De eerste generatie van de Ka was een scherp getekend stadswagentje, dat met de StreetKa begin jaren 2000 zelfs nog een leuke roadster-afgeleide kreeg. Daarna volgde Ka twee, op het platform van de Fiat 500 maar dan minus de retroverpakking. En Ka drie? Die haalt Ford uit Brazilië.
Uit Brazilië, zeg je?
Inderdaad. Ford hanteert al enkele jaren het “One Ford”-principe, waarbij modellen van bij ons, zoals de Fiesta en Focus, ook in andere werelddelen verkrijgbaar zijn. In ruil daarvoor krijgen wij modellen uit Noord-Amerika, zoals de Fusion (die bij ons Mondeo heet), en uit Zuid-Amerika, zoals de EcoSport en deze Ka+. Een wereldauto dus, deze stadswagen, temeer omdat hij in India van de band rolt.
Merk je dat aan de afwerking?
Ford wil met de Ka+ in de eerste plaats een betaalbaar instapmodel aanbieden, en zelfs een goedkoper alternatief voor de Fiesta. Verwacht dus geen lederen interieur of Vignale-versie, maar een eerlijke auto voor een eerlijke prijs. Dat betekent jammer genoeg ook enkele praktische details die op de besparingstafels sneuvelden, zoals de verstelling van de buitenspiegels, een stuur dat alleen in de hoogte verstelbaar is, en de afwezigheid van een handgreep op de kofferklep. Dat betekent ook harde plastics in het interieur, maar een vertrouwde omgeving voor wie een Ford gewend is. En bovendien degelijk geassembleerd.
In welk opzicht is deze Ka+ een goedkoper alternatief voor de Fiesta?
In de eerste plaats qua prijs natuurlijk, maar daar komen we meteen op terug. Daarnaast: in zijn afmetingen. Die zitten nauwelijks nog in de grootteorde van zijn voorganger: een lengte van 3,93 meter, een breedte van 1,70 meter en een hoogte van 1,52 meter. Het koffervolume bedraagt op zijn beurt 270 liter en is uitbreidbaar tot 849 liter dankzij de achterbank die je in een 60/40-verhouding kunt neerklappen. De Fiesta? Die doet het op alle vlakken slechts enkele centimeters en liters beter.
Is er een verschil onder de motorkap?
Jazeker. De Ka+ heeft slechts recht op één motor, in twee vermogensvarianten: een atmosferische 1.2 viercilinder met 70 of 85 pk. Wij gingen voor de krachtigste versie, die over een maximumkoppel van 112 Nm beschikt. Je raadt het al: sportieve prestaties zet die niet neer: de “sprint” van 0 tot 100 km/u duurt 13,9 seconden, en de topsnelheid ligt op 166 km/u. Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 4,8 l/100 km, maar wij klokten uiteindelijk af op 6,7 l/100 km.
Hoe doet die motor het?
Zoals gezegd: de vierpitter is geen snelheidswonder. Maar als je regelmatig aan de slag gaat met de manuele vijfversnellingsbak (Ford biedt geen automaat aan op de Ka+), dan slaag je er wel in om probleemloos door het verkeer te laveren. Bovendien klimt hij graag in de toeren, waar hij zijn stem dan wel duidelijk laat horen. Ford is er immers in geslaagd om het geluid van de viercilinder voor het grootste deel degelijk te dempen.
Rijdt hij even dynamisch als een Fiesta?
Nee. De rangorde moet natuurlijk gerespecteerd worden. Ford paste het chassis wel aan onze Europese wegen aan, dus een licht dynamisch randje ontbreekt gelukkig niet helemaal. Verder reageert de Ka+ eerlijk en efficiënt, en zorgt het feit dat hij oorspronkelijk ontworpen werd voor minder gladgestreken wegen ervoor dat het rijcomfort op alle momenten op peil is.
Hoeveel kost hij?
Ford zet zijn Ka+ met 85 pk sterke 1.2 in de prijslijsten vanaf € 11.825. Daarvoor zit je in het uitrustingsniveau Ultimate. De 70 pk-versie begint een trapje lager, in Essential, en kost dan € 10.200. Voor de volledigheid: de goedkoopste Fiesta – de 1.0 met 80 pk in het uitrustingsniveau Trend – kost als vijfdeursversie € 15.950.
Het Ultimate-niveau van deze Ka+ biedt standaard onder meer manuele klimaatregeling, een infotainmentinstallatie met Bluetooth-verbinding – navigatie gebeurt middels je smartphone – mistlampen en een snelheidsbegrenzer. Uitgebreid is de uitrusting niet, maar correct zeker. De optielijst is beperkt, met esthetische items zoals metaalkleur, een snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling en zetelverwarming.
Besluit?
De Ka+ ruilt weliswaar de vrolijke en scherpe lijnen van zijn voorgangers in voor wat meer conformistische looks, maar de “+” is zeker een plus: in ruil krijg je een grotere auto die dus meer ruimte biedt, voor een eerlijke prijs en met een eerlijke uitrusting. Wie op zoek is naar een goedkoper alternatief voor de Ford Fiesta, hoeft het dus niet op een ander te zoeken.