SUV coupés hebben de wind in de zeilen binnen de Stellantis-groep. Nadat de 308 bij Peugeot transformeerde tot 408, is het nu aan de C4 bij Citroën om een 'X' en dus een afgeleide met een aflopende daklijn te krijgen. Alleen is het recept daarvoor niet hetzelfde als dat bij het merk met de leeuw! Terwijl de 408 een op zichzelf staand model is, gebaseerd op het verlengde platform van de 308, lijkt de C4 X eerder een versie van de C4 waar een koffer aan gelast is. Van het puntje van de motorkap tot de B-stijl zijn de twee modellen volledig identiek. Ze delen zo goed als alles, inclusief hun 2,69 meter lange wielbasis. Het enige échte verschil is de 24 cm extra lengte die toe te schrijven is aan de koffer, waardoor de C4X een totale lengte heeft van 4,6 meter.
Technologische update
De C4 X onderscheidt zich dus nauwelijks aan de buitenkant, maar ook binnenin krijgen we een déjà-vu. Het dashboard is precies hetzelfde als in de hatchback-variant, tot de materiaalkeuze en afwerkingsdetails toe. Over het algemeen is de look netjes, met precies de juiste mix tussen harde en zachte kunststoffen. Er is echter ook een verschil met de 'gewone' C4: het tot 10 duim grote centrale scherm toont het nieuwste infotainmentsysteem van de groep. Dat is intuïtief te bedienen en bijzonder responsief, en dus een echte aanwinst voor de C4 X.
Eens we plaats nemen in de zachte zetels, typisch Citroën, biedt deze C4 X best veel ruimte, zonder dat we het gevoel hebben dat we in een balzaal te zitten. Hoewel de passagiers op de achterbank aan ruimte geen gebrek hebben, zijn ze toch maar beter niet te groot. Anders krijgen ze de voorzetel en de plafondbekleding van dichtbij te zien... De C4 X is immers enkel langer omwille van zijn grotere koffer. Met zijn 510 liter kan hij dan ook een flinke hoeveelheid bagage slikken. Als de scharnieren van de kofferklep niet in de weg zitten ten minste. Helaas heeft deze C4 X immers geen in het dak scharnierende hatchback, maar wel een traditionele kofferklep.
Een kleine batterij voor een kleine motor
Ook op technisch vlak deelt de C4 X zijn onderdelen, en meer bepaald zijn elektrische aandrijving, met zijn compacte tweelingbroer. Zoek niet naar een verbrandingsmotor, in ons land wordt de Franse auto enkel als 100% elektrisch model verkocht. Onder de bodem zit een batterij met een capaciteit van 50 kWh die stroom levert een 100 kW (136 pk) en 260 Nm sterke elektromotor die de enkel voorwielen aandrijft. Opladen tot 80% duurt volgens Citroën 30 minuten dankzij een snellaadvermogen tot 100 kW. Omwille van zijn iets betere stroomlijn dan die van de ë-C4 biedt deze 'X'-versie een WLTP-rijbereik tot 360 km. Op papier althans...
Iets te optimistisch
Citroën kondigt een officieel gemiddeld verbruik aan van 15 kWh/100 km. Reken je dat cijfer om naar de batterijcapaciteit van 50 kWh, dan haal je al geen rijbereik van 360 km. Maar zelfs dat verbruikscijfer evenaren is moeilijk! Door heel voorzichtig met het gaspedaal om te springen op een gevarieerd parcours kwamen we nauwelijks onder de grens van 17 kWh/100 km... Eigenlijk is dat zelfs niet slecht voor een auto met een gewicht van 1.659 kg, maar het geeft hoop op slechts ongeveer 250 km tussen twee oplaadbeurten. Anderzijds zal deze ë-C4 X ook niet het soort auto zijn waarmee je het verbruik doet ontploffen door sportief te rijden...
Woorden die je beter niet uitspreekt
Sportiviteit en rijdynamiek staan duidelijk niet in het woordenboek van de ë-C4 X. Erger nog, ze staan blijkbaar zelfs op de zwarte lijst! De Française is met zijn 100 kW (136 pk), 260 Nm, 1.659 kg en een 0 naar 100-tijd van 10 seconden dan ook niet erg snel. Prestaties die geen probleem vormen in het dagelijks verkeer, maar op bochtige wegen hebben we al flukser hernemingen gezien... Aan deze bescheiden motor kunnen we een totaal afwezige, vage, zelfs ondersturende voortrein toevoegen en ook een rempedaal zonder de minste consistentie. Het moet gezegd dat de banden met lage weerstand en een breedte van slechts 195 mm ook niet helpen. Kortom: sportiviteit of dynamiek moet je hier niet zoeken. Gelukkig schittert de ë-C4 X op een ander vlak...
Eén van de meest comfortabele EV's
Deze ë-C4 X is bijzonder comfortabel! Dankzij zijn dempers met progressieve hydraulische stops, zijn gewicht dat nog wel binnen de perken blijft voor een elektrisch model, maar ook zijn zachte zetels, biedt de Franse wagen waarschijnlijk één van de beste dempingen op de markt. Voor een elektrische auto dan toch. Hij werkt de ruwheid van het asfalt bijzonder goed weg en absorbeert verkeersdrempels met het grootste gemak. Helaas geeft hij je niet het gevoel dat je op een 'vliegend tapijt' rijdt, een gevoel dat we recent konden ervaren in zowel de C5 X als de C5 Aircross. De ë-C4 X maakt dat goed met een prima geluidsisolatie en een zeer stille aandrijving (hij is elektrisch...) en ook een rustige en serene sfeer voor de inzittenden. Kortom: een comfortabele auto!
Vanaf € 39.100
In België begint de prijs van de C4 X in zijn elektrische uitvoering bij € 39.100, amper € 500 meer dan de ë-C4. Als je nieuwsgierig bent en wil weten hoe deze 'X'-versie er in het echt uitziet, kan je hem momenteel gaan bekijken op het Salon in Paleis 5. Weet ook dat Citroën tot het einde van de maand een korting tot € 2.000 geeft.
Ons verdict
Deze ë-C4 X betekent allesbehalve een revolutie op de markt van de elektrische auto's. Dit is dan ook niets meer of minder dan een C4 waar een koffer aan toegevoegd is om de bagageruimte te vergroten. Het is afwachten om te zien of zijn 510 liter grote koffer en zijn comfort zullen volstaan om te overtuigen met een prijskaartje dat net onder de € 40.000 start...