Grote gezinnen met een kleiner budget moeten zich achter de oren krabben. Want hoewel het minibusje een comeback lijkt te maken op de elektrische markt met modellen als de Maxus Mifa 9 en de Denza D9 – niet toevallig twee Chinese modellen, waar deze koetswerkvorm steeds populair is gebleven – wordt het aanbod op benzine en diesel steeds kleiner, en daarmee ook het aanbod dat voor een schappelijke prijs te krijgen is. Stellantis besloot in 2022 om de personenbusjes van Peugeot, Fiat, Opel en Citroën enkel nog elektrisch aan te bieden, waardoor deze Citroën ë-Spacetourer de enige variant is die nog overblijft. Is dat wel een verstandige keuze?

Medium of Extra large

De elektrische Citroën ë-Spacetourer werd voor het eerst getoond in 2020, samen met zijn tegenhangers van Peugeot (e-Traveller) en Opel (Zafira Life Electric). De basis van deze middelgrote bestelwagen stamt echter al uit 2016, toen de derde generatie Citroën Jumpy/Peugeot Expert voor het eerst werd voorgesteld, waar deze personenvariant van afgeleid is. Het model gaat trouwens ook door het leven als Fiat Scudo/Ulysse en als Toyota Proace. Om maar te zeggen dat er veel keuze is als je je gading niet vindt bij Citroën.

Je kan de ë-Spacetourer in twee koetswerkvarianten krijgen: de 4,96 m lange M of de 5,31 m lange XL. Vroeger was er ook nog een compacte XS van 4,61 m, maar die is intussen uit het gamma verdwenen. Met een breedte van 1,92 m en vooral een hoogte van 1,95 m geraak je nog in de meeste parkeergarages, en dankzij de vlakke flanken en achterzijde is de ë-Spacetourer ook nog vrij gemakkelijk te manoeuvreren. Het model heeft een vrij neutrale look, ook omdat je zijn varianten zo vaak ziet rijden, met als enige uiterlijke verschil een eigen interpretatie van Citroën voor de voorbumper, grille en koplampen.



Enkele rimpels aan boord

Aan boord merk je echter wel dat dit niet meer het nieuwste busje is op de markt. Ondanks het feit dat dit een volledig elektrisch model is, zit je nog steeds met analoge tellers en wijzers – zelfs voor het batterijniveau. Centraal staat dan weer een anno 2023 vrij klein aanraakscherm van 7 inch, dat niet altijd even snel reageert op aanrakingen en ook beperkt is qua functionaliteit. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay wel nog aanwezig (met kabel), en zijn er aparte knoppen voor de klimaatcontrole. De transmissie laat zich bedienen met de compacte schakelaar die ook te zien is in andere moderne Peugeots en Citroëns met een automatische versnellingsbak. Optioneel kan je ook nog een head-up display krijgen, met projectie op een klein plaatje van plexiglas in je gezichtsveld.



Zeeën van ruimte

Maar het is natuurlijk vooral voor de binnenruimte dat je een personenbusje koopt, en op dit vlak blinkt de Citroën ë-Spacetourer uit. Je krijgt standaard 8 zitplaatsen, met twee achterbanken in een 2+1-opstelling, of optioneel 6 individuele comfortzetels met armsteunen met een verschuifbare klaptafel. De achterzetels staan op twee rails en kunnen dus verschoven, gedraaid en verwijderd worden, terwijl elke plek zijn eigen Isofix-aansluiting heeft. De XL-versie heeft als meerwaarde dat je, naast plek voor 8 volwassenen aan boord, ook nog eens een grote kofferruimte van 912 liter achter de derde zitrij hebt, tegenover 507 liter voor de M. Haal je alle zetels weg, dan heb je maar liefst 4.554 liter ter beschikking. Er zijn ook veel opbergvakken te vinden doorheen het interieur, al zouden de bekerhouders vooraan iets handiger geplaatst kunnen zijn voor grote flessen.

Tot 330 km rijbereik... in theorie

Alle versies van de Citroën ë-Spacetourer hebben dezelfde elektromotor, een unit van 100 kW (136 pk) en 260 Nm die de voorwielen aandrijft dankzij een accupakket van 50 of 75 kWh (bruto). Daar schiet netto nog maar 45 of 68 kWh van over. Volgens Citroën voldoende voor 230 tot 330 km aan rijbereik, maar in de praktijk moet je wel heel erg je best doen om die cijfers te halen. Reken eerder op 250 km voor de grote batterij als je regelmatig op de snelweg rijdt, voor trajecten langs binnenwegen kan je de 300 km evenaren bij zomerse omstandigheden. Opladen duurt 30 (50 kWh) of 40 minuten (75 kWh) van 10 tot 80% aan een 100 kW-snellader, aan een gewone laadpaal haal je maximaal 22 kW en duurt het 2:48 u tot 4:12 u om de batterij volledig op te laden.

Te lichte motorisatie

Bovendien heeft die elektromotor van 136 pk moeite met het gewicht van 2,2 ton dat je zonder belading meesleept. De eerste meters gaan vlot vanwege het onmiddellijk beschikbare koppel, vooral in de sportmodus, maar vervolgens moet je het gaspedaal lang intrappen om vaart te maken. Stellantis heeft inmiddels al een tijdje een 156 pk sterke en zuinigere elektromotor zitten in andere elektrische modellen als de Peugeot e-2008 en de Opel Astra Electric, misschien is het tijd om die unit ook in de busjes te monteren. De extra efficiëntie zou ook wonderen kunnen doen.

Onderweg toont de ë-Spacetourer zich als een rustgevende reisgenoot. Het windgeruis begint de kop op te steken aan hogere snelheden, maar in de stad is het lekker stil aan boord dankzij de elektrische aandrijflijn, terwijl de lineaire reacties van het gaspedaal ook verhinderen dat de passagiers gestoord worden door schokken. De ophanging is zacht noch hard, maar de koets blijft mooi onder controle, ook dankzij het lagere zwaartepunt door de batterijen in de vloer.

Prijs Citroën ë-Spacetourer

Tot nu toe is het een redelijke score voor de ë-Spacetourer: veel comfort en ruimte, maar weinig rijbereik. De prijs doet echter enige hoop op een mooi eindresultaat wegsmelten, want je hebt pas een ë-Spacetourer in België vanaf 58.790 euro. En dan moet je het met een M doen met een batterij van 50 kWh, voor een theoretisch rijbereik van amper 230 km. Wil je de grotere batterij van 75 kWh, dan moet je maar liefst 6.000 euro opleggen. Het verlengde koetswerk van de XL brengt gelukkig maar een meerprijs van 1.000 euro met zich mee. Een compleet uitgeruste Business Lounge-uitvoering, met de 6 individuele comfortzetels, doet het prijskaartje stijgen tot boven de 75.000 euro. 

Een flinke som, waarmee de ë-Spacetourer vooral geschikt is voor welvarende grote gezinnen, of voor shuttlediensten die geen grote afstanden moeten afleggen. Bij de concurrentie is het echter niet veel beter, want de Volkswagen ID. Buzz heeft een vanafprijs van 68.607 euro, en dat is voor de versie met korte wielbasis zonder heel wat comfortuitrusting.

Ons verdict

We zitten met wat vraagtekens na onze test met de Citroën ë-Spacetourer. Naast de Europese CO2-wetgeving kunnen we namelijk niet bedenken waarom Stellantis enkel deze duurdere en minder praktische elektrische versie overlaat in het gamma. Akkoord, de elektrische aandrijflijn brengt nog wat meer comfort met zich mee en maakt het model klaar voor de toekomst, maar een rijbereik in de praktijk van zo’n 250 km voor de grootste batterij en een prijs van meer dan 60.000 euro voor het gros van het gamma maken dit busje onbereikbaar of onpraktisch voor de meeste gezinnen. Jammer, want voor de rest heeft de ë-Spacetourer heel wat troeven als je op zoek bent naar ruimte.