De Italianen pakken in hun geheel eigen stijl graag uit met flair: “skills, no frills” is het motto dat tijdens de presentatie op het hoofdkwartier in de verf wordt gezet. Functionaliteit, eenvoud en persoonlijkheid. Alles wat je nodig hebt, geen overbodige extra’s en een betaalbare prijs. Daar moet het in de Tipo-familie om draaien. Of Fiat daar ook in slaagt?

Design

Een snelle wandeling rondom de vijfdeurs en de break leert ons dat Fiat voor het design van de Tipo-uitbreiding op zeker heeft gespeeld. Het Centro Stile koos voor beide versies voor een conservatief ontwerp, dat naadloos naast de vierdeurs-Tipo past, maar dat naar onze mening wat meer typische Fiat-flair kon gebruiken. Toch blijft het in het hypercompetitieve C-segment een veilige en dus begrijpelijke keuze.

Binnenin

Aan boord bieden de vijfdeurs en de break dankzij ruim openzwaaiende deuren comfortabel plaats aan vier inzittenden. Een vijfde passagier kan centraal op de achterbank plaatsnemen, maar die zitplaats is eerder krap bemeten. Ergonomisch vind je alles wat je nodig hebt binnen handbereik, worden de knoppen voor de verwarming en klimaatregeling (die de Tipo uit de Alfa Giulietta-rekken heeft geplukt) netjes centraal gegroepeerd op de middenconsole, en staat het infotainmentsysteem (de nieuwste versie van het UConnect-systeem, aldus Fiat) centraal als een tablet opgesteld. Minpuntje? De afwerking laat hier en daar steken vallen, met onder meer materialen op de boordplank en de deuren die minder kwalitatief aanvoelen.

Praktisch

Wie vooral op zoek is naar laadruimte, moet uiteraard bij de Station Wagon zijn. Die kan zijn uitgebreide moduleerbaarheid als troef uitspelen: de achterbank kun je namelijk niet alleen neerklappen, maar ook de zitjes ervan kun je opklappen, om zo een vlakkere laadvloer te creëren. De koffervloer zelf is uitgebreid moduleerbaar: hij kan verlaagd worden en vastgezet worden in een hoek van 40 graden om meer diepte te creëren. Totale koffervolume? Met de achterbank rechtop 550 liter voor de Station Wagon, 440 liter voor de vijfdeurs.

Technisch

Om de totale kostprijs van de Tipo te drukken, ging Fiat niet uit van een volledig nieuw platform, maar zocht het zijn heil in het verlengbare platform dat de Fiat Punto, Alfa Romeo MiTo en zelfs de Jeep Renegade gebruiken. De McPherson-ophanging vooraan en torsieas achteraan moeten voor een compromis tussen productiebudget en comfort zorgen. Het resultaat? Een volwassen en eerlijk weggedrag, zonder meer. Vooral de Station Wagon rijdt als een grote. De besturingsorganen zijn verder correct afgewogen.

Motoren

Wat de motoren betreft, kunnen de Tipo vijfdeurs en Station Wagon een aardig aanbod voorleggen: het benzinegamma begint met de atmosferische 1.4 van 95 pk, gevolgd door de 1.6 E-torQ van 110 pk en de 1.4 turbobenzine van 120 pk. Dieselaars kunnen kiezen tussen de 1.3 MultiJet van 95 pk en de 1.6 MultiJet van 120 pk. Alleen de 1.3 MultiJet beschikt over een manuele vijfversnellingsbak; de overige motoren hebben een manuele zesversnellingsbak. De 1.6 E-torQ heeft een klassieke zestrapsautomaat.

Onderweg

Op de presentatie konden we in de vijfdeurs de 1.6 MultiJet van 120 pk aan de tand voelen. Die toont zich net als in de vierdeurs van zijn beste kant: relatief soepel en het motorgeluid blijft netjes gedempt. De kunst is om de motor in de juiste vermogensband te houden om optimaal te profiteren van zijn 320 Nm koppel, en dan is deze MultiJet een aangename metgezel. Daarna proefden we ook even van de 1.4 Turbo in de Station Wagon, maar die viel een beetje door de mand. We vrezen vooral dat hij in de Station Wagon met enkele passagiers en wat bagage kracht te kort komt.

Uitrusting

De “skills, no frills”-strategie die Fiat voor de Tipo hanteert, zorgt ervoor dat je qua uitrusting zeker de absolute basics meekrijgt. Luxueuzere uitrusting weegt dan weer meer op het budget, en haalde het productiemodel niet. Voor de veiligheid krijg je bijvoorbeeld een adaptieve snelheidsregelaar, noodremhulp en snelheidsbegrenzer, maar “duurdere” items zoals rijstrookassistentie vind je dan weer niet terug. Verder is alles gegroepeerd in drie uitrustingsniveaus: Pop, Easy en Lounge. Het instapniveau “Pop” is prima voor kopers die geen hoge eisen stellen aan uitrusting, maar we zouden aanraden om minstens naar het “Easy”-niveau te kijken of enkele van de optiepakketten aan te stippen.

Budget

De vijfdeurs is verkrijgbaar vanaf juni, de Station Wagon vanaf september. Prijzen voor die laatste zijn er dus nog niet. De vijfdeurs begint vanaf € 15.500 voor de 1.4 benzine van 95 pk in de “Pop”-uitrustingsversie, en eindigt bij € 22.690 voor de 1.6 MultiJet diesel van 120 pk in “Lounge”-uitvoering met nog enkele opties die bestemd zijn voor fleetrijders. Geen slechte keuze, want dat doelpubliek neemt in Europa namelijk nog steeds meer dan de helft van de klanten van C-segmenters in.

Besluit

Besparen op overbodige opties en kiezen voor een “less is more”-aanpak is een doordachte strategie voor Fiat om terug te keren in een concurrentieel segment. De Italianen laten de klanten bovendien de keuze tussen een vierdeurs, vijfdeurs en Station Wagon, en aardig wat motoren en uitrustingsniveaus. Een goeie manier om ze te overtuigen. Welkom terug, Fiat!