Begin dit jaar stelde Dacia op het salon van Brussel de nieuwe motor Eco-G voor die voor het hele gamma bedoeld is. Het bijzondere aan deze krachtbron is dat hij zowel benzine als gas kan verbranden. Let wel: we hebben het dan over ‘ouderwetse’ lpg en niet over aardgas (CNG). Een goedkope oplossing waar je vandaag niet veel meer over hoort. Nochtans rijden er nu nog 15 miljoen lpg-wagens rond in de EU (en 26 miljoen in de hele wereld) en past dit idee goed bij de Dacia-filosofie.
De motor in kwestie is een 1.0-turbodriecilinder van de Renault-groep. In zijn Eco-G-versie ontwikkelt hij 100 pk bij 5.000 o/m en 160 Nm bij 2.750 o/m wanneer hij op benzine werkt. Omdat hij is afgestemd op lpg is hij nog wat guller wanneer hij gas verbrandt, want dan komt er 170 Nm uit bij een nog lager toerental van 2.000 o/m.
Fabrieksinbouw
Het voordeel van Dacia’s lpg-aanbod is dat het in de fabriek wordt geïntegreerd. De stalen lpg-tank wordt op de assemblageband op de plaats van het reservewiel gemonteerd. De benzinetank wordt daarbij niet verkleind. De installatie wordt afgerond met een terugslagklep, een vulbegrenzer op 80 procent, een debietbegrenzer, een elektrischoklep en een veiligheidsklep. Met die uitrusting mag hij onder meer nog steeds in ondergrondse parkings binnen.
Knop
Aan boord verschijnt een kleine knop waarmee je (indien gewenst) manueel van gas op benzine kan overschakelen. De schakelaar zit naast de versnellingspook en telt ook een paar ledlampjes om aan te geven hoe vol de gastank nog is. Om voor de hand liggende kostenredenen wordt niet aan het instrumentenbord geraakt en vind je daar dus enkel een benzinemeter. Toch is een klein verschil op te merken: in de Eco-G verdwijnt de boordcomputer. Je weet dus niet hoeveel rijbereik je rest, wat het verbruik is enzovoort.
+/- 350 kilometer
De gastank is 40 liter groot (42 liter in de Duster), maar daar wordt slechts 80 procent of 32 liter van gebruikt. Volgens Dacia volstaat dat voor 430 kilometer op lpg. In de praktijk mag je eerder uitgaan van zo’n 350 kilometer. Het gasverbruik tijdens onze test klokte af op 9,6 l/100 km (op gas ligt het verbruik altijd zo’n 20 procent hoger dan op benzine) en als de gastank helemaal leeg is, schakelt de auto vanzelf over op benzine. Als je wat rustiger rijdt en de snelweg vermijdt (de dramatisch slechte luchtweerstand van de Sandero in zijn Stepway-versie helpt niet voor wie zuinig wil rijden) moet je daar nog wat af kunnen doen.
15 euro per tank
Vandaag kost een liter lpg aan de Belgische pomp zo’n 0,45 euro/liter. Dat betekent dat een volle tank minder dan 15 euro kost en dat de brandstofkost dus neerkomt op een zeer interessante 4 euro/100 kilometer. Om daar zoveel mogelijk van te kunnen genieten moet je natuurlijk wel elke 350 kilometer gas gaan tanken en wennen aan de specifieke tankprocedure voor lpg (zeker omdat je nog een koppelstuk op het vulpistool moet bevestigen omdat de tankopening van de Eco-G niet is aangepast aan Belgische pompen). Maar wanneer dat nodig is kan je dankzij de grote benzinetank van 50 liter nog minstens 650 kilometer extra afleggen.
Veelzijdig
Tijdens het rijden blijkt de kleine driecilinder voldoende dapper om de lichte Sandero Stepway op een ‘eerlijke’ manier aan te drijven. De prestaties zijn natuurlijk allesbehalve verpletterend, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 11,6 seconden en een topsnelheid van 176 km/u. Maar de driepitter past perfect bij de beperkte dynamische pretenties van de Roemeen, die eerder comfortabel dan snedig rijdt. Bovendien is hij vrij stil en trilt hij weinig. De verhoogde Stepway-versie met zijn dikke dakrails is daarentegen wel lawaaierig (stroomlijngeluiden) op grote verkeersassen.
“Gewoon een auto”
Verder blijft de Dacia Sandero (Stepway) een uitstekende oplossing voor bestuurders die op zoek zijn naar de beste verhouding prijs-kwaliteit-binnenruimte. De binnenruimte is genereus, de koffer zeer groot (320 liter) en hij heeft alle noodzakelijke uitrusting zonder franjes (automatische airco, snelheidsregelaar, aanraakscherm met essentiële functies enzovoort). De afwerking is natuurlijk eerder basic, een aantal ergonomische missers zullen lastige klanten op de heupen werken en je moet geen moderne veiligheidsuitrusting verwachten. Maar wat wil je voor zo’n prijs…
11.990 euro
In België start de Eco-G-motor onder de motorkap van de Sandero bij het tweede uitrustingsniveau Comfort en kost hij 11.990 euro. Als je echt een cross-overlook wenst, dan moet je kiezen voor de Stepway Plus van 13.490 euro (de ‘gewone’ Stepway is niet beschikbaar als Eco-G) of zelfs voor de beperkte reeks 15th Anniversary van 13.790 euro. Hoe dan ook kost de Eco-G-motor altijd exact even veel als de gelijkwaardige TCe 100-benzinemotor en de Blue dCi 95-diesel.
Ons verdict
Je rijdt aan 4 euro/100 kilometer zonder dat je in dure technologie moet investeren, wat kan je nog meer verlangen? Maar als je dan toch op zoek bent naar een goedkope auto, zouden wij aanraden om de ‘gewone’ Sandero boven de Stepway te kiezen. Die laatste is namelijk duurder en luidruchtiger. Tenzij je natuurlijk houdt van zijn cross-overlook en/of over aardewegeltjes moet rijden om thuis te geraken…