinkt goed en geeft de C1 vleugels. Dat temperament wordt gelukkig niet verstoord door het weggedrag. Je beleeft rijplezier achter het stuur van de C1, die bovendien heel comfortabel is. Het werk aan het chassis werpt zijn vruchten af. Of de verbruikscijfers haalbaar zijn is een andere vraag, want deze C1 geeft je veel zin om hem de sporen te geven.