In tegenstelling tot de radicale filosofie van de RS, is de ST veelzijdiger. Met een ST kan een brave huisvader gerust de kinderen naar school brengen en daarna wat plezier beleven op weg naar het werk. In die optiek houdt een dieselversie steek, want die combineert gebruiksgemak en prestaties. Hetzelfde geldt voor een breakvariant.

Agressief

De ST is dus veelzijdig, maar ziet er toch agressiever uit dan vroeger. Het massieve radiatorrooster, de dreigende koplampen, de hertekende bumpers en de nieuwe 19-duimsvelgen bekennen duidelijk kleur. Achteraan werd vooral de bumper aangepast en suggereert de dubbele centrale uitlaat veel plezier, vooral voor de oren. Maar kan de ST die verwachtingen ook inlossen?

Kleurenfestival

Achter het stuur zien we heel wat verbeteringen, zoals verzorgde materialen en een modern navigatiesysteem met aanraakscherm. De afwerking is niet altijd voorbeeldig, vooral als je kijkt naar de details. Je kunt wel een vrolijke sfeer scheppen door te kiezen voor de tweekleurige bekleding met één van de felle tinten van het koetswerk.

Motor

Zoals we al schreven, verschijnt een dieselmotor onder de kap. Het gaat om de bekende 2.0 TDCi die dankzij werk aan onder meer de uitlaat 185 pk en 400 Nm levert. Hij wordt alleen gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en laat af en toe wat trillingen voelen in de zetels. De Focus ST behoudt zelfs met een diesel sportieve prestaties met een tijd van 0 tot 100 km/u in 8,1 seconden. Deze stevige motor blijft opmerkelijk zuinig met een theoretisch gemiddelde van 4,2 l/100 km of 110 g CO2/km.

Sportief geluid?

De nieuwe diesel duwt krachtig, biedt veel koppel vanaf lage toeren en verbruikt weinig, getuige het  gemiddelde van minder dan 9 l/100 km tijdens een traject waarop we plankgas reden. Maar de diesel slaagt er niet in om de benzinemotor in de schaduw te plaatsen. De 2.0 EcoBoost klinkt melodieuzer, is krachtiger en lichter, en haalt een groter bereik (typisch voor een benzinemotor) tot 5.500 tr/min, waar hij 250 paarden loslaat. De diesel geraakt sneller buiten adem en geeft 1.500 tr/min lager al forfait. Bovendien klinkt hij saaier. Kortom, je zintuigen zullen meer plezier beleven aan de benzineversie.

Speels onderstel

Tegenover een heel strakke Golf GTI vertoont de Focus ST meer levensvreugde. Bij het naderen van een bocht, ga je in de remmen en laat je de achterkant meeglijden in de bocht om die met een snelle stuurbeweging en een beetje gas te recupereren. Een GTI zal sneller zijn, maar de Focus geeft je een extra dosis fun die elke bocht tot een plezier verheft. Zorg wel dat je goed uit de bocht komt door niet te veel gas te geven. Anders krijg je een combinatie van gripverlies en een terugslag van het koppel in het stuur.

Ford werkte aan de ophanging maar die blijft gelukkig heel beweeglijk. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, want we vinden de ophanging iets te hard op de snelweg: ik kreeg putten te verwerken die mijn ogen niet hadden opgemerkt. Het compromis is wel aanvaardbaar, maar minder comfortabel dan een Golf GTI met gestuurde ophanging.

Prijzen

Het ST-gamma is erg groot, met drie afwerkingsniveaus, twee motoren en twee koetswerkversies. De prijzen beginnen bij 29.200 euro voor de benzine en 29.950 euro voor de diesel. Ter vergelijking, VW beidt de Golf GTI aan vanaf 32.390 euro. De Ford is dus goed geprijsd.

Conclusie

De Focus ST nog altijd de speelse en turbulente leerling, zeker wanneer je als bestuurder op een ‘geïnspireerde’ manier rijdt. Deze facelift geeft de ST meer maturiteit en een betere afwerking. De benzineversie is opwindend door zijn prestaties en geluid, maar van de diesel zijn we minder overtuigd. Tenzij je de agressieve look niet kunt missen, kies je beter voor een 2.0 TDCi met 150 pk die nauwelijks minder presteert en ongeveer 5.000 euro goedkoper is.