Naast de benzinewagens die ooit zullen verdwijnen en de elektrische auto’s met bepaalde beperkingen, lijkt de brandstofcel zich te profileren als de meest aangewezen oplossing: onuitputtelijke reserves van waterstof, een comfortabele autonomie, snelle tankbeurten en geen enkele schadelijke uitstoot.
Hoe werkt het?
Het principe is simpel: als waterstof in contact komt met zuurstof in de lucht veroorzaakt dit een chemische reactie die elektriciteit produceert. De tank vullen met 5,67 kg waterstof opgeslagen met een druk van 700 bar vraagt slechts vijf minuten en Hyundai kondigt een autonomie van bijna 600 km aan. Kortom, een waterstofauto biedt de stilte van een elektrische auto en het gebruiksgemak van een auto met verbrandingsmotor met daarbovenop het ecologische aspect.
Uiterlijk
Aan de buitenkant verschilt deze Fuel Cell-versie nauwelijks van een klassieke turbodiesel. In het interieur wijzen kleine elementen zoals de fors kleinere koffer en de afwezigheid van de toerenteller op de bijzonderheid van dit model. Om hem te besturen, moet je geen astronautenopleiding gevolgd hebben, het volstaat om simpelweg op de startknop te duwen.
Comfortabel rijden
Wie elektrische auto’s kent, zal deze waterstofauto snel gewoon zijn. Hij heeft twee versnellingen (vooruit en achteruit), is indrukwekkend stil, trilt helemaal niet en heeft een comfortabel overschot aan koppel in de stad (een beetje minder op de autosnelweg). Hij rijdt zeker niet opwindend, maar je bent het snel gewoon en hij geeft rust bij dagelijks gebruik. Perfect voor de huidige verkeersomstandigheden.
In de praktijk
Je moet al een stevig groen geweten hebben om in dit product te investeren: deze Hyundai kost 150.000 euro en er bestaat amper een distributienet in België. Het mag duidelijk zijn dat deze ix35 Fuel Cell bij ons een zeldzaamheid wordt. Waterstof is een waardig alternatief voor de toekomst, wat Hyundai bewijst door deze auto vandaag op de markt te brengen. Nu nog enkele jaren wachten tot de productiekosten gedaald zijn.