Dat de i20 Active liever het avontuur opzoekt dan de vijfdeurs, springt al meteen in het oog: de voor- en achterbumper hebben een eigen look en beschermende bodemplaat, de mistlichten krijgen een eigen gezicht, de tankklep kreeg een specifiek design, en de zilverkleurige dakrails moeten voor de nodige functionaliteit zorgen. Bovendien staat de Koreaan 20 mm hoger op zijn wielen dan de vijfdeurs. De kenmerkende details geven een speels snoetje aan de i20 Active.

Hoger zicht

Binnenin plaatste Hyundai de stoelen ook wat hoger. Een geschikte rijpositie is snel gevonden, en de inzetstukken in blauwgrijs zorgen voor een verfrissende toets in de sfeer aan boord, die in de gewone i20 aan de sombere kant is. Alles in het interieur voelt bijzonder kwalitatief aan, en de afwerking is behoorlijk op niveau. De pedalen met metaallook voegen nog een sportief accent toe aan deze Active-versie.

Gebeden verhoord

De introductie van de i20 Active zorgde ook voor een gloednieuwe benzinemotor: de 1.0 T-GDi, een driecilinder turbobenzine, neemt de plaats in van de atmosferische 1.25- en 1.4-blokken, die ons in de driedeurs niet helemaal wisten te overtuigen. De klassieke motoren zijn nog wel te verkrijgen op de gewone i20. Ook dieselaars kunnen bij de i20 Active terecht: zij krijgen het 1.4 CRDi-blok van 90 pk.

De 1.0 T-GDi kan je op de Hyundai i20 Active krijgen in twee versies: een van 100 pk, gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak en vooral gericht op een zo laag mogelijk verbruik (Hyundai geeft 4,8 l/100 km op), en een van 120 pk, met zesversnellingsbak en iets sportievere rijambities (en een opgegeven gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km).

Gebruiksgemak

Plaatsnemen op de achterbank is voor twee volwassenen geen probleem, met een derde volwassene wordt het iets gezelliger achterin. De hoger geplaatste stoelen geven een iets groter ruimtegevoel dan in de vijfdeurs, die zelf al tot de ruimste modellen in zijn segment behoort. Al blijven de afmetingen dezelfde: zo slikt de koffer bijvoorbeeld ook bij de i20 Active 326 liter met de achterbank rechtop, en 1.042 liter met de achterbank neergeklapt.

Volledig

Wat de i20 Active dan weer niet deelt met zijn driedeurs- en vijfdeursbroertjes, zijn de uitrustingsversies: de lijst wordt van vijf naar twee herleid. Dat betekent dat de mini-crossover standaard volledig is uitgerust: zo zijn onder meer een snelheidsregelaar, manuele klimaatregeling en rijstrookassistentie standaard op de “Pop”-versie, terwijl de “Joy”-versie daar bijvoorbeeld nog een automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem en een achteruitrijcamera aan toevoegt.

Bijzonder volledig dus, en de optielijst blijft dan ook beperkt tot metaalkleur en een optiepack voor de “Pop”-versie, met onder andere parkeersensoren, een licht- en regensensor en automatische klimaatregeling. Dat betekent helaas ook dat de i20 aan de prijzige kant is: de instapversie, de 1.0 T-GDi Pop van 100 pk, staat voor € 18.499 in de catalogus. Dat is € 1.500 meer dan de vijfdeurs.

Onderweg

De meerprijs betaal je dus vooral voor de koetswerkonderdelen en de hogere rijpositie, want echte terreinambities heeft de i20 Active helemaal niet: hij is bijvoorbeeld klassiek aangedreven op de voorwielen, en biedt geen rijprogramma’s voor moeilijker berijdbaar terrein. Maar de hogere rijpositie zorgt wel voor iets toegenomen comfort: zo weet de demping oneffenheden prima te filteren. De Koreaan rijdt verder eerlijk en homogeen, en ambieert ook comfort in de bedieningsorganen: zo zijn het stuur en de pedalen naar onze mening net iets te veel bekrachtigd.

De 1.0 T-GDi met 100 pk van onze testwagen trekt zich prima uit de slag: het maximumkoppel van 172 Nm (identiek aan dat van de 120 pk-versie) is al vanaf 1.500 tpm beschikbaar, waardoor je vlot meekunt in het verkeer. Het middengebied is het uitverkoren speelterrein van de driepitter: daarboven wordt de enthousiaste ronk doordringender.

Minpunt? Het reële verbruik: wij reden voornamelijk op de snelweg tijdens onze testweek, en klokten af op gemiddeld 7,6 l/100 km. Een extra meting die vooral in de stad plaatsvond, deed het verbruik dalen naar 5,9 l/100 km. Ons advies: kies voor de versie van 120 pk, die we enkele keren op de snelweg konden proberen en waarmee we dankzij een zesde versnelling gemiddeld 6,8 l/100 km konden optekenen.

Besluit

De Hyundai i20 Active combineert het klassieke Hyundai-recept van een kwalitatieve auto en een volledige uitrusting met een speels en avontuurlijk uiterlijk. Het blijft echter bij de looks alleen, want ondanks een iets hogere bodemvrijheid geraakt hij net zo ver op onverhard terrein als de gewone vijfdeurs. Maar hou je wel van die stoerdere crossoverlook, dan zal deze kleine Koreaan je zeker kunnen bekoren.