Hyundai is op dit moment echt op elk front aanwezig: hybrides, elektrische wagens en zelfs waterstofauto’s, een stortvloed aan SUV’s die worden vernieuwd aan een hoog tempo, sportievelingen en zelfs premiummodellen van het merk Genesis. Ondanks die wil om heel breed te werken is Hyundai niet vergeten om zijn stadswagen i10 te vernieuwen. Terwijl steeds meer constructeurs dit moeilijke en weinig winstgevende segment opgeven, hebben de Koreanen begin dit jaar hun meest compacte model vernieuwd.
Turbo-effect
Tot op heden was de i10 bij ons echter alleen maar verkrijgbaar met een ‘brave’ atmosferische motor: een 1.0-driecilinder van 62 pk. De N-Line-versie met sportiever koetswerk die nu in de catalogus opduikt vijst echter een turbo op dit blok van 998 cc om het tot 100 pk te schoppen. Maar vooral qua koppel tapt hij uit een heel ander vaatje, want deze variant heeft tussen 1.500 en 4.000 o/m permanent 172 Nm ter beschikking, tegenover slechts 95 Nm bij 3.500 o/m in de atmosferische versie.
De turbomotor is enkel verkrijgbaar in combinatie met een manuele vijfversnellingsbak.
Aantrekkelijk
Voor wie zich de vraag zou stellen alvorens een bestelbon voor deze N-Line te tekenen: wacht niet op een nog radicalere hypothetische N-afgeleide. Naast de i30 N zijn al een i20 en zelfs een Kona N bevestigd, maar de kleine i10 houdt het bij deze N-Line. Zijn look krijgt er een paar rode toetsen bij, een specifiek radiatorrooster, een herwerkte lichtsignatuur, een achterdiffuser met suggestieve dubbele uitlaat en specifieke 16-duimvelgen. Dat kan al tellen als smaakmakers…
Het is niet al goud wat blinkt…
De specifieke behandeling van deze N-Line gaat verder in het interieur met in de eerste plaats een sportstuur, rode accenten, een donkere hemelbekleding en meer omvattende stoelen. Net zoals in de ‘normale’ i10 ziet het dashboard er mooi uit voor een stadsauto. Maar mirakels bestaan niet: wanneer je het aanraakt, voel je de harde en holle kunststoffen die we van dit segment gewoon zijn.
Ruim interieur
Uiteraard neemt deze i10 N-Line de praktische kwaliteiten over van de andere i10’s. We zijn vooral heel sterk te spreken over de ruimte die je achterin geniet ondanks het beperkte formaat van 3,67 meter. De koffer van 252 liter is ook behoorlijk ruim voor dit segment.
Twist of Sky
Hyundai gooit deze N-Line in twee niveaus in de catalogus. Die zijn gebaseerd op de middelste uitrustingsniveaus Twist en Sky. Vanaf de Twist N-Line geniet je al een vrijgevige standaarduitrusting (met vooral een 8-duims aanraakscherm in het midden van het dashboard). De Sky N-Line biedt een nog gullere uitrusting (verwarmd stuurwiel en stoelen, automatische airco, inductieve gsm-lader, automatische grootlichten enzovoort). Hij moet het echter wel stellen zonder de handenvrijsleutel van de ‘gewone’ i10 Sky.
Gewillig maar niet sportief
Het eerste goede nieuws tijdens het rijden is dat de turbomotor de i10 veel gewilliger maakt zodat hij zich op meer serene wijze door het verkeer kan bewegen. Hier is het niet meer nodig om een of zelfs twee versnellingen terug te schakelen om vlot te kunnen hernemen. De typische driecilinderklank dringt echter wel vrij sterk door tot het interieur.
De turbomotor geeft de i10 dus veel pittiger prestaties, maar hij maakt er daarom geen ‘sportieveling’ van. Hij klimt trouwens ook niet heel gretig in de toeren. Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 185 km/u moet de i10 N-Line zich natuurlijk niet schamen naast andere stadsauto’s, maar hij blijft toch achter op bijvoorbeeld de Volkswagen Up GTI. Met zijn 1.0 TSI van 115 pk en 200 Nm haspelt die kleine Duitser de sprint naar 100 km/u af in 8,8 seconden en haalt hij een top van 196 km/u.
Geslaagde schokdemping
Op bochtige en sterk beschadigde wegen (de trajecten van de Rallye du Condroz om precies te zijn) waar Hyundai ons had uitgenodigd om kennis te maken met de i10 N-Line wist de efficiëntie van de ophanging van deze kleine Koreaan toch een glimlach op ons gezicht te toveren. De i10 is goed gedempt zonder te stug te filteren en springt efficiënt van bocht naar bocht. Dit is met andere woorden een echt tof en bruisend stadswagentje dat zich bij momenten ook al eens graag laat opjagen. Hij mist enkel nog een snuifje sportiviteit om van hem een echte verleider te maken.
Hoe veel kost hij?
De i10 Twist N-Line is verkrijgbaar vanaf 17.999 euro. Reken op 20.049 euro voor de Sky N-Line. Ter vergelijking: de meer uitgesproken sportieve VW Up GTI kost bij ons 18.870 euro. Hyundai geeft je echter wel een garantie van 5 jaar…
Ons verdict
De N-Line maakt van de i10 geen kleine furie. Zijn turbomotor maakt hem wel soepeler bij een rustige rijstijl en gewilliger wanneer je sportiever gaat rijden. Op die manier wordt de i10 nog veelzijdiger in het gebruik en wordt hij een van de meest interessante stadwagentjes van het moment.