Steeds meer klanten vinden dus hun weg naar de Dacia-showroom, en die vragen steeds vaker om een automaat. Dacia zou gek zijn om niet op die vraag in te spelen, dus sinds eind vorig jaar biedt het merk de elektronisch geregelde Easy-R-versnellingsbak aan op de Logan, Logan MCV, Sandero Stepway en deze Sandero.
Schijn bedriegt
We schreven in de inleiding wel “automaat”, maar schijn bedriegt: technisch gezien gaat het namelijk om een klassieke manuele versnellingsbak, maar dan zonder koppelingspedaal. Het ontkoppelen, schakelen en koppelen gebeurt volledig automatisch. Visueel oogt de schakelpook dan ook als die van een klassieke automaat, en de “D”-stand (voor “Drive”) bepaalt zelf wanneer de Sandero naar een andere versnelling schakelt. Er is ook een manuele modus: in de “M”-stand duw je de pook naar achter of naar voor om op- of terug te schakelen.
Wanneer je rustig rijdt, is de Easy-R een aangename bondgenoot, zeker in file- en stadsverkeer. Maar wanneer je het tempo de hoogte in drijft, valt de versnellingsbak toch een beetje door de mand: telkens wanneer hij van verzet wisselt, haalt de schakelovergang de vaart even uit de acceleratie, en hij schakelt soms op momenten waarop je het zelf niet verwacht. Dat kan je verhelpen in de manuele modus, maar de Easy-R kan niet helemaal verhullen dat de gerobotiseerde manuele bak minder verfijnd werkt als een – duurdere – klassieke automaat met koppelomvormer.
Dapper hart
Maar dat houdt de Sandero niet tegen om levendig uit de hoek te komen: de 0,9 liter grote – of liever: kleine – TCe-benzinemotor van 90 pk toont zich bijzonder soepel en pittig. Op papier lijken 11,1 seconden tot 100 km/h en een topsnelheid van 175 km/h niet bijzonder, maar het koppel van 140 Nm haalt het beste uit het kleine blokje. Bovendien produceert de TCe best nog een aangename soundtrack.
Het TCe-blok is voortaan net als alle andere Dacia-motoren gekoppeld aan een start-stopsysteem, waardoor hij met gemiddeld 109 g/km CO2 aan de Euro 6-norm voldoet. Op papier zou de Sandero TCe gemiddeld 4,9 l/100 km moeten verbruiken, maar wij klokten uiteindelijk af op 6,8 l/100 km. Al kan ons enthousiasme dat het turbobenzineblok opwekte daar zeker voor iets tussen zitten.
Ongewijzigd recept
We blijven immers grote fans van de Dacia Sandero. Hoewel hij op het eerste gezicht klein oogt, is hij immers verrassend ruim. Daarnaast staat het rijcomfort ook op een hoog niveau: de Sandero verteert zonder moeite oneffenheden en dwarsnaden in het wegdek. En als je je verwachtingen van een budgetmerk realistisch houdt, is hij bovendien niet onaardig afgewerkt. Kortom: alle verwachtingen van een grote auto… maar met het gewicht van een kleine: de Dacia weegt net iets meer dan een ton, en dat is bij zijwind op de snelweg af en toe merkbaar.
Budget
En dan hebben we het nog niet over het grote pluspunt van de Dacia Sandero gehad: de prijs. Onze testwagen was een “Anniversary 2”-uitvoering, die onder meer over een snelheidsregelaar en begrenzer beschikt, en een manuele klimaatregeling. Die rijdt normaal voor € 12.100 de showroom uit, maar bij onze testwagen werd er nog een multimediasysteem met navigatie en Bluetooth-verbinding aangestipt (voor € 250), parkeersensoren en elektrische ruiten achteraan. Totaalprijs… € 12.770.
De 0.9 TCe 90 kun je echter kopen vanaf € 9.800, in een iets meer uitgeklede Ambiance-uitvoering. Wil je de Easy-R-versnellingsbak, dan heb je de keuze tussen onze Anniversary 2, of de stoerdere Stepway Plus-uitvoering voor € 13.100. De meerprijs voor de Easy-R-automaat ten opzichte van een manuele versie bedraagt € 600.
Besluit
Het recept van het Dacia-succes blijft ongewijzigd: de juiste mix van rijcomfort, interieurruimte en budgetvriendelijkheid. Wil je koste wat het kost niet zelf schakelen, dan kan je voortaan ook de Easy-R kiezen. Maar die toomt het levendige karakter van het TCe-turboblok wat in. Een kleine smet op het verder vlekkeloze blazoen van de Dacia Sandero. Want die blijft verder zowat de beste rationele keuze die je als prijsbewuste klant op de markt kunt maken.