De Fiat 500 is al sinds 2007 op de markt en intussen kent iedereen hem. In 2015 kreeg hij pas zijn eerste, bijzonder discrete, restyling. Op het menu stonden uiteraard nieuwe bumpers en hertekende lichten. Binnenin kwam er een nieuw scherm op het dashboard, een ronde digitale teller, een afsluitbaar handschoenkastje en enkele nieuwe materialen. Al bij al geen revolutie, en maar goed ook. Fiat sprak nochtans van bijna 40% nieuwe onderdelen, die ongetwijfeld ook in de geluiddemping verwerkt zijn, in de assen en in de motoren, die nu aan de Euro6-normen beantwoorden.

Diesel, Gucci, Riva

Een jaar later pakt Fiat uit met speciale reeksen, waaronder de 500 by Diesel en 500 by Gucci. Deze keer mag Riva met de eer aan de haal.

Het merk Riva, dat aan de oevers van het Iseomeer ligt, moeten we wellicht niet meer voorstellen. Het bracht de mooiste boten uit de 20ste eeuw voort. Namen als Florida, Ariston, Tritone en Aquarama roepen herinneringen op aan hun prestigieuze eigenaars: Brigitte Bardot, Alain Delon, Sean Connery, Aristoteles Onassis, John Kennedy en vele anderen… De Aquarama Special, die helemaal uit mahoniehout werd gemaakt, bleef tot in 1995 in de catalogus staan.

De ervaring met hout wisten Riva en Fiat om te zetten in een mahoniehouten dashboard in de Fiat 500 met sierlijke afwerking en Riva-logo. Mahonie vinden we ook terug op de versnellingspook, en ook de logo’s keren terug, onder meer op de deurdrempels en in de koffer.

Tender to Riva

De 500 Riva valt in de eerste plaats op door zijn exclusieve kleur, het blauwe metallic “Sera Blue”, met contrasterende versiering die doet denken aan de afwerking van de Riva-boten. De velgen hinten naar hetzelfde blauw, in combinatie met gepolijst metaal. De zetels zijn afgewerkt in ivoorkleurig Poltrona Frau-leder met blauwe biezen, en een geborduurd Riva-logo op de rugleuning. Zelfs de veiligheidsgordels krijgen een ivoren kleur met blauwe rand.

Er zijn ook enkele chromen details: Riva-logo’s op de flanken en de kofferklep, chromen spiegelkappen, een uitstulping op de motorkap, deurgrepen en inzetstukken in het stuur. Het leukste detail is wellicht het Riva-logo op de boordcomputer wanneer je de auto start.

Speciale reeks, maar geen beperkte

De Fiat ziet er weliswaar exclusief uit, hij staat gewoon in de catalogus, bovenaan het bestaande gamma. De eerste verkochte modellen kregen een genummerd plaatje, maar dat is het enige verschil. Net als de andere 500-modellen is de Riva beschikbaar met verschillende motoren, zoals de 1.2 van 69 pk, de 0.9 TwinAir van 85 of 105 pk en de 1.3 diesel van 95 pk. De gerobotiseerde Dualogic-versnellingsbak is beschikbaar met de 1.2 en de TwinAir 85. Net als bij de andere 500-modellen kan je ook voor de dakloze versie kiezen, de 500C. In de Riva-uitvoering krijgt hij een blauwe kap.

Aan het stuur van de 500C TwinAir droomden we van de Italiaanse meren en de dolce vita. De rijpositie is uiteraard niet veranderd, met een iets te hoge zetel naar onze smaak, en een stuur dat niet in de diepte verstelbaar is. En nu we toch aan het klagen zijn: sinds wanneer vond Fiat het een goed idee om zijn 500 van een snelheidsregelaar te voorzien?

De TwinAir roffelt vrolijk: het klinkt leuk, maar is op lange termijn ongetwijfeld vermoeiend. Maar in de “Sport”-modus wordt het rijgedrag van de 500 aangenaam en efficiënt. Het gaat er heel wat rustiger aan toe in de normale modus, waar de kleine Italiaan wat in ademnood lijkt te verkeren. De TwinAir is zeker krachtig, maar bijzonder hol onder de 2.000 tpm. De begrenzer begint dan weer vanaf 5.500 tpm, waardoor je dus een oog op de toerenteller moet houden om je enthousiasme niet in de kiem gesmoord te zien.

TwinAir of niet

Eens je dat onder de knie hebt, is de 500 aangenaam om te besturen, temeer omdat de remmen efficiënt zijn en het rijgedrag geen bijzondere gebreken vertoont. Het compromis tussen comfort en het rijgedrag is geslaagd.

Qua verbruik registreerden we 7 l/100 km op de boordcomputer, ver boven het opgegeven verbruik, maar correct en realistisch gezien het snelweg- en stadsverkeer dat we met de Fiat deden. Minder is zeker mogelijk, meer met een zwaardere voet ook. De motor laat in elk geval niemand onbewogen. Je houdt van zijn temperament en klank, of je vindt zijn beperkte toerentalgebied, zijn afwezigheid onder 2.000 tpm en zijn soms storende trillingen maar niets. Beter eerst proberen voor je koopt om een grondige mening te vormen en achteraf geen spijt te krijgen. Verder blijft de Fiat 500, zeker in deze Riva-uitvoering, een geweldige goedhumeurmachine.