Het Hyundai-gamma evolueerde op een verbijsterende manier de laatste jaren… en dat op alle vlakken! Niet enkel het aantal modellen in de ‘traditionele’ catalogus van Hyundai breidde sterk uit (denk maar aan de onlangs gelanceerde compacte SUV Bayon). Maar de Koreaanse gigant lanceerde ook een uitgebreid elektro-offensief met zijn Ioniq-familie (waarvan de Ioniq 5 op dit moment het speerpunt vormt). En dat alles zonder, tot ons grote plezier, een breed gamma van sportieve modellen te vergeten met het N-label. Een letter die verwijst naar de geboorteplek van deze gedopeerde modellen (het ontwikkelingscentrum van Namyang, in Zuid-Korea) en het circuit waar ze getest worden (de beroemde ‘Nürburgring’ in Duitsland, die we je niet meer moeten voorstellen…).
Van niets… naar keuze te over!
Resultaat: hoewel Hyundai tot voor kort niet echt uitblonk met zijn gamma van sportieve modellen, heeft de Koreaanse autobouwer sinds de lancering van zijn i30 N in 2017 snel zijn geloofsbrieven op dit vlak weten te verdienen. Een model dat, dankzij de hand van Albert Biermann, ex-BMW M (en nu "jong gepensioneerd" na Hyundai), al snel bewees de traditionele hot hatch-referenties aan te kunnen. Sindsdien heeft het Hyundai N-aanbod zich stevig uitgebreid. Eerst met de Fastback-versie van de i30 N, en recent nog met de kleine en wilde i20 N. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de modellen die niet voor Europa bestemd zijn, zoals de Veloster N en de Elantra N. En ook al zal de toekomst van het merk zeker elektrische sportwagens omvatten (een Ioniq 5 N zou binnenkort officieel onthuld worden), toch Hyundai blijft zijn portefeuille van sportmodellen met verbrandingsmotor uitbreiden, nu met zijn eerste high-performance SUV: de Kona N.
Een i30 N "op hoge poten"
Officieel onthuld in april vorig jaar, komt dit model nu 'fysiek' bij ons op de markt. Hoewel hij compacter (4,22 m) is dan de i30 N (4,34 m) en i30 Fastback (4,46 m), neemt deze Kona N hun "grote" viercilinder 2.0 l turbo over (en dus niet de 1.6 l turbo met 204 pk van de i20 N). En dat uitsluitend in zijn Performance-versie, die bij de recente restyling van de i30 N tot 280 pk werd opgevoerd.
Hoewel het platform van de Kona het inbouwen van vierwielaandrijving mogelijk maakt, wilde het team van Albert Biermann niet de achterwielen bij de aandrijving betrekken. De Kona N blijft daarom enkel voorwielaangedreven, geholpen door een elektronisch geregeld sperdifferentieel.
Het enige noemenswaardige mechanische verschil met de i30 N is dat de Kona N niet over een handgeschakelde zesversnellingsbak beschikt. De Kona N wordt enkel met de nieuwe 8-traps versnellingsbak met dubbele koppeling geleverd.
In de niche van de SUV op steroïden van generalistische autobouwers vat de Kona N post tussen de Ford Puma ST (met zijn 1.6 liter turboblok met 200 pk en voorwielaandrijving) en de onlangs gerestylede Volkswagen T-Roc R (aangedreven door een 2.0 liter turboblok met 300 pk en vierwielaandrijving).
Specifieke details
In zijn N-versie heeft de Kona recht op de traditionele toevoegingen bij Hyundai's sportieve modellen. We hebben het dan onder andere over de 19-inch wielen van gesmeed aluminium die de rode remklauwen tonen die dezelfde grote geventileerde schijven omvatten als bij de i30 N (360 mm voor, 314 mm achter), en een diffuser achteraan met een nogal suggestief dubbel uitlaateindstuk en een derde driehoekig remlicht.
Bedankt Albert!
Ook binnenin vinden we een sportieve afwerking terug. We merken vooral de mooie kuipzetels op, die een uitstekende steun bieden, en het specifieke stuur. Dat is voorzien van nieuwe knoppen die het makkelijk maken om het volledige potentieel van de Kona N te benutten wanneer die kans zich voordoet. De rode NGS knop bijvoorbeeld, een soort 'push-to-pass'-knop die gedurende 20 seconden gebruikt kan worden.
Kleine details die ook liefhebbers van het sportievere stuurwerk zullen waarderen: terwijl alle andere Kona's nu een elektrische handrem hebben, grijpt de Kona N terug naar een "goede oude" mechanische handrem in de Koreaanse interieur. Bovendien heeft de Kona N, in tegenstelling tot de 'bravere' Kona met automaat, een hendel die 'de juiste kant op gaat' wanneer je hem handmatig wil bedienen. Met andere woorden: duwen om terug te schakelen en trekken om op te schakelen. Zo volgt hij de natuurlijke bewegingen van het lichaam bij het remmen en optrekken. Eisen die blijkbaar door Albert Biermann zelf opgelegd werden. Dus bedankt wie?
“Onvindbaar” genummerd plaatje
Nog een opmerking over het interieur van deze Kona N voor we hem op de kleine wegen in de buurt van Pepinster de sporen geven: aanvankelijk waren er 120 exemplaren voor onze markt gepland.
De invoerder voor ons land had voor de gelegenheid een genummerd plaatje voorzien in het interieur en ook een geschenkkoffertje dat persoonlijk door Thierry Neuville gesigneerd werd. Maar deze exemplaren, die in 2021 te koop aangeboden werden, hebben allemaal al een koper gevonden... Wie een genummerde Kona N wil, zal moeten hopen om er één te vinden als directiewagen. Het goede nieuws is dat dankzij het succes van zijn hybride/elektrische modellen, die de CO2-uitstoot van de sportieve modellen van het merk compenseren, Hyundai uiteindelijk besloten heeft om voor 2022 opnieuw 120 stuks van zijn Kona N op de markt te brengen. Maar zonder genummerd plaatje...
Bruikbaar...
Op de weg valt de Kona N op met een "relatief brave" inborst in de 'Normal'-stand. Het motorgeluid is vrij discreet, de demping is nog min of meer meegaand (ook al heeft de Kona N, gezien zijn hogere rijhoogte, bij lage snelheden af te rekenen met een wat stugge demping) en zijn versnellingsbak met dubbele koppeling is tamelijk soepel in zijn schakelgedrag. Kortom, dit is een sportieve SUV die "braaf" kan zijn voor dagelijks gebruik. Je krijgt wel een nogal afgemeten passagiersruimte achterin (de wielbasis van 2,60 m is 5 cm korter dan die van de i30 N) en een koffer die niet echt enorm is: 361 l tegen 381 l / 436 l voor de i30 N / i30 Fastback. Maar bij de Kona N valt het op dat de veerpootbrug die de bruikbaarheid van de bagageruimte van de radicalere i30 N belemmert, hier niet aanwezig is.
À la carte
Naast de traditionele Eco, Normal en Sport standen van de andere Kona-modellen, is er hier ook een radicalere 'N' stand. Maar deze stand wordt best gereserveerd voor circuitdagen of, op zijn minst biljartvlakke wegen. We waarderen ook de mogelijkheid om twee aangepaste modi in te stellen: Custom 1 en Custom 2. Via het grote 10,25" touchscreen kan je zo veel van de componenten van de wagen op drie niveaus instellen (Normaal, Sport en Sport +).
Het is een echt feest: je kan de Kona N fijn afstellen naar je eigen goesting, afhankelijk van de omstandigheden. In ons geval gaven we er bijvoorbeeld de voorkeur aan om alle instellingen op Sport + te zetten, behalve de demping (Normal) en de versnellingsbak (Sport) in Custom 1. Zo kunnen we optimaal gebruik maken van de efficiëntie van de Kona op oneffen wegen.
Efficiënt
Over het algemeen is het hoge prestatieniveau van de Kona N opmerkelijk. In Sport + klinken de motor en het uitlaatsysteem bijzonder opwindend en zorgen voor een showelement dankzij de enthousiaste knalgeluiden. Het maximumkoppel van 392 Nm geeft thuis van 2.100 tot 4.700 t/min, en vervolgens wordt het maximumvermogen (280 pk) bereikt tussen 5.500 en 6.000 tpm. De 0 tot 100 km/u wordt tikt weg in 5,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. Dat is net iets minder sportief dan de i30 N (5.4 s en 250 km/u), maar meer dan genoeg om je te amuseren...
Bij sportief rijden waarderen we de Kona N vooral om zijn efficiëntie. In Sport + helpt zijn sperdifferentieel hem om (licht) naar de binnenkant van de bocht te duiken, maar zonder heftige koppelreacties in het stuur. En zijn achteras volgt de rijlijn efficiënt. Je amuseert je minder met hem bij het ingaan van een bocht te "plaatsen" dan de Ford Puma ST, die speelser is. Maar het tempo dat de Kona N erop nahoudt bij het sprinten van de ene naar de andere bocht is duidelijk indrukwekkend. De remmen zijn ook uitstekend, en in staat een zeer sportieve rijstijl te doorstaan (althans op de weg) zonder de handdoek in de ring te gooien. Maar ook zijn grip, ondanks de winterse weersomstandigheden van onze test.
Wat moet dat kosten?
Hyundai vraagt €40.499 voor zijn Kona N. Dat is, tot op de euro na, de prijs van de i30 N als die met dezelfde DCT-versnellingsbak is uitgerust. Het is dus een kwestie van kiezen... Voor deze prijs is de uitrusting bijzonder compleet. Alleen voor de lak (650 €) en eventueel het zonnedak (750 €) wordt extra geld gevraagd. Dit plaatst de explosieve Kona ook hier tussen de Puma ST (€ 32.190) en de VW T-Cross R (€ 45.610). Wel zal je nog steeds moeten rekenen op een stevig belastingbudget (afhankelijk van waar je woont, met zijn vermogen van 206 kW of zijn WLTP CO2 homologatie van 194 g/km...). En een bijpassend benzinebudget. Het gecombineerde WLTP-verbruik bedraagt 8,4 l/100 km. Maar de boordcomputer van ons testmodel toonde, na onze trip aan een stevig tempo over verlaten wegen, ‘iets meer’ dan het dubbele.
Ons verdict
De Kona N, die iets minder radicaal is dan de i30 N maar explosiever en polyvalenter dan de ‘kleine’ i20 N, krijgt eindelijk een plaats in de catalogus van de sportieve merken van de Koreaanse autobouwer. Daarbovenop biedt hij een onnavolgbare charismatische stijl voor de liefhebbers van het genre. Een sportieve SUV die tegelijkertijd aangenaam blijft om dagelijks mee samen te leven, als leuk om mee te stoeien wanneer het kan.