En voor 2017 zijn de evoluties grondiger dan gewoonlijk, met een nieuwe motor die verkrijgbaar is in drie varianten: twee van 107 cubic inches en een derde van 114 ci, wat overeenkomt met respectievelijk 1.746 en 1.868 cc. Deze negende generatie van de “big twins” heet Milwaukee Eight om zijn acht kleppen en wordt ofwel aangeboden met een gemengde lucht-waterkoeling in de twee cilinders, die de “Twin-Cooled”-technologie volgt van de vorige generatie, ofwel met oliegekoelde cilinderkoppen, zoals op de motor die de Street Glide Special aandrijft die we hier aan de tand voelen.
Hij mag dan wel het heilige principe overnemen van de V-twin met een hoek van 45 graden, maar deze tweecilinder onderscheidt zich duidelijk van zijn voorgangers door zijn grotere cilinderinhoud, zijn cilinderkoppen met vier kleppen, een hogere compressieverhouding, 50 procent grotere in- en uitlaatpoorten en een ontsteking met dubbele bougie. De distributie verandert eveneens, met een nieuw ontwerp voor de tuimelaars waardoor de kleppen in de hele levensloop van de motor nooit meer moeten worden gesteld. Bij een identiek gewicht biedt dit nieuwe blok betere prestaties, met vooral een 11 procent hoger koppel en een lager verbruik.
De mooiste
Er is veel aandacht besteed aan de temperatuurhuishouding, zowel voor de koeling van de cilinderkoppen als voor die van de uitlaatlijn, met de katalysator en de uitlaatbuis die zijn verplaatst om de vrijgekomen warmte te verwijderen. De carters en de luchtfilter zijn smaller geworden, de bediening van de koppeling is zachter gemaakt en motortrillingen en -geluiden worden beter gedempt. Kortom, een Harley, maar dan beter!
Het Touring-gamma, waar de Street deel van uitmaakt, krijgt bovendien zowel voor- als achteraan nieuwe ophangingselementen. De Showa-vork met dubbele klep zou vergelijkbaar moeten presteren met een Cartridge-voorvork, terwijl de emulsieschokdempers achteraan een stuggere voordruk leveren, maar vooral eenvoudiger bij te stellen zijn via één enkele regelknop.
Onze Street Glide oogt luxueus in zijn Laguna Orange-kleur en zal de getatoeëerde bikers niet bij het merk wegjagen! Er is geen twijfel mogelijk: deze Street Glide blijft een van de mooiste Harley-modellen, met zijn “Batwing”-kuip en gerokken “Bagger”-kont. De manier waarop Harleys door de tijd heen evolueren, is fascinerend. Ze lijken onbeweeglijk, tijdloos en hoewel alles er jaar na jaar hetzelfde lijkt uit te zien, verandert alles!
Alles is hetzelfde, maar alles verandert
De stuurstang heeft geen medelijden met kleine handjes! De buis behoudt haar diameter van één duim en de hendels zijn niet altijd instelbaar. Maar de bediening van de koppeling werkt voortaan wel prachtig zacht en precies, terwijl die voordien een stevige greep vergde! De zijtassen zijn uiterlijk onveranderd maar laten zich zo veel vlotter, gemakkelijker en op een natuurlijke wijze openen. Hetzelfde geldt voor het weghalen ervan, wat in een handomdraai is gebeurd, zonder dat je daar gereedschap voor nodig hebt…
En dat mogen we ook zeggen voor de motor: gelieve mij te verontschuldigen, beste Bar & Shield-fans, maar terwijl het perscommuniqué zich in lyrische bewoordingen uitlaat over de esthetiek van het nieuwe motorblok door designdirecteur van H-D Brad Richards te citeren (“Het kleppendeksel lijkt op de huid die over een spier is gespannen, alsof de tuimelaars zich schrap zetten om uit de motor te breken”), moet ik toegeven dat ik met uitzondering van de vorm van de luchtfilter nauwelijks enig verschil zie tussen de ene of de andere big twin!
Nothing beats cubic inches
Qua rijgevoel en -plezier daarentegen kan ik bevestigen dat hij niets meer met zijn voorgangers te maken heeft! De motor onderging een hele reeks evoluties: een verlaagd stationair toerental van 850 o/m, lichtere nokkenassen die worden aangedreven door één enkele distributieketting met als resultaat een stillere werking die minder wrijving veroorzaakt en een balansas die van de Twin Cam B komt en die een knappe aanvulling is op de montage op silentblocs om de trillingen te onderdrukken, die nu gewoon aangenaam zijn!
Deze motor is krachtiger, koppelrijker, romiger en stiller en is bijzonder geslaagd, zodat hij ongelooflijk bijdraagt aan het rijplezier dat de Street Glide biedt. Temeer omdat ook de ophanging erop vooruit is gegaan en dat het remsysteem, dat wordt bijgestaan door een ABS, bijzonder efficiënt blijkt, of toch zodra je de gebruiksaanwijzing wat onder de knie hebt (zoveel mogelijk met de voetrem werken!).
With love
Natuurlijk is niet alles perfect, want de Street Glide heeft ondanks alles toch vrij beperkte wieluitslagen die bij momenten vrij droge reacties uitlokken, maar vooral een rijhouding die veel beter kan. Het zadel is weliswaar comfortabel, maar kan niet verhinderen dat je je rug moet krommen, wat na een tijdje een onhoudbare positie wordt. Jammer… Een eventuele passagier zal het maar een paar kilometer volhouden, en enkel op voorwaarde dat hij of zij smoorverliefd is op u: hij ondergaat namelijk een ware marteling omdat hij slecht zit op een klein, glad noodzitje dat lichtjes achterover helt. Met het vrachtwagenkoppel van de Street zal deze passagier zich enkel overeind kunnen houden door zich aan uw schouders vast te klampen!
Bij egoïstisch gebruik en op voorwaarde dat je kan leven met de voor verbetering vatbare rijhouding biedt de Street Glide een efficiënt en plezierig rijgedrag. Zijn hoge gewicht (een stevig karwei wanneer je stilstaat!) vergeet je onmiddellijk zodra de machine rijdt en de Street weet wendbaarheid en degelijkheid meesterlijk met elkaar te rijmen. De motor bulkt van het plezier, maar ook van het karakter: lag het aan de matige kwaliteit van de banden of aan zijn vrachtwagenkoppel, ik weet het niet, maar hij heeft mij in de regen een paar stevige slippers laten maken! De automobilisten die me volgden, spreken er ongetwijfeld nog altijd van! Krijgen we in 2018 misschien een trekkrachtcontrole?