Na 3 jaar op de markt is het tijd voor de Duster om zich op te frissen en zijn uitrusting bij te werken. Dacia heeft naar zijn klanten geluisterd om zijn SUV niet al te veel te doen evolueren, maar het verschil te maken in de details. Aan de buitenkant zijn een paar grijze plastics zwart geworden, maar vooral de koplampen zijn aangepast. De dagrijlichten gebruiken voortaan standaard leds op alle uitrustingsniveaus, en dat zowel voor- als achteraan.

In het interieur veranderen drie zaken. Alle bedieningsknoppen van de snelheidsregelaar staan voortaan links op het stuurwiel. Het is niets enorm, maar wel praktisch. Het middelste scherm van zijn kant is rechtstreeks overgenomen uit de Sandero. Het reageert sneller en is aangenaam in het gebruik, maar je kan er vooral als optie het scherm van je smartphone op dupliceren zonder de minste kabel. Tot slot maakt het kleine staafje op de flank van de bestuurdersstoel plaats voor een heuse middenarmsteun, die kan verschuiven en die kan worden uitgerust met twee USB-stekkers achterin. Alle passagiers kunnen er dus gebruik van maken. Ook hier kunnen we weer van een detail spreken, maar voor gezinnen is het wel (heel) praktisch.

Benzine en LPG

Naast de esthetische en praktische evoluties is er ook mechanisch nieuws. Onder de motorkap van de Duster verschijnt vanaf het uitrustingsniveau Comfort een nieuwe motor: de ECO-G 100, die benzine en LPG combineert. Een speciaal op de taak berekende injectiebuis laat je met een eenvoudige druk op een knop omschakelen van de ene brandstof naar de andere. Op benzine ontwikkelt deze motor 90 pk en 160 Nm aan koppel. Schakel over op LPG en die waarden stijgen met 10 pk en 10 Nm, en dat voel je. Zodra hij op gas loopt gaat het gebruiksplezier van deze motor naar iets tussen een diesel en een benzine in. Je voelt het hogere koppel dat bij lagere toerentallen beschikbaar is, vooral tussen 2.000 en 3.000 o/m. Dat stimuleert je om in dit toerenbereik te blijven en dus minder te verbruiken. Door de combinatie van de twee 50-litertanks kan Dacia een rijbereik beloven van meer dan 1.235 kilometer. En je hoeft natuurlijk geen half uur aan een stekker te wachten om op te laden, want op een paar minuten aan de pomp is de klus geklaard.

De automaat is terug

Deze facelift is ook de gelegenheid om de automatische versnellingsbak terug te ontdekken in de Duster. Die was een tijdje geleden uit het gamma verdwenen, maar keert nu terug naar de catalogus van de Duster, zij het dan wel enkel in combinatie met de dikste benzinemotor van 150 pk en 250 Nm aan koppel. Dacia heeft trouwens geen half werk geleverd, want het gaat om een gerobotiseerde EDC met dubbele koppeling, jawel! Toegegeven, deze zesversnellingsbak is van een vorige generatie, maar een robotbak met dubbele koppeling in een Dacia betekent toch een indrukwekkende stap voor het Roemeense merk. In de praktijk verlopen de gangwissels bij een rustige rijstijl in de grootste zachtheid en zijn ze nagenoeg onvoelbaar. Wanneer de bak daarentegen wat meer wordt opgejaagd, voelt hij zich minder in zijn sas. Hij aarzelt dan lang om van verhouding te wisselen en de kickdown vergt veel tijd om twee versnellingen naar beneden te gaan alvorens hij de viercilinder aan het huilen brengt. Het is dus beter om een rustige gasvoet te hanteren. In dat geval vergroot deze versnellingsbak het rijplezier van de Roemeense SUV zodat hij nog comfortabeler wordt.

Comfort op overschot

De typische Duster-klant is een vijftiger, woont in de rand van de stad, is pragmatisch en houdt van comfort. En dat voel je eraan. Ongeacht de motor of versnellingsbak heeft de Duster een licht stuur en een zachte ophanging die met succes alle oneffenheden van de weg opvangt. Van kleine scheurtjes tot grote verkeersdrempels, hij slikt alles. In het algemeen zijn de motoren vrij discreet, zolang je ze niet te hoog in de toeren jaagt. Je hoort natuurlijk nog een paar stroomlijngeluiden op snellere stukken, maar vergeet niet dat dit nog steeds een Dacia is… iets wat je al snel uit het oog verliest wanneer je ziet hoe deze Duster zich gedraagt. Je zit op comfortabele stoelen en verslindt zo aan het stuur vlot een paar honderd kilometer of zelfs meer. Wanneer je hem een beetje naar zijn grenzen duwt behoudt de SUV een gezond rijgedrag en een voortrein die aan de weg kleeft, al is een ‘dynamische’ rijstijl niet iets dat hij op prijs stelt. De Duster is in de eerste plaats afgestemd op comfort voor zijn inzittenden en een aantrekkelijke verhouding binnenruimte-koffer-prijs.

Onverwachte kwaliteiten

Wat de Duster ook heel goed kan – als hij is uitgerust met vierwielaandrijving – is zich offroad uit de slag trekken. De prestaties van de Duster in het terrein zijn indrukwekkend. Hij gaat over obstakels waar veel duurdere SUV’s niet eens van durven dromen. Deze Roemeen kan echt alles, en dat voor een prijs die elke concurrentie tart.

Nog steeds even betaalbaar

Ondanks zijn meer rijkelijke uitrusting gaat de straffe prijs van de Duster met geen cent omhoog. De instapversie Access in combinatie met de kleine benzinemotor van 90 pk en een manuele versnellingsbak begint nog steeds bij 13.190 euro. Voor het ECO-G-blok met zijn bereik van meer dan 1.235 kilometer moet je kiezen voor de Comfort en 16.490 euro neertellen. De automaat tot slot is enkel verkrijgbaar in combinatie met de dikke motor van 150 pk en het uitrustingsniveau Prestige, waardoor de prijs start bij 21.790 euro.

Ons verdict

Onder de streep laat deze facelift de Duster in de goede richting evolueren zonder aan zijn straffe prijzen te raken. Alles is erop bedacht om het comfort aan boord nog te vergroten, en dat voor alle passagiers. De bodemprijs blijft nog steeds even onklopbaar en ongelooflijk laag. Dus zijn twee sterke punten zijn: de prijs en het comfort.